حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

پرداخت مابه التفاوت حقوق بازنشستگان | واریز چند میلیونی افزایش حقوق بازنشستگان امروز

می‌توان گفت مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان از ابتدای امسال، پس از اعمال افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران از سوی عبدالملکی مطرح شد که البته همین تصمیم وزیر سابق نیز به گفته کارشناسان ناترازی در حقوق و دستمزدها ایجاد کرد و به همین سبب دولت مصمم شد تا با افزایش دوباره حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری که پیش از این روی ۱۰ درصد آن پافشاری کرده بود، رضایتمندی بیشتری در این میان ایجاد کند.

پرداخت مابه التفاوت حقوق بازنشستگان | واریز چند میلیونی افزایش حقوق بازنشستگان امروز
کدخبر : 10157
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان که به گفته سرپرست وزارت کار ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان خواهد بود و از شهریورماه اجرایی می‌شود، در گرو تامین منابع مالی است که رییس سازمان برنامه و بودجه درباره آن صحبت کرده بود.

اعلام تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری در راستای ترمیم حقوق شاغلان و بازنشستگان و با این فرض که خلق پول یا استقراضی انجام نشود، انجام شده اما به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ و این افزایش حقوق به تامین منابع یا مدیریت مصارف منوط شده است و به محض اینکه کار کارشناسی در این زمینه انجام و از سوی دولت تصویب شود، مراحل قانونی آن طی خواهد شد.

این شرایط در حالی مطرح شده که بر اساس اطلاعات بدست آمده از دستگاه‌های متولی، درصورت تامین منابع مالی مورد نیاز با ترکیبی از ضرایب و اعداد و ارقام ثابت، قرار است حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری مانند بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش پیدا کند.

پیگیری‌های نشان می‌دهد دولت در پی یافتن منابع مالی مناسبی برای اجرای مصوبه افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری در سال ۱۴۰۱ است و با وجود اینکه حل کردن اصلی‌ترین مانع برای اجرایی شدن این تصمیم هنوز قطعی نشده و به هفته‌ها و ماه‌های پیش رو بستگی دارد، به نظر می‌رسد که دولتمردان جزئیات این افزایش حقوق را نیز بررسی و تعیین کرده‌اند.

بر این اساس، ابتدا حقوق کارکنان لشگری و کشوری افزایش خواهد یافت و همزمان و همتراز با آن حقوق بازنششستگان نیز محاسبه و تعیین خواهد شد. بنابراین دولت برای اعمال ۳۸ درصد افزایش حقوق درصدد است تا ۳۰۰۰ امتیاز به احکام مستمری‌بگیران اضافه کند و اضافه کردن ۵۱۵ هزار تومان به‌عنوان ارقام ثابت نیز به این دلیل است که درصد افزایش حقوق در حداقلی بگیران بیشتر از سطوح بالاتر باشد.

به عنوان مثال اگر یک شاغل یا بازنشسته حداقلی‌بگیر حدود شش میلیون تومان حقوق دریافت کند، با اضافه شدن ۳۸ درصد مصوب و ۵۱۵ هزار تومان عدد ثابت، رشد ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد، در حالی که ۵۱۵ هزار تومان در حقوق ۱۵ میلیون تومانی نهایتا حدود سه درصد افزایش حقوق ایجاد خواهد کرد.

اکنون این سوال وجود دارد که آیا افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری در سال جاری اعمال خواهد شد یا محدودیت‌های منابع مالی که اتفاقا مورد تاکید رییس سازمان برنامه و بودجه هم بود، در راستای اجرای این تصمیم مانع ایجاد خواهد کرد.

پس از تصویب افزایش حقوق ۳۸درصدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سایر سطح، پرداخت معوقات نیز از ماه‌های پس از شهریور آغاز می‌شود.

دبیرکل خانه کارگر گفت: قرار شد پرداخت معوقات پنج ماه اول سال به تدریج انجام شود. طبق عرف و روال کار سازمان، هر ماه بخشی از مطالبات بازنشستگان واریز می‌شود و تا قبل از پایان سال مطالبات به صفر می‌رسد.

 بالاخره پس از گذشت ۵ ماه از سال، تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن شد و بیست‌وهفتم مرداد، سرپرست وزارت کار، مصوبه شورای عالی کار را برای بازنشستگان کارگری ابلاغ کرد.

بر همین اساس، قرار است احکام جدید بازنشستگان شهریورماه صادر شود. به این ترتیب، بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه مشمول افزایش ۳۸درصدی به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵هزار و ۱۶۶ تومان می‌شوند و حقوق خود را بر این اساس دریافت می‌کنند.

حقوق بازنشستگان

اما ابلاغ این مصوبه در شرایطی است که یکی از دغدغه‌های بازنشستگان، پرداخت معوقات ۵ ماه اول سال است که دولت چه تصمیمی در رابطه با آنها می‌گیرد. این‌که آیا دولت پرداختی خواهد داشت یا تصمیم دیگری دنبال می‌شود؟!

در همین رابطه، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در رابطه با معوقات بازنشستگان گفت: روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقبا اعلام می‌شود.

میرهاشم موسوی در نشست با بازنشستگان اعلام کرد: مطابق پیگیری ویژه رئیس‌جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریورماه صادر می‌شود. حقوق شهریور این عزیزان نیز بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقبا اعلام می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی متذکر شد: صدور احکام جدید را در شهریورماه انجام می‌دهیم و پرداخت حقوق شهریور براساس احکام جدید صورت می‌گیرد.

در این میان اما حسن صادقی، دبیرکل خانه کارگر گفت: قرار شد پرداخت معوقات پنج ماه اول سال به تدریج انجام شود. طبق عرف و روال کار سازمان، هر ماه بخشی از مطالبات بازنشستگان واریز می‌شود و تا قبل از پایان سال مطالبات به صفر می‌رسد.

به گفته او، معوقات افزایش ۱۰درصد نیز در طول دو یا سه ماه پرداخت شد و اکنون نیز احتمالا هر ماه بخشی از معوقات بازنشستگان پرداخت می‌شود. به احتمال زیاد، مهرماه معوقات فروردین واریز می‌شود، آبان معوقات اردیبهشت، آذر معوقات خرداد و به همین ترتیب در طول پنج ماه بعد از شهریور، معوقات بازنشستگان پرداخت و به صفر می‌رسد.

صادقی تصریح‌ کرد: در این مرحله آنچه باقی مانده ۲۵درصد متناسب‌سازی سال قبل است که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن آن برنامه‌ریزی شود. در این رابطه نیز باید در مذاکرات با مقامات سازمان و وزارت کار، نتیجه قابل قبول حاصل شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری یادآور شد: بعد از پرداخت ۲۵درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ به یک دوران ثبات و پایداری می‌رسیم. قاعدتا این بخش از مطالبات بازنشستگان یا همان باقی‌مانده متناسب‌سازی سال قبل نیز باید قبل از پایان سال جاری پرداخت شود تا در پایان سال معوقات بازنشستگان کارگری از سازمان تامین اجتماعی به صفر برسد و سال آینده هیچ مطالبه‌ی معوقی نداشته باشیم و به روال عادی پرداخت مستمری‌ها و افزایش سالیانه آن بازگردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه