پایگاه خبری خانه فوتبال:

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد افرادی که در طرح نهضت مسکن ملی ثبت‌نام می‌کنند لزوما حائز شرایط دریافت مسکن ملی نیستند و به‌زودی پایش آنها اعلام خواهد شد.او گفت بیش از ۲ میلیون نفر متقاضی مسکن ملی در کشور تاکنون ثبت نام کردند و پایش آنها به زودی آغاز می‌شود. متقاضی مسکن ملی در طرح جهش تولید حتی می تواند مجرد باشد.طرح مسکن ملی مردم را به خانه دار شدن امیدوار می کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طی سه مرحله به متقاضیان نهضت ملی مسکن پیامک واریز آورده ارسال می‌کنیم و اگر پس از مرحله‌ی سوم وجهی پرداخت نکنند افرادی از لیست ذخیره را جایگزین آنها می‌کنیم، البته بنا به دستور وزیر فعلا پروژه‌ها با استفاده از وام بانکی پیش می‌رود تا اعتماد متقاضیان جلب شود.

علیرضا جعفری  اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در حال اجراست و امیدواریم تا اوایل مردادماه این تعداد را به ۲۰۰ هزار برسانیم. نکته‌ی مهم بحث آورده متقاضیان است که باید این حوزه مقداری جدی‌تر دنبال شود. از افرادی که ثبت نام کرده و تایید شده‌اند درخواست می‌کنیم موضوع واریز نقدینگی را مقداری تسریع کنند تا بتوانیم پروژه‌ها را به شکل مطلوب پیش ببریم.

ایشان افزود: برای پرداخت آورده سه بار به متقاضیان پیامک می‌فرستیم تا نسبت به  واریز آورده اقدام کنند. در صورتی که پس از بار سوم این اقدام صورت نگیرد قاعدتا متقاضیان غیرموثر حذف و افرادی از لیست ذخیره جایگزین آنها می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تاخیرهایی که در تامین آورده از سوی متقاضیان صورت گرفته منجر به چالشی برای پروژه نهضت ملی مسکن شده است گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی فعلا پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات بانکی پیش می‌رود تا اعتمادسازی بین مردم ایجاد شود و بدانند که پروژه‌ها در حال پیشرفت است. اما امیدوارم در مراحل بعدی متقاضیان، جدی‌تر پای کار بیایند.

۱۰ شهر جدید در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد

جعفری درباره چگونگی اجرای ۱۰۰ هزار واحد مرحله دوم تاکید کرد: با توجه به این‌که در بعضی شهرها متقاضی محدود است و کمتر ثبت نام کرده‌اند سامانه برای نام‌نویسی مجدد باز شده است. از ۱۶۳ شهری که در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد ۱۰ مورد آن شهرهای جدید هستند. اگر متقاضیان در این مرحله استقبال بیشتری داشته باشند به محض ثبت نام اولیه، پروژه‌ها را شروع خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: حدود۳ ماه طول می‌کشد تا به آن نقطه برسیم که متقاضیان برای واریز وجه دعوت شوند. مشکلی نیز درخصوص تامین زمین شهرهای این مرحله از  ثبت نام وجود ندارد.

مرحله هفتم ثبت نام نهضت ملی مسکن در ۱۷ استان

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. ثبت نام مرحله‌ی هفتم از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر آغاز شده است. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است

خلیل محبت‌خواه گفت: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت نام مجدد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد گفت: در تمامی شهرهای استان، تامین زمین صورت گرفته، پیمانکار انتخاب شده و به محض کلنگ‌زنی، متقاضیان به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.

وی افزود: در این مرحله از ثبت‌نام در شهرهای دارای ظرفیت در برخی استانها نام‌نویسی می‌شود که در استان تهران شهر جدید ایوانکی دارای ظرفیت خالی است. متقاضیان برای نام‌نویسی به سامانه طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در ایوانکی زمین به صورت خودمالکی واگذار می‌شود گفت: به متقاضیان در قالب گروههای دو نفره زمین واگذار می‌شود که می توانند اقدام به ویلاسازی کنند. در واقع ساخت به عهده خود متقاضیان است که این نوعی مزیت محسوب می‌شود. در ایوانکی نوع واحدهای مسکونی به صورت ویلایی است.

به گفته محبت‌خواه، برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر تهران صرفا شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و شهرهای پاکدشت، رباط کریم در نظر گرفته شده که در چهار شهر مذکور ظرفیت تکمیل شده و در این مرحله فقط امکان ثبت نام در ایوانکی وجود دارد.

وی درباره تعیین تکلیف متقاضیانی که هنوز پیامک برای آنها واریز نشده است گفت: زمین در تمامی شهرهای استان تهران شامل پیشوا، قرچک، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت و رباط کریم تامین شده است. پروسه الحاق به محدوده به اتمام رسیده مشاور انتخاب شده است. در حال حاضر با پیمانکاران و انبوه‌سازان قرارداد بسته‌ایم تا پروژه‌ها را شروع کنند. به محض کلنگ‌زنی، نفراتی که ثبت نام کرده‌اند به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد در ۴۰ شهرستان از چهار استان گیلان، هرمزگان، بوشهر و سمنان آغاز شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تا روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ کل واحدهای پروژه‌ی مذکور یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل اجرایی ساخت قرار دارد و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد کلنگ‌زنی شده است. برای ساخت یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶  واحد تامین زمین صورت گرفته است. تعداد ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: آن دسته از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که واجد شرایط هستند و برای آنها پیامک واریز وجه ارسال شده اگر نسبت به تامین آورده اولیه اقدام نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها خواهند شد.

ثبت‌نام مسکن در ۴ استان

وزیر راه و شهرسازی گفت: مطابق بررسی‌های انجام شده در چهار استان و در حدود ۴۰ شهر از (چهارشنبه، ۱۵ تیرماه) سامانه ثبت نام بازگشایی خواهد شد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «رستم قاسمی» در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار اجاره‌بهای مسکن، از باز شدن سامانه برای ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در ۴۰ شهر خبر داد.

وی در خصوص ثبت‌نام مجدد طرح نهضت ملی مسکن و جزئیات آن، اعلام‌کرد: در برخی از شهرهایی که زمین و متقاضی وجود دارد، برنامه داریم تا مردم را صاحب خانه کنیم.

قاسمی بیان‌داشت: با بررسی‌هایی که انجام شده در چهار استان و در حدود ۴۰ شهر از امروز (چهارشنبه، ۱۵ تیرماه) سامانه بازگشایی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: در شهرهایی که سامانه باز می‌شود زمین برای ساخت مسکن وجود دارد.

شرایط جدید طرح مسکن ملی

با وجود آنکه اعلام شده واحدهای نهضت ملی مسکن از ارزان‌ترین واحدهای مسکن کشور هستند اما حاشیه‌هایی در رابطه با اقساط تسهیلات این طرح، باعث نگرانی‌ متقاضیان شده است.تا کنون چندین بار از سوی مسئولان مختلف حوزه مسکن اعلام شده که قیمت تمام شده هر متر واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است، اما با اعلام اعداد مختلف برای میزان اقساط این طرح حاشیه‌هایی در این باره ایجاد شده است.طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت به شمار می‌رود طرحی که اعلام شده از طریق آن تمامی افرادی که خانه ندارند صاحب خانه می‌شوند.در قالب طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده بود دولت اقدام به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور کند بنابراین از مهرماه سال گذشته ثبت نام متقاضیان از طریق سامانه ثمن را آغاز کرد و تا ۲۹ اسفند ماه ادامه یافت.در طرح نهضت ملی مسکن تعدادی زیادی در دوره اول پذیرفته شده اند.

میزان اقساط  تسهیلات مسکن  ۱۰ میلیون یا ۳ میلیون؟!

معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: برآورد‌های اولیه از قیمت ساخت، روزی که متقاضیان انعقاد قرارداد می‌کنند به اطلاع متقاضی می‌رسد، اما در نهایت قیمت تمام شده، ملاک است. بدین معنا بعد از یک سال و نیم تا دو سال که اجرای پروژه زمان می‌برد به قیمت تمام شده به قیمت روز تسویه حساب می‌شود.

انصرافی های نهضت ملی مسکن افزایش یافت

چند روز پیش سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید اعلام کرد که میزان اقساط نهضت ملی مسکن ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که همین موضوع با واکنش‌های زیادی از سوی متقاضیان روبرو شد به طوری که برخی از آن‌ها هم اعلام کردند که اگر سایت باز شود با این میزان اقساط ما انصراف خواهیم داد.

یکی از متقاضیان که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده بود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در ابتدا اعلام کردند که قیمت تمام شده ساخت نهضت ملی مسکن در هر متر مربع ۲ میلیون تا ۳ میلیون تومان است، اما به مرور این ارقام افزایش یافته و هنوز مشخص نیست که قیمت تمام شده هر واحد مسکن ملی چقدر خواهد بود.

او گفت: با هر بار اعلام ارقام متفاوت در خصوص اقساط و قیمت تمام شده، متقاضیان نگران می شوند، بسیاری از افرادی که در این طرح ثبت نام کرده اند جزو اقشار کم در آمد و طبقه پایین جامعه هستند واگر ماهانه ۱۰ میلیون تومان در آمد داشتند نگرانی بابت اقساط ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی نداشتند.

محمدی یکی دیگر از ثبت نام کنندگان در این طرح می گوید: میزان اقساط ۳ تا ۴ میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن هم زیاد است چراکه حقوق ماهانه اکثر کارگران در نهایت ۵ میلیون تومان است بنابراین اگر اقساط به بیش از ۱۰ میلیون تومان برسد قطعا بسیاری از متقاضیان انصراف خواهند داد.

همزمان با ایجاد این حاشیه ها و نگرانی‌های مردم در رابطه با اقساط واحد‌های نهضت ملی مسکن و با وجود تماس‌های مکرر، اما معاونت مسکن وساختمان هیچ پاسخی در رابطه با این شایعات به ما نداد.

 اقساط  نهضت ملی مسکن ۱۵ میلیون تومان  نیست

اما اقبال شاکری عضو کمسیون عمران مجلس می گوید: به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد و در صورتی که میزان اقساط نهضت ملی مسکن به ۱۵ میلیون تومان برسد، هیچ فردی قادر به پرداخت آن نخواهد بود.

او گفت: میزان اقساط طرح نهضت ملی مسکن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است که متناسب با سطح در آمدی اقشار جامعه در نظر گرفته شده است.

بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است

همچنین ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان کشور گفت: اقساط طرح نهضت ملی مسکن برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی مسکن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان با مدت باز پرداخت ۲۰ ساله است.

او می گوید:اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به هیچ عنوان ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان نیست چراکه با اجرای طرح صندوق ملی مسکن بخشی از این هزینه‌ها جبران شده است.

 از سال گذشته تاکنون چندین بار ارقام اعلام شده برای هزینه ساخت و همچنین میزان اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن تغییر کرده است و باعث شده که مردم تصور کنند که این طرح هم همانند طرح مسکن مهر با مشکلات و آسیب‌های زیادی مواجه باشد.

دولت باید تا پایان سال ۱۴۰۴ ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را در شهر‌های مختلف به اتمام برساند بنابراین باید همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات وجود داشته باشد.

شگفتانه مدیرعامل شهرهای جدید در یک برنامه تلویزیونی، اعلام قیمت متری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن بود که هزینه واحدها را به بالای یک میلیارد تومان می‌رساند؛ اگرچه روابط عمومی شرکت، این عدد را اشتباه لفظی دانسته اما محاسبات سازندگان بر اساس قیمت نهاده‌های ساختمانی و هزینه های مرتبط با ساخت و ساز مربوط به سال گذشته از عددهای بالای ۸۰۰ میلیون تومان برای واحدهای ۱۰۰ متری حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، هر روز اعداد و ارقام متفاوتی از قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی مسئولان شنیده می‌شود که منجر به سردرگمی متقاضیان شده است. پس از آن‌که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ و با اتکا به برآورد سازمان برنامه و بودجه از پروژه‌های دولتی هزینه هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد، روز گذشته رییس بنیاد مسکن گفت که نرخ هر متر از واحدهای واقع در بلوک‌های بالای شش طبقه کمتر از ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان نخواهد بود.

پیش از آن هم انبوه‌سازان و سازندگان با استناد به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، نرخ دستمزد و سایر هزینه‌های مرتبط با صنعت ساختمان از قیمت‌های متری ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن سخن گفته بودند.

اما ماجرای سردرگمی متقاضیان نهضت ملی مسکن بین اعداد و رقم‌های مختلف به این‌جا ختم نمی‌شود. دیشب علیرضا جعفری - مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هزینه هر متر مربع از واحدهای پروژه مذکور را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده است. البته محمد نظری - مدیر روابط عمومی شرکت عمران به ایسنا گفت که این رقم باید اصلاح شود و احتمالا اشتباه کلامی صورت گرفته است.

از طرف دیگر، جعفری در سخنان خود به تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت که اقساط این تسهیلات بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است.

نکته دیگر صحبت‌های مدیرعامل شرکت عمران این بود که به طور تلویحی اعلام کرد هزینه زیرساخت‌ها باید توسط متقاضیان پرداخت شود. او در عین حال که تلاش برنامه‌ریزان تولید مسکن در وزارت راه و شهرسازی را به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها از طریق کاهش قیمت زمین عنوان کرد از خدمات و زیرساخت‌هایی سخن گفت که قیمت‌ها را بالا می‌برد.

او اظهار کرد: بسیاری از زمین‌ها نیاز به آماده‌سازی دارد. بر اساس تاکید وزیر، ما صرفا مسکن‌سازی نمی کنیم بلکه به زیربناها و مراکز خدماتی مورد نیاز در نگاه شهرسازی توجه داریم. شاید اشکال طرح‌های گذشته این بود که صرفا مسکن تولید شد و توجه به حوزه زیربنایی و روبنایی پروژه‌ها کمتر بوده است. ما باید بتوانیم هم زیست سکونتی متقاضیان را به صورت مطلوب درآوریم و هم زیست اجتماعی‌شان را توجه کنیم.

صحبت‌های جعفری در شرایطی عنوان شده که در طرح جهش تولید و تامین مسکن، اشاره‌ای به تامین منابع زیرساخت‌ها توسط متقاضیان نشده است. اما اگر قرار باشد این مبالغ توسط متقاضیان پرداخت شود قیمت واحدها چقدر خواهد بود؟

در این خصوص با یکی از سازندگان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد صحبت کردیم که گفت توسعه شبکه آب، برق، گاز، محوطه‌سازی و آماده‌سازی برای هر واحد بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

حال، مروری داشته باشیم به قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن؛ طبق صحبت‌های مدیرعامل  شرکت عمران شهرهای جدید هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۱.۵ میلیارد تومان خواهد بود. اما با فرض بر اشتباه کلامی او بر اساس صحبت‌های کارشناسان و سازندگان، متوسط هزینه ساخت واحدهای ۱۰۰ متری با لحاظ مشاعات حدود ۸۵ متر خالص، برای پروژه‌هایی که از سال قبل آغاز شده ۷۰۰ میلیون تومان درمی‌آید. اگر وام ۴۵۰ میلیون تومان باشد متقاضیان باید ۲۵۰ میلیون تومان آورده بیاورند. اگر به این رقم هزینه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی زیرساخت‌ها را هم اضافه کنیم قیمت یک واحد ۱۰۰ متری، آن هم بر اساس هزینه‌های سال گذشته بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ میلیون تومان خواهد بود که ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و حدود ۳۵۰ میلیون تومان توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: