سهام عدالت | ارزش سهام عدالت | سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

خبر مهم رئیس جمهور برای سهام عدالتی ها / واریز سود 8 میلیونی بحساب همه صاحبان سهام عدالت

کد خبر: 1167046

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت از خودداری دو شرکت سرمایه‌پذیر در پذیرش نمایندگان سهام عدالت خبر داد.

خبر مهم رئیس جمهور برای سهام عدالتی ها / واریز سود 8 میلیونی بحساب همه صاحبان سهام عدالت

محمد خزائی‌کوهپر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، گفت: براساس بند پنج مصوبه مصوبه شورای عالی بورس در 13 بهمن 1400 در برگزاری مجامع شرکـت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت باید نماینده سهامداران عدالت در روش غیر مستقیم توسط یک کارگروه سه نفره انتخاب و معرفی شود.

وی افزود: این کارگروه سه نفره مرکب از نماینده اعضای حقیقی شورای عالی بورس، نماینده وزارت اقتصاد به علاوه نماینده کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت هستند که برای هر مجمع شرکت سرمایه‌پذیر یک نفر از این کارگروه به عنوان نماینده سهامداران عدالت جهت اعمال حق رأی معرفی می‌شود، اما متأسفانه دو شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس در نماد بفجر و پتروشیمی مارون در نماد مارون در مجمع عمومی خود از پذیرش نمایندگان سهام عدالت در این مجامع خودداری کردند که در نتیجه مجامع آنها غیرقانونی اعلام شده است.

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اظهار داشت: کارگروه سهام عدالت عهده‌دار همه مسائل سهامداران عدالت از جمله این که به نمایندگی از سهامداران عدالت غیرمستقیم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور یابند، همچنین معرفی یا تغییر نمایندگان سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اعمال حق رأی و نظر نمایندگان در مجامع این شرکت‌ها را برعهده‌ دارند.

خزائی یادآور شد: خوشبختانه اکثر شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت نمایندگان سهامداران را در مجامع قبول می‌کنند، فقط دو شرکت فجرانرژی خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون طبق روال گذشته نماینده شرکت پالایش و پخش را به عنوان نماینده سهامداران قبول کردند و نماینده سهامداران عدالت را نپذیرفتند که این کار خلاف قانون است.

وی این را هم گفت که این دو شرکت از اجرای قانون سر باز زدند و با وجود اینکه سهامداران عدالت یک کرسی هیئت مدیره در شرکت فجرانرژی خلیج‌فارس و یک کرسی هیئت مدیره در پتروشیمی مارون دارند، اما مجامع این دو شرکت از پذیرش نماینده قانونی سهامداران عدالت خودداری کرده‌اند. در نتیجه مجمع این دو شرکت لغو شد و علاوه ‌بر ابطال مجامع قرار شد آگهی مجدد برای برگزاری مجامع این شرکت‌ها برگزار شود و هزینه مجامع اول از جیب مدیرعامل و رئیس‌ هیئت مدیره شرکت‌ها پرداخت شود و مدیران این شرکت‌ها به کمیته تخلفات بورسی سازمان بورس معرفی شوند.

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت ادامه داد: شرکت پالایش پخش در گذشته و قبل از آزاد‌سازی سهام عدالت مصوبه‌ای داشت که نماینده این شرکت در مجامع شرکت‌ها به عنوان نماینده شرکت مادر تخصصی حضور پیدا می‌کرد، اما بعد از آزاد‌سازی دیگر نماینده شرکت مادرتخصصی محلی از اعراب ندارد و باید نماینده کارگروه سهام عدالت به نمایندگی از سهامداران در این مجامع شرکت کنند.

خزائی بیان کرد: هفته آینده مجمع جدید این دو شرکت باید برگزار شود و هزینه مجامع نیز توسط مدیرعامل و رئیس ‌هیئت مدیره تأمین شود.

وی در مورد اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت توضیح داد: اصلاح آیین‌نامه اجرایی در کمیته سه نفره سهام عدالت در دست بررسی است. جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده، اما هنوز اصلاح آیین‌نامه نهایی نشده است و زمانی برای پایان اصلاح آیین‌نامه پیش‌بینی نمی‌شود و احتمالاً زمان‌بر خواهد بود.

منبع: کیهان

واریز 4 میلیون به عنوان سود سهام عدالت برای این افراد

علی رقم کاهش شدید ارش سهام و از جمله سهام عدالت , به علت افزایش تورم و بالا رفتن قیمت کالا و خدمات , سود پرداختی شرکت های بورسی افزایش داشته است .

پیمان حدادی دستیار ویژه و مشاور رییس سازمان در امور سهام عدالت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با اشاره به اینکه سود نقدی پرداخت شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، نوشت: با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بودن مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش بینی می‌‌شود، سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

سود سهام عدالت سال ۹۹ برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۵۰۰ هزار تومان بود و سود سهام عدالت سهام یک میلیونی هم حدود یک میلیون تومان بود.

حالا اگر قرار بر رشد ۱۰۰ درصدی باشد، سود سهام عدالت باید یک و دو میلیون تومان شود. این یعنی یک خانوار چهار نفره دارای سهام عدالت، امسال باید منتظر سود ۴ و ۸ میلیون تومانی باشند.

مهدی سعادتی، رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس گفت: از ‌اقدامات غیرقانونی دولت قبل در بحث سهام عدالت، تشویق مردم به انتخاب روش مدیریت مستقیم بود تا استان‌ها سهم کمتری در مالکیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر داشته باشند و سرمایه‌دار بتواند با خرید بخشی از سهام شرکت‌ها، در اعمال رای این شرکت‌ها قدرت بیابد.

این خانوارها سود ۸ میلیونی می‌گیرند

دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که قرار است سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ دو برابر شود. این سود دو برابری چه زمانی پرداخت خواهد شد؟

دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توییتر خود نوشت: سود نقدی پرداخت‌شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی در ادامه این توییت نوشت: با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بودن مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

این سود دو برابری کی پرداخت می‌شود؟

از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نشان می‌دهد که سود سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می‌شود و زمان دقیق آن نیز بستگی به تصمیم شورای عالی بورس دارد.

سود سهام عدالت مرداد چقدر شد؟

سود سهام عدالت سال ۹۹ برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۵۰۰ هزار تومان بود و سود سهام عدالت سهام یک میلیونی هم حدود یک میلیون تومان بود.

حالا اگر قرار بر رشد ۱۰۰ درصدی باشد، سود سهام عدالت باید یک و دو میلیون تومان شود. این یعنی یک خانوار چهار نفره دارای سهام عدالت، امسال باید منتظر سود ۴ و ۸ میلیون تومانی باشند./تجارت نیوز

سهام عدالت نوعی یارانه است. هدف از سهام عدالت تامین عدالت اجتماعی است. سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم اجرا شد. سه تصمیم جدید در مورد سهام عدالت اخذ شده است. در ادامه مطلب تصمیمات گرفته شده در مورد سهام عدالت را می خوانید. 

پیمان حدادی ، با اشاره به برگزاری مجامع برخی شرکت‌ها، اظهار کرد: بر اساس میزان سودی که در این مجامع تقسیم شده، سهم سود سهام عدالت نیز مشخص است. بر به گزارش بانک اول این اساس مجامع برخی شرکت‌ها نیز طی دو ماه آینده برگزار خواهد شد و  پیش‌بینی می‌شود با توجه به سودی که در مجامع پیش رو تقسیم می‌شود، امسال سود سهام عدالت حدود دو برابر سود سال قبل باشد.

وی ادامه داد: در واقع سال گذشته مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن‌ها یک میلیون تومان بود، حدود یک میلیون تومان و افرادی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان بود حدود ۵۵۰ هزار تومان سود گرفتند. بر این اساس امسال احتمالا یک میلیون تومانی‌ها دو میلیون تومان و ۵۵۰ هزار تومانی‌ها، بیش از یک میلیون تومان سود دریافت کنند.

دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت نیز توضیح داد: زمان پرداخت به این بستگی دارد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر سودهایی که در مجمع مصوب کرده‌اند را چه زمانی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منتقل کنند و سپرده‌گذاری بر اساس مصوبه شورای عالی بورس سودها را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: در نتیجه تا زمانی که مجامع همه شرکت‌ها برگزار و سود تقسیم شده به شرکت سپرده‌گذاری واریز نشود، سود سهام عدالت نیز پرداخت نمی‌شود.

پیمان حدادی دستیار رئیس سازمان بورس، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با اشاره به اینکه سود نقدی پرداخت شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، نوشت: با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بود مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش بینی می‌شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

پنجم مردادماه سال جاری، از سامانه «ستاره» رونمایی شد. سهامداران بورسی می‌توانند با استفاده از این سامانه که به نوعی پیونددهنده شبکه پولی، بورس و سیستم قضایی است، اقدام به دریافت تسهیلات از بانک‌ها کنند.

سهامداران به ویژه سهامداران خرد می‌توانند با بهره‌گیری از این سامانه، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد.

اگر سهامداری (حقیقی یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه‌الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) توثیق کند.

امکان توثیق سهام تنها شامل دارندگان سهام عدالت نمی‌شود. دارندگان اوراق مشارکت، اوراق خزانه، گواهی سپرده طلا و هر اوراق بهادار دیگری نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند تا هم در سیستم قضایی کشور و هم در شبکه بانکی کشور به عنوان وثیقه استفاده شود.

در مراحل بعدی، دارایی‌هایی مانند گواهی سپرده سکه، اوراق بدهی و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF به عنوان وثیقه بانک‌ها برای دریافت تسهیلات استفاده می‌شود.

افرادی که پیش از این برای دریافت وام ٣٠ تا ١٠٠ میلیون تومانی دچار مشکل مربوط به ضمانت و وثیقه بودند، امروز با ارائه وثیقه سهام می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

وام بدون ضامن مشمول همه سهامداران عدالت می‌شود؟

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از سهام عدالت به عنوان وثیقه استفاده کنند. هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند، هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و بخشی از سهام خود را فروخته‌اند و هم مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. در واقع هر فرد به میزان دارایی خود می‌تواند برای توثیق سهام اقدام کند.

تنها شرط برای دریافت وام، این است که فرد در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند. در واقع سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارائه می‌دهد. پس از این، فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود. احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

بنابر اعلام وزیر اقتصاد، در حال حاضر فقط بانک ملی و دو بانک قرض‌الحسنه به صورت برخط به سامانه «ستاره» متصل هستند، اما در ماه‌های آینده تمام شبکه بانکی کشور با دامنه وسیع‌تری می‌توانند این نقش را ایفا کنند.

عملکرد سامانه توثیق هوشمند به این گونه است که سهامداران با مراجعه به درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه خود می‌توانند سهام قابل توثیق خود را انتخاب کنند و در نهایت، درخواست در پنل احراز اختیار شرکت سپرده‌گذاری تایید و نهایی می‌شود.

سهامداران می‌توانند به‌ جای فروش سهام، سهام خود را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهند و وام دریافت کنند. سهام در وثیقه بانک قرار می‌گیرد و پس از بازپرداخت، سهام آنها آزاد می‌شود و در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، سامانه الکترونیک توثیق سهام برای دریافت وام با حضور رییس سازمان بورس، دادستانی کل کشور و وزیر اقتصاد رونمایی شد.

گاهی وثیقه گذاری چند روز زمان می‌برد، اما با افتتاح طرح سامانه ستاره در کسری از ثانیه وثیقه‌گذاری صورت می‌گیرد. در حال حاضر تنها سه بانک توانایی ارائه تسهیلات از طریق توثیق سهام را دارند، اما در ماه های آینده کل شبکه بانکی کشور از طریق این سامانه می توانند خدمات پرداخت تسهیلات را به مردم ارائه دهند. ملی، رسالت و مهر ایران؛ بانک هایی هستند که در سامانه توثیق سهام حضور دارند و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند برای دریافت تسهیلات از این طریق اقدام کنند.

در حال حاضر همه افرادی که دارای سهام هستند و هم افرادی که دارای سهام عدالت هستند، می‌توانند با توثیق سهام خود، وام دریافت کنند.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از این سهام به عنوان وثیقه استفاده کنند. هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و هیچ میزان از سهام خود را نفروخته بودند، هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و بخشی از سهام خود را فروختند و هم مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. در واقع هر فرد به میزان دارایی خود می تواند برای توثیق سهام اقدام کند.

همچنین سمیه محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در زمینه دریافت وام یا کارت اعتباری از طریق سهام عدالت می‌گوید: متقاضیان دریافت کارت اعتباری می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع مشتریان بازار سرمایه (سجام) در این سامانه ثبت‌نام، احراز هویت و پس از نهایی شدن فرآیند ثبت‌نام در سجام با مراجعه به نرم‌افزار بانک ملی ایران درخواست توثیق خود را ثبت کنند.

براین اساس، تنها شرط این است که فرد در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شده باشد. در واقع فرایندی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درنظر گرفته این است که سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه و درخواست توثیق سهام خود را ارائه ‌دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می شود.

متقاضیان پس از طی این فرایند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می‌کند و بانک هم در اپلیکیشن به سهامدار نشان می‌دهد. پس از آن سهامدار می‌تواند نمادهایی که قصد توثیق آن‌ها را دارد انتخاب و تایید کند.

در واقع شرکت سپرده‌گذاری درخواستی که از سمت بانک آمده را به سهامدار نمایش می‌دهد و پس از احراز هویت دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرایند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می‌گیرد. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد؛ بانک تسهیلات را پرداخت خواهد کرد.

اکنون ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۲۶ میلیون تومان و ارزش سهام عدالت ۵۲۳ هزار تومانی ۱۴ میلیون تومان است. با این حساب مبلغ وام سهام عدالت برای گروه اول، حدود ۱۴ میلیون و برای گروه دوم حدود ۷ میلیون تومان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها