یارانه معیشتی| یارانه آذر ماه| زمان واریز یارانه | یارانه جدید

شگفتانه داغ امروز برای دهک‌های پایین درآمدی | افزایش۵۰ درصدی یارانه معیشتی | زمان واریز یارانه 1 میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی

کد خبر: 1190146

سال گذشته ۲۷ آذر ماه دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرار است ۴ ماه یارانه حمایتی شب یلدا به برخی از مردم پرداخت کند. یارانه‌ای که مبلغ آن ۱۰۰ هزار تومان بود و اولین مرحله آن ۲۷ آذر ماه در آستانه شب یلدا به حساب سرپرستان برخی از خانوارها واریز شد.

شگفتانه داغ امروز برای دهک‌های پایین درآمدی | افزایش۵۰ درصدی یارانه معیشتی | زمان واریز یارانه 1 میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی

یارانه معیشتی / یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم برای جبران رفاه از دست رفته خانوار و کمک به معیشت آن‌ها اقدام به افزایش یارانه معیشتی کرده است. با افزایش یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی توسط دولت به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، قدرت خرید دهک اول درآمدی روستاییان (فقیرترین دهک) ۲.۵ برابر می‌شود.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از افزایش کمک هزینه مراکز شبانه‌روزی به میزان ۵۰ درصد، مراکز روزانه به میزان ۳۵ درصد، مراکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل به میزان ۴۶ درصد و مراکز مراقبت در منزل به میزان ۵۰ درصد برای سال جاری خبر داد.

 علیرضا انجلاسی با بیان اینکه هر ساله افزایشی در میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز صورت می‌گیرد، اظهار کرد: پیش‌نویس افزایش کمک هزینه نگهداری، توانبخشی و آموزش در مراکز غیردولتی و خانواده  از تابستان برای تصویب به هیات وزیران ارائه شد، با این وجود میزان افزایش کمک هزینه  سال ۱۴۰۱، هفته گذشته در کمیسیون هیات دولت به تصویب رسید.

وی با اشاره به کمک هزینه مصوب در مراکز نگهداری و توانبخشی سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: کمک هزینه مصوب مراکز شبانه‌روزی برای سال جاری با ۵۰ درصد، مراکز روزانه با ۳۵ درصد، مراکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل با ۴۶ درصد و مراکز مراقبت در منزل با ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برای میزان افزایش سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی خواهیم کرد، به افزایش کمک هزینه مراکز نگهداری شبانه‌روزی نیز اشاره و یادآور شد: کمک هزینه مراکز شبانه‌روزی از دو میلیون تومان برای هر نفر در ماه به ۳ میلیون تومان و کمک هزینه مراکز روزانه با رشد ۳۵ درصدی از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برای هر نفر در ماه به یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین مراکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل با رشد ۴۶ درصدی از ۵۰۰ هزارتومان به ۷۳۰ هزار تومان و کمک هزینه مراکز مراقبت در منزل از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه افزایش پیدا کرد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه کمک هزینه مراکز نگهداری به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد، گفت: هر ماه براساس سیستم الکترونیکی ثبت و تایید صورت می‌گیرد و این مبالغ به حساب‌ مراکز واریز خواهد شد.

انجلاسی در پاسخ به این سوال که مابه‌التفاوت کمک هزینه پرداختی ماه‌های گذشته به مراکز به چه صورت پرداخت خواهد شد؟ توضیح داد: براساس تصمیم اتخاذ شده و افزایش لحاظ شده برای کمک هزینه مراکز، زمان پرداخت مابه التفاوت ماه‌های قبل بستگی به تخصیص اعتبار دارد و هر زمان تخصیص اعتبار به میزان مکفی صورت گیرد، این مبالغ نیز واریز خواهد شد./ ایسنا

زمان واریز مرحله اول یارانه معیشتی یلدا اعلام شد

به نظر می رسد آخرین یارانه نقدی دریافتی مردم در آذر ماه باشد و از دی ماه کل کشور مشمول توزیع کالابرگ می‌شود.

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف  یارانه نقدی  را در سایت خبر آزاد بخوانید.

سال گذشته ۲۷ آذر ماه دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرار است ۴ ماه یارانه حمایتی شب یلدا به برخی از مردم پرداخت کند. یارانه‌ای که مبلغ آن ۱۰۰ هزار تومان بود و اولین مرحله آن ۲۷ آذر ماه در آستانه شب یلدا به حساب سرپرستان برخی از خانوارها واریز شد.

ولی به نظر می‌رسد که امسال دیگر خبری از یارانه شب یلدا نیست. چون سال قبل این یارانه با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت شد. یارانه‌ای که گفته شد دلیل پرداخت آن حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کسانی است که کسب‌وکار آنها مختل شده است.

اولین مرحله یارانه ۱۰۰ هزار تومانی دولت که یارانه شب یلدا نام گرفته بود، سال گذشته ۲۷ آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما امسال شرایط کرونا بهبود پیدا کرده و به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای پرداخت یارانه یلدا نداشته باشد. با توجه به اینکه دولت قصد دارد کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی کند که خبر آن را در زیر می خوانید.

یارانه معیشتی یلدایی دولت چه می‌شود؟

اگرچه وزیر اقتصاد از قطع یارانه نقدی و توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داده بود اما حالا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و توزیع کالابرگ به سال آینده موکول می‌شود.

محمدرضا پور ابراهیمی، در گفتگویی اعلام کرده «پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سطح کشور به سال آینده موکول شد.»

این نماینده مجلس تاکید کرده که علت عدم توزیع کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک این است که زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور مهیا نیست و برای همین پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

این خبر پورابراهیمی در حالی است که وزیر اقتصاد هفته گذشته اعلام کرد همه زیرساخت‌های توزیع کوپن در کشور آماده است و دولت برای اطمینان پیدا کردن از روند اجرای این طرح، طرح توزیع کوپن الکترونیک را فعلا در یک استان جنوبی کشور آغاز می‌کند و با اجرای موفقیت‌آمیز آن، این طرح به کل کشور تسری پیدا می‌‌کند.

معنای سخنان خاندوزی این بود که یارانه یلدایی دولت رئیسی این ماه به همه مردم پرداخت می‌شود جز مردم یک استان. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفته بود که قرار است طرح کالابرگ به صورت آزماشی در استان هرمزگان اجرا شود.

به گفته خاندوزی، بعد از دی ماه یارانه نقدی همه مردم قطع می‌شود و همه آنها به جای دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی کالابرگ می‌گیرند.

دولت مدعی است که زیرساخت‌ها فراهم شده و همه مقدمات برای اجرای طرح کالابرگ فراهم است.

اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته مقدمات توزیع کالابرگ فراهم نیست و دولت نمی‌تواند این طرح را اجرا کند. در نتیجه در چهار ماه باقیمانده از سال جاری، پرداخت یارانه نقدی را ادامه می‌دهد و احتمالا توزیع کالابرگ به سال ۱۴۰۲ موکول می‌شود

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها