دهک بندی یارانه نقدی شهریور تغییر کرد | این خانوارها منتظر یارانه شهریور نباشند ! + لینک ثبت نام یارانه

کد خبر: 1169411

سامانه جدید «حمایت» وزارت رفاه فعال شد، سرپرستان خانوار می‌توانند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در مورد علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کنند

دهک بندی یارانه نقدی شهریور تغییر کرد | این خانوارها منتظر یارانه شهریور نباشند ! + لینک ثبت نام یارانه

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا شهریورماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی مرداد ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

وقتی که در آذرماه سال 1389، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور دولت دهم به طور رسمی پرداخت یارانه نقدی را بر اساس دهک‌های درآمدی اعلام کرد، هچ کس فکر نمی‌کرد که پس از گذشت بیش از یک دهه حالا شیوه دهک‌بندی یارانه‌ها خود چالشی بزرگ برای مجریان و مردم باشد.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری و با تغییر رویه در پرداخت یارانه‌های نقدی، از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، حدود شش میلیون نفر حذف و باقیمانده در قالب ۹ دهک مشمول دریافت یارانه شدند. بر این اساس مبلغ  ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر برای دهک اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر دهک چهارم تا نهم از اردیبهشت ماه پرداخت شده است.اما قسمت چالش برانگیز این موضوع همان تشخیص در نحوه دهک‌بندی بود که مورد اعتراض اغلب مردم قرار گرفت و همان شد که رئیس جمهور نسبت  به آن موضع گرفت و شخصاً دستور داد که در این باره دهک‌بندی‌ها مورد بازنگری قرار بگیرند.

عدم تعیین تکلیف جاماندگان و معترضان به نحوه دهک‌بندی یارانه آنها از مدت‌ها سازمان‌های ذیربط همچون سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه را به خود درگیر کرده بود.

از آنجا که شناسایی معترضان به عدم دریافت یارانه نقدی که تا پیش از اردیبهشت آنها مشمول این طرح بودند برعهده وزارت رفاه بود، اما بر‌ اساس اطلاعات و بررسی‌های صورت‌گرفته، گفته می‌‌شود که این سامانه از سال 98 تاکنون به‌روزرسانی نشده و همین امر باعث اختلال در روند مشمولان یارانه نقدی شده است.به همین خاطر بود که روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه خبرنگار روزنامه ایران از زاهدی وفا درخواست کرد که در این باره شفاف‌سازی کند و یک بار برای همیشه به این موضوع خاتمه دهد.

مخالفت سرپرست وزارت رفاه با شیوه کنونی دهک بندی

زاهدی وفا نیز ضمن تأیید اظهارات خبرنگار روزنامه ایران مخالفت خود را با نوع و شیوه کنونی شناسایی و دهک‌بندی یارانه‌ها اعلام کرد و در این باره گفت که از سال‌های گذشته تاکنون دو دسته اطلاعات وجود داشته که یک دسته از این اطلاعات شفاف و واقعی بودند و دسته‌ای دیگر نادرست ارزیابی شده‌اند و هر دو دسته این اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد. به همین خاطر برای اینکه سره را از ناسره تشخیص دهیم با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی دولت الکترونیک درصدد هستیم که علاوه بر آنکه شیوه راستی‌آزمایی اطلاعات را تغییر دهیم یک‌ بار برای همیشه این نوع سوء تفاهم‌ها را نیز از بین ببریم. لذا روال کار بر این است که شیوه دهک‌بندی بزودی تغییراتی خواهد داشت و مردم از این سردرگمی قطعاً رهایی می‌یابند.

معنای دیگرسخن سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بود که از ابتدای سال آینده اطلاعات پایش شده و دیگر در طول سال تغییری ایجاد نخواهد شد و در این باره کارهای کارشناسی نیز انجام گرفته که بیشتر بار آن بر دوش دولت الکترونیک است.

او همچنین گفت که این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته و مصوبه‌ای برای تصویب به هیأت دولت ارسال شده است.

عملی شدن وعده سرپرست وزارت رفاه برای تغییر

به نظر می‌رسد که حالا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسأله چالش برانگیز دهک‌بندی یارانه‌ها را به سال آینده موکول نکرده و از همین حالا اقدام به بازنگری این نوع شیوه شناسایی کرده است. از آنجا که محمد زاهدی وفا خود یکی از متولیان اصلی شیوه‌بندی دهک‌بندی یارانه‌ها در دولت نهم بوده خود به این موضوع واقف است که نحوه صحیح شناسایی دهک‌بندی یارانه‌ها چه تأثیر مثبتی بر معیشت مردم بخصوص دهک‌های درآمدی متوسط و رو به پایین دارد.

 سامانه جدید وزارت کار برای مشاهده نتایج بازبینی دهک‌بندی خانوارها

از این رو است که  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای درباره قابلیت‌های سامانه جدید درخواست از طریق کارت‌های بانکی خانوار، اطلاعات خودرو و درآمد، اعلام کرد: هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، اکنون می‌توانند ضمن مشاهده نتایج رسیدگی، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را نیز ثبت کنند.

در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی .http://hemayat.mcls.gov.ir/ فعال است، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات درخصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند. همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، دعوت کرده است برای مشاهده نتایج بررسی‌ها براساس اطلاعات به روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه کنند. با این توضیح که برای خدمت‌رسانی بهتر سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه نمایند.

سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می‌توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه کنند.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفتنی است سامانه‌ای که قبلاً فعال بود صرفاً قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش مورد نظر را داشت در حالی که در سامانه‌ جدید حمایت افراد می‌توانند اعتراض خود را به تک تک بخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی و... به صورت مجزا ثبت و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرایند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

قصه نانوشته دهک‌بندی تا پیش از اعلام بازنگری

د‌هک د‌رآمد‌ی، عبارتی است که شاید‌ تا پیش از عملیاتی شد‌ن اجرای هد‌فمند‌ی یارانه‌ها بیشتر د‌ر فضای د‌انشگاهی و د‌ر مقالات اقتصاد‌ی به کار برد‌ه می‌شد‌. اما با شروع اجرای طرح هد‌فمند‌ی یارانه‌ها در سال 1388، این عبارت وارد‌ فضای رسانه‌ای کشور و موجب طرح این سؤال د‌ر میان بسیاری از قشرهای جامعه شد‌ که د‌ر کد‌ام د‌هک یا به اصطلاح روزهای پیش از آغاز این طرح، د‌ر کد‌ام خوشه قرار می‌گیرند‌؟ این موضوع از آن جهت مهم به نظر می‌رسید‌ که طبق گمانه‌زنی‌ها د‌هک د‌رآمد‌ی که یک خانوار د‌ر آن قرار می‌گرفت ارتباطی معکوس با یارانه د‌ریافتی آنها د‌اشت.

منبع: روزنامه ایران

بیش از 4ماه است که یارانه‌های جدید به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است؛ چراکه قرار نبود یارانه‌ها بدین شکل ادامه داشته باشد؛ در ابتدا مقرر شد تا تنها دو ماه یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت شود و پس از دو ماه با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد یارانه کالایی یا کالابرگ باشیم.

دوماه یارانه نقدی که پرداخت شد؛ پس از آن هم دو یارانه نقدی دیگر برای ماه‌های تیر و مرداد به حساب خانوارها واریز شد و حال به نظر می‌رسد که یارانه شهریور ماه هم نقدی باشد؛ چراکه زیرساخت کالابرگ هنوز فراهم نشده است و گفته‌های مسئولین نیز کم و بیش حاکی از آن است که حداقل در شهریور ماه سال جاری، یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

کالابرگ یا یارانه نقدی؟

از همان ابتدا که قرار بود بین کالابرگ و یارانه نقدی انتخابی صورت بگیرد و یکی از این دو بین مردم توزیع شود، کارشناسان هشدار می‌دادند که کالابرگ شیوه درستی برای توزیع یارانه‌ها نیست  و توزیع کالابرگ مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و ممکن است به جامعه هدف نیز اصابت نکند؛ حالا با گذشت 4ماه از پرداخت یارانه‌های نقدی، بسیاری از کارشناسان و... که از ابتدا مخالف یارانه نقدی بودند نیز، معتقدند دیگر کالابرگ شدنی نیست.

به عقیده این افراد وقتی مردم به یارانه نقدی عادت کرده‌اند، زندگی خود را متناسب با این پول جلو می‌برند؛ مثلا برخی این پول را برای اجاره خانه کنار گذاشته‌اند؛ چه طور می‌توان ناگهان این یارانه را قطع و گوشت و مرغ را جایگزین آن کرد؟

باید اجازه دهیم خانواده خودش انتخاب کند

محسن زنگنه نماینده مجلس در این باره می‌گوید: هدف از کالابرگ این بود که مبلغ دقیقا به هدف اصابت کند و به جهت تورم قرار بود کمکی به خانواده‌ها انجام شود؛ اما شرایط کنونی متفاوت است؛ قیمت کالاها افزایش یافته و تورم زیادی به جامعه تحمیل شده است؛ معیشت مردم با سختی‌هایی مواجه شده؛ لذا امروز باید به خانواده‌ها اجازه داد خودشان انتخاب کنند.

به گفته وی دیگر کالابرگ موضوعیتی ندارد و الان اصلا نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد و اگر بخواهیم یارانه نقدی را حذف کنیم، ممکن است خانوارها و مردم عکس‌العمل هم نشان دهند؛ الان آماده نبودن زیرساخت‌ها کالابرگ موضوعیتی ندارند؛ مگر اینکه بگوییم یارانه هست ولی چون تورم بالاست، می‌خواهیم به مردم کمک کنیم که این هم باتوجه به بودجه و منابع دولت، بعید می‌توانم که دولت بتواند چنین کاری کند و منابع دیگری جهت این موضوع اختصاص دهد.

معوقات جاماندگان یارانه کی واریز می شود؟​

حالا سازمان هدفمندی یارانه‌ها به نقل از سخنگوی این سازمان از ادامه روند ثبت نام جاماندگان و معترضان در سامانه حمایت وزارت رفاه  نسبت به عدم دریافت یارانه نقدی در تارنمای این سازمان خبر می‌دهد.

آن طور که طیبه حسینی به روزنامه «ایران» گفته: تا قبل از سال 1401، حدود 7 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت نمی‌کردند که با دستور رئیس‌جمهور و تأکید ایشان، در اردیبهشت‌ماه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ثبت‌نام این افراد را در دستور کار خود قرار داد که از ابتدا تاکنون سه میلیون نفر توانستند از یارانه نقدی برخوردار شوند. البته این مقام مسئول در سازمان هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد که برای واجد شرایط بودن این افراد، این سازمان اسامی آنها را برای تعیین آزمون وسع و دهک‌بندی به وزارت رفاه ارائه کرد.

برپایه اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، خانوارهایی که یارانه‌ آنها از اردیبهشت ماه یعنی از شروع واریز یارانه‌های جدید قطع شده بود یا جا مانده بودند و در ارزیابی‌ها مشمول شناخته شدند در تیرماه یارانه نقدی بر حسب دهک تعیین شده به حساب‌شان واریز و معوقات‌شان نیز به حساب‌شان در مردادماه واریز شد. ناگفته نماند معترضان گروهی که در مردادماه مشمول شناخته شدند نیز یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارشان واریز و معوقات آنها قرار است در شهریورماه واریز شود.

مسأله‌ای که این روزها اغلب ثبت‌نام شدگان با آن مواجه هستند، عدم تعیین تکلیف آنها از سوی سازمان‌های ذیربط همچون سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه است که از مدت‌ها ذهن ثبت‌نام شدگان را به خود درگیر کرده است.

همان‌گونه که در گزارش مذکور اعلام شد، شناسایی معترضان به عدم دریافت یارانه نقدی که تا پیش از اردیبهشت آنها مشمول این طرح بودند برعهده وزارت رفاه است، اما بر اساس اطلاعات و بررسی‌های صورت‌گرفته سامانه وزارت رفاه در این زمینه به‌روزرسانی نشده و برخلاف وعده‌های داده شده از سوی مسئولان این وزارتخانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. گفته می‌‌شود که این سامانه از سال 98 تاکنون به‌روزرسانی نشده و همین امر باعث اختلال در روند مشمولان یارانه نقدی شده است.

از طرفی، تاکنون 50 درصد از افرادی که تا پیش از این در دهک دهم درآمدی قرار داشتند به دهک‌های پایین‌تر منتقل و مشمول یارانه نقدی شدند.

به نظر می‌رسد نبود هماهنگی بین سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه از یک طرف و همچنین عدم به‌روزرسانی سامانه  وزارت رفاه مشکلی است که جاماندگان و معترضان به دریافت یارانه نقدی همچنان با آن دست به گریبان هستند.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها