پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه بنزین حذف می شود. یارانه بنزین چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه بنزین یک نوع یارانه معیشتی به حساب می آید. یارانه بنزین رقم چندانی ندارد. یارانه بنزین به همه افراد تعلق نمی گیرد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توضیح خبر اعلامی از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی مبنی بر اینکه «طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی از اولویت خارج شده است» اظهار داشت: طرح یارانه بنزین یک طرح آزمایشی بود و آزمایشی بودن آن از ابتدا اعلام شد. حتی اگر حضور ذهن داشته باشید، دولت بنا نبود آن خبر را منتشر کند، به دلیل اینکه بنا نبود این طرح به سرعت به سایر بخش‌های کشور تسری پیدا کند.

وی افزود: متأسفانه نامه‌ای بر خلاف قانون در فضای رسانه‌ها منتشر شده بود و دولت در مورد آن توضیحات داد تا شایعات و شبهه‌ای وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، یک طرح آزمایشی بود و بنا بود فقط در کیش و قشم اجرا و آثار آن ارزیابی شود و زیر ساخت‌های آن مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا حرکت به سمت آن مسیر شدنی است یا نه.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه این طرح برای مدتی در جزیره کیش اجرایی شد و حتی در نهایت در جزیره قشم هم اجرا نشد، گفت: طبیعتاً این دوره آزمایشی باید به انتها برسد و بعد به دولت بیاید و آثار اجرای آن، نقاط ضعف و قوت، فواید و مشکلات احتمالی آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید زیرساخت طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی مورد ارزیابی فنی قرار بگیرد که آیا قابلیت تسری به کل کشور را دارد یا ندارد. دوره آزمایشی این طرح در حال نهایی شدن است و بعد از آن مورد بحث و بررسی نهایی کارشناسی در دولت قرار خواهد گرفت تا اگر نیاز به اجرا بود، بعدها در مورد آن تصمیم گیری شود.

سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد: گزارشی اولیه‌ای از اجرای این طرح آزمایشی ارائه شد که نقاط قوت، ضعف و مشکلات و موانع اجرایی پیش روی طرح بود که در خصوص آن تصمیم گیری هایی صورت گرفته تا برای موانع اجرایی تدابیری صورت گیرد. هنوز گزارش نهایی این طرح تقدیم دولت نشده است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، گفت: به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود این طرح فعلاً از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت دار تصمیم گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلاً اولویت تصمیم گیری و سیاست گذاری برای این طرح وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم، تصریح کرد: طرح پرداخت یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم انجام شده و اجرای این طرح در آن مناطق متوقف نمی‌شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه اجرای پایلوت طرح یارانه بنزین در کیش و قشم از آن جهت بود که مشکلات فنی این طرح احصاء شوند، گفت: در حال حاضر مشکلات فنی این طرح کاملاً شناسایی و مرتفع شدند.

خاندوزی در پایان گفت: باز پرداخت یارانه بنزین به بخش‌های فاقد خودرو در جزیره کیش هم انجام شده است اما به دلیل اینکه این طرح فعلاً در دستور کار توسعه نیست اجازه دهید هر زمانی که در مورد این موضوع تصمیم گیری شد جزئیات آن مطرح شود.

دولت در رابطه با یارانه جدید بنزین اعلام داشته که هیچ برنامه ای جهت افزایش قیمت بنزین ندارد.

پورمحمدی قیمت بنزین را در گفتگویی برابر با بیست هزار تومان اعلام کرده و گفته است بنزین در این شرایط به قیمت سه هزار تومان به مردم فروخته می‌شود. تغییر قیمت بنزین از سال ۱۳۵۷ تا کنون، همواره با حساسیت‌های فراوانی از سوی دولت و مجلس و مردم صورت گرفته است و در مواردی تغییر قیمت بنزین به اعتراضات خیابانی نیز منجر شده است.

آبان ماه سال ۱۳۹۸، نزدیکترین تجربه تغییر قیمت بنزین است که با اتفاقات بسیار ناراحت کننده‌ای برای افکار عمومی و جامعه ایران همراه بود. حالا، اما زمزمه افزایش قیمت بنزین یا به عبارت دیگر تغییر روند تخصیص یارانه بنزین منتشر شده است و همین امر نشان می‌دهد دولت سیزدهم برای تغییر معادلات در این حوزه گام برداشته است.

ابراهیم رضایی در حاشیه نشست با اصحاب رسانه به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و گرانی‌ها باعث نگرانی مردم شده است.

وی افزود: در طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، قرار بود فقط چهار قلم کالا گران شود ولی اکنون خیلی از کالاها را شامل شده و نمایندگان پیگیر موضوع هستند.

واریز یارنه بنزین به کارت سرپرستان خانوار

برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس با انتقاد از طرح بازتوزیع یارانه بنزین می‌گویند: فروش بنزین به دست مردم موجب شکل‌گیری بازار سیاه و افزایش قاچاق بنزین خواهد شد و نفعی برای افراد فاقد خودرو که عموماً از اقشار ضعیف جامعه هستند، نخواهد داشت.

یکی از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم، عدالت‌محور کردن سیاست‌گذاری‌های کشور در موضوعات مختلف به‌خصوص سیاست‌های اقتصادی بوده است. از جمله اصلاحات مورد تأکید دولت، توزیع عادلانه یارانه‌های پرداختی مستقیم و غیرمستقیم به مردم است.

ازاین‌رو پیشنهاد محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با عنوان «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» باهدف عدالت‌محور شدن توزیع یارانه بنزین و انتفاع همه مردم از یارانه سوخت در دستور کار دولت قرار گرفت. این طرح از اسفندماه سال گذشته به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش به اجرا درآمد. بر اساس این طرح به‌ازای هریک از شهروندان کیش، 20 لیتر بنزین در کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ خواهد شد.

در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده و بنزین یارانه‌ای 1500 تومان و بنزین آزاد 3000 تومان است و افراد فاقد خودرو می‌توانند سهمیه بنزین یارانه‌ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

ظواهر طرح نشان از انتفاع افراد فاقد خودرو و برقراری عدالت در توزیع یارانه سوخت دارد؛ همچنین مجریان طرح خبر از بازخورد مثبت و نتایج موفقیت‌آمیز محله اول آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه سوخت در جزیره کیش می‌دهند.

موافقان طرح: آماده تسری طرح به نقاط دیگر کشور داریم

در همین رابطه سعید محمد، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی 25 فروردین 1401 در یک گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی که اتفاق افتاده بود اجرای آزمایشی «بنزین من»، طرحی موفق بوده و به‌عنوان یک الگو در جزیره کیش بدون هیچ‌گونه مشکلی اجرایی شده است.

وی افزود: نتایج اجرای طرح باز توزیع بنزین به دولت ارائه شده و بررسی‌های لازم در حال انجام است که در صورت نیاز به سایر نقاط کشور تسری پیدا کند و جزیره قشم نیز به‌عنوان دومین محل اجرای آزمایشی طرح، آمادگی لازم را برای اجرای آن را در صورت ابلاغ دولت دارد.

مسئولین در شرایطی از موفقیت کامل مرحله آزمایشی و آمادگی برای تسری به کل کشور سخن می‌گویند که ظاهراً مردم جزیره کیش و جایگاه‌داران نظر دیگری دارند.

طرح باز توزیع بنزین در کیش در نگاه مردم

از جمله مهم‌ترین انتقادات مردم جزیره کیش نسبت به طرح بازتوزیع یارانه بنزین، عدم اطلاع رسانی در مورد جزئیات طرح، تخصیص نیافتن سهمیه 20 لیتری به همه ساکنین جزیره کیش علی‌رغم سکونت در این منطقه، ذخیره نشدن سهمیه در کارت‌های بانکی در صورت عدم استفاده از بنزین در طول یک ماه و آشنا نبودن به ساز‌وکار فروش سهمیه در صورت عدم استفاده از آن است. این اظهارات نشان از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و فقدان یک بانک اطلاعاتی جامع از ساکنین منطقه اجرای آزمایشی طرح دارد.

علاوه بر این برخی اظهارات دیگر حاکی از آن است که این طرح به طور همزمان با تخصیص عادی سوخت به خودروها در جریان است و صرفاً یک سهمیه سوخت اضافی به برخی افراد تعلق گرفته است.   

کارشناسان چه می‌گویند؟

علاوه بر مردم، کارشناسان حوزه انرژی و نمایندگان مجلس نیز انتقاداتی به طرح فوق دارند. آنان معتقدند فروش بنزین به دست مردم موجب شکل‌گیری بازار سیاه و افزایش قاچاق بنزین خواهد شد و نفعی برای افراد فاقد خودرو که عموماً از اقشار ضعیف، و جامعه هدف اصلی طرح هستند، نخواهد داشت.

در همین رابطه، پرویز محمد نژاد قاضی محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم، گفت: وقتی بحث منابع مالی و پولی مطرح می‌شود، قطعاً بازار هم شکل خواهد گرفت و همیشه در بازار‌ها افرادی به دنبال سوداگری هستند. کسی که خودرو ندارد، مجبور است سهمیه خود را به فروش رساند و این افراد طعمه سوداگران خواهند شد؛ زیرا کسی سهمیه خود را از بین نمی‌برد و به هر قیمتی می‌فروشد. این معضلات منجر به افزایش خروج غیررسمی و قاچاق بنزین به کشور‌های همسایه خواهد شد.

همچنین حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگویی اظهار داشت: طرح بازتوزیع یارانه بنزین در راستای تخصیص عدالت‌محور یارانه‌ها است، اما اعطای سهمیه بنزین به افرادی که فاقد خودروی شخصی هستند، می‌تواند موجب شکل‌گیری بازار سیاه فروش بنزین از طرف این افراد شود.

مرادی ادامه داد: طرح بازتوزیع یارانه بنزین محکوم به شکست خواهد بود. اگرچه در طولانی‌مدت باید‌ به نوع و نحوه یارانه‌ای که به اقشار ضعیف جامعه اعطا می‌شود فکر کرد و برنامه‌ریزی داشت، اما در حال حاضر دولت قادر به اجرای این طرح نیست.

 بر اساس اظهارات اخیر وزیر اقتصاد، طرح بازتوزیع یارانه بنزین از اولویت دولت خارج شده و برنامه‌ای برای گسترش و تسری به کل کشور در این بازه زمانی وجود ندارد. این اظهارات گمانه‌زنی‌ها در مورد مشکلات فراوان طرح و عدم امکان اجرا در تمام کشور را افزایش داده است.

یارانه بنزین در دوراهی

دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت  یارانه جدید آغاز شد.به هر نفر از مشمولان یارانه جدید ۴۰۰ هزار تومان واریز شد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالاکارت پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نشان می‌دهد که واریز یارانه معیشتی متوقف شده و این یارانه در قالب یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای مردم واریز می‌شود.

بر این اساس باید گفت امشب سرپرستان خانوار نباید منتظر واریز یارانه بنزین باشند. آخرین یارانه معیشتی ماه گذشته واریز شد.

یارانه‌ای که بر اساس آن قرار بود خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوارهای دو نفره ۹۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۱۳۷ هزار تومان، خانوارهای چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای ۵ نفر و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه دریافت کنند.

اما پرونده یارانه بنزین بالاخره این ماه بسته شد. چراکه این یارانه با کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ادغام شد و مبلغ آن اواخر این ماه یکجا به حساب خانوارها واریز می‌شود.

یارانه ۴۵هزار تومانی چه شد؟ همزمان با واریز یارانه جدید، دولت روند پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را هم متوقف کرد. از ماه گذشته (اردیبهشت ماه) این یارانه دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز نشده است.

معاون وزیر رفاه با اشاره به این شایعه که ده میلیون درآمد ماهانه دلیلی برای قطع یارانه است گفت:  این موضوع صحت ندارد و چندین شاخص است.

​معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این مسئله که می‌گویند ده میلیون تومان درآمد ماهانه باعث می‌شود فرد جزو دهک دهم قرار بگیرد درست نیست.

داریوش ابوحمزه (معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در حاشیه مراسم معارفه جانشین وزیر کار در امور دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ملاکِ قرارگیری در دهک دهم چیست، گفت: ما نمی‌توانیم درآمدِ مشخصی را ملاک قرار گرفتن در دهک دهم قرار دهیم. از طرفی نمی‌توانیم بگوییم شخصی که فلان دارایی را با فلان ارزشِ قیمتی دارد جزو دهک دهم قرار می‌گیرد. بلکه ترکیبی از شاخص‌های درآمدی و دارایی ملاک است. ممکن است درآمد یک شخص بالا باشد اما داراییِ کمی داشته باشد و یا امثال این. 

وی گفت: میانگین وضعی براساس شاخص‌های درآمدی و دارایی فرد و با در نظر گرفتنِ بعد خانوار دهک را مشخص می‌کند. طبیعتا وقتی تعداد اعضای خانوار بیشتر باشد هزینه‌های بیشتری باید برای آن در نظر بگیریم. همه‌ی این مسائل در کنار هم قرار می‌گیرد و یک شاخص ترکیبی تهیه می‌شود و آن ملاک تعیین دهک خانوار قرار می‌گیرد. 

ابوحمزه گفت: این مسئله که می‌گویند ده میلیون تومان درآمد ماهانه باعث می‌شود فرد جزو دهک دهم قرار بگیرد درست نیست.

وزیر کار گفت: دو گروه افرادی هستند که قبلاً یارانه دریافت نمی‌کردند و اگر علاقه‌مند به دریافت یارانه هستند به سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند.

حجت‌الله عبدالملکی در ادامه با اشاره به اینکه این افراد شامل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است، که در صورتی که خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند، می‌توانند در سایت ثبت‌نام و پرونده یارانه خود را فعال کنند، اظهارکرد: معتقدیم از این تعداد به ۴ الی ۵ میلیون نفر بعد از ثبت‌نام یارانه تعلق می‌گیرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد افراد درخواست بازنگری داده‌اند، گفت: گروه دیگری که یارانه دریافت نکرده‌اند کسانی بودند که قبلاً یارانه می‌گرفتند، اما چون در دهک دهم قرار داشتند این یارانه در اردیبهشت واریز نشده که علت‌عدم واریز یارانه غیرشفاف بودن اطلاعات اقتصادی خانواده بوده که این افراد نیز از طریق سامانه حمایت درخواست بازنگری داده‌اند که به صورت علی‌الحساب مبلغ یارانه واریز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص گروهی از افراد که درخواست بازنگری داده‌اند اما واریزی نداشتند در همین روزها علت‌ها مشخص خواهد شد تا اطلاعات شفاف شود.

عبدالملکی ادامه داد: این دو گروه افرادی هستند که قبلاً یارانه دریافت نمی‌کردند و اگر علاقه‌مند به دریافت یارانه هستند به سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص گروهی از خانوارها که دریافتی یارانه نقدی آن‌ها حذف شده است، گفت: اگر این عزیزان واقعاً خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند نیز اقدام کنند و در صورت تأیید اعتراض، یارانه ایشان پرداخت می‌شود.

عبدالملکی گفت: از افرادی که جزو ۹۰ درصد باشند قطعاً حتی حق یک نفر نیز ضایع نخواهد شد چرا که پول هدفمندی یارانه‌ها در حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها موجود است و این پالایش‌ها انجام می‌شود که اطلاعات شفاف شود و اگر حتی در ماه‌های آتی شفاف‌سازی مشخص شود افرادی که مستحق دریافت بوده‌اند، یارانه ماه‌های قبل را نیز دریافت خواهند کرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: