کد مطلب: 24970

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

فوری: خبر مهم از یارانه نقدی بهمن ماه| یارانه ها ضربدر 2 شد؛ خبر مهم برای مردم

یارانه نقدی به حساب سرپرست خانواده‌ها واریز می‌شود. یارانه نقدی دی ماه برای تمام یارانه بگیران واریز خواهد شد.

فوری: خبر مهم از یارانه نقدی بهمن ماه| یارانه ها ضربدر 2 شد؛ خبر مهم برای مردم

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

خبر مهم درباره یارانه ها

یارانه نقدی

آنچه در روزهای اخیر بیشتر از سوی افکار عمومی مورد پرسش قرار می‌گیرد؛ زمان واریز یارانه نقدی دی‌ ماه 1401 است. اگر قرار باشد مرحله 143 یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم دی ماه یارانه به دست سرپرستان خانوار برسد.

یارانه نقدی دی ماه امشب در حساب سرپرست خانواده‌ها واریز خواهد شد. تمام یارانه بگیران این ماه یارانه نقدی خود را دریافت می‌کنند.

نحوه دریافت کالابرگ

یارانه نقدی

علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت به تشریح آخرین وضعیت اختصاص کالابرگ الکترونیکی پرداخته است. وی با اشاره به اینکه نباید خودمان را درگیر این موضوع که «یارانه نقدی بهتر است یا کالابرگ؟» کنیم، خبر داده که هر کدام از مدل یارانه نقدی و کالابرگ که در تست‌ها موفق باشند، پیاده‌سازی شده و دولت هم در همان مسیر پیش خواهد رفت.

اما آنچه در روزهای اخیر بیشتر از سوی افکار عمومی مورد پرسش قرار می‌گیرد؛ زمان واریز یارانه دی‌ ماه 1401 است. اگر قرار باشد مرحله 143 یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم دی ماه یارانه به دست سرپرستان خانوار برسد.

آنطور که پیشتر سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود؛ در صورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز می‌شود.

از کسر مبلغ تا قطع یارانه نقدی برخی از سرپرستان

یارانه نقدی

در حالی در آذرماه سازمان هدفمندی یارانه‌ها حامل یک خبر خوش برای یارانه‌بگیران مبنی بر پایان یافتن یکی از اقساط وام کرونای یک میلیون تومانی بود که حواشی هم در این ماه کم نبوده است. یکی از این حواشی مربوط به کسر مقداری از مبلغ یارانه نقدی بود.

جریان از این قرار بود که تعدادی از سرپرستان خانوار اعلام کردند که در شرایطی که در ماه‌ها قبل مبلغ 400 هزار تومان بابت یارانه نقدی دریافت می‌کردند که در آذرماه این رقم به 300 هزار تومان رسیده است. عده‌ای این کاهش را ناشی از خطای دولت اعلام کردند اما سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع واکنش نشان داده و علت را شناور بودن دهک‌بندی خانوارها دانسته است.

شناور بودن پرداخت یارانه این احتمال را تقویت کرده که در هر بررسی مشمولان یارانه نقدی، دهک درآمدی خانوارها جابه‌جا شود. در ضمن، مبلغ یارانه نقدی نیز متناسب با تغییر دهک، دچار تغییر خواهد شد. البته، آنچه مبهم است این است که آیا شناور بودن دهک‌بندی خانوار به صورت ماهانه انجام می‌شود یا این امر هر چند ماه یک‌بار اتفاق می‌‌افتد؟ با اینحال، قرار شده مبلغ یارانه ثابت نباشد و بسته به دهک خانوار تغییر کند.

حاشیه بعدی نیز مربوط به قطع یارانه تعدادی از سرپرستان خانوار است. اما، طیبه حسینی- سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این ماجرا هم واکنش نشان داد و طی سخنانی اعلام کرد که سازمان هدفمندی هیچ‌گونه پیامکی مبنی بر قطع یارانه خانوار ارسال نکرده است.

آنطور که سخنگو گفته این اخبار جعلی بوده و با هدف کلاهبرداری منتشر شده‌اند.

تصمیم جنجالی دولت؛ رقم یارانه نقدی تغییر می‌ کند؟

براساس لایحه 1402، میزان یارانه نقدی تغییری نخواهد داشت و همان روال قبل 300 و 400 هزارتومانی ادامه دارد.

براساس لایحه مصوب دولت، میزان یارانه نقدی تغییری نسبت به سال جاری نداشته و یارانه‌های 300 و 400 هزارتومانی در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

براساس گزارش منتشرشده در ایسنا، در بودجه 1401 بیش از 73 هزار میلیارد تومان به یارانه 45 هزار و 500 تومانی و یارانه معیشتی بنزین اختصاص داده شد. اما گفتنی است که دولت تصمیم گرفت یارانه‌ها را به 300 و 400 هزارتومان افزایش دهد.

لازم به ذکر است در هرمزگان کالابرگ الکترونیکی اجرا شده که در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و مردم می‌توانند میان یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی انتخاب کنند.

برای سال آینده در مجموع بیش از ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پیش‌بینی شده است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، میزان یارانه نقدی برای سال آینده تغییری نخواهد کرد و یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد.

طبق پیگیری‌ها از لایحه مصوب دولت که اوایل دی ماه طی نامه رسمی رییس جمهوری به مجلس ارائه شد، نشان می‌دهد که میزان یارانه‌های نقدی در سال آینده نسبت به امسال تغییری نخواهد کرد؛ بنابراین یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی که از ماه‌های ابتدایی امسال کلید خورد، در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

مبلغ یارانه نقدی سال 1402

البته در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شد که تغییری نسبت به گذشته نداشت اما نهایتا دولت تصمیم گرفت مبلغ یارانه‌ها را برای مشمولان به ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دهد.

از سوی دیگر طرح کالابرگ الکترونیکی که در استان هرمزگان اجرایی شده، در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. بر این اساس مردم می‌توانند انتخاب کنند که یارانه نقدی می‌خواهند یا کالابرگ الکترونیکی.

نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از پیشنهاد دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی خبر داده و گفته «افزایش ۱۰درصدی یارانه‌ها در دستور کار دولت است.»

با این حساب مبلغ یارانه‌های نقدی در سال آینده 30 تا 40 هزار تومان افزایش خواهد داشت و مبلغ یارانه‌های سه دهک اول جامعه به 440 هزار تومان و مبلغ یارانه شش دهک دیگر جامعه، 330 هزار تومان می‌شود. با این حساب اگر افزایش یارانه‌های نقدی تصویب شود، یارانه خانوارها 120 تا 160 هزار تومان بیشتر می‌شود.

البته این افزایش مشروط به موافقت مجلس است. چون نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفته است «این اعداد و ارقام پیشنهادات دولت است و بودجه باید در مجلس نهایی شود.»

اما کمی بعید است که در این شرایط اقتصادی، مجلس با پیشنهاد افزایش یارانه‌ها موافقت نکند.

البته پیش از این هم رئیس سازمان برنامه و بودجه از یارانه 400 هزار تومانی سال جدید خبر داده بود. اظهارنظری که این گمانه را تقویت می‌کرد که احتمالا مبلغ یارانه نقدی برای همه گروه‌ها یکسان شود و 9 دهک درامدی اول جامعه هر کدام 400 هزار تومان یارانه دریافت کنند.

البته چنین پیشنهادی تنها به نفع شش دهک درآمدی بالای جامعه است و سه دهک اول شامل افزایش مبلغ یارانه نمی‌شوند. بر این اساس احتمالا پیشنهاد افزایش 10 درصدی یارانه‌ها به اجرا نزدیک‌تر است.

سال آینده یارانه‌ها حذف می‌شود؟

البته خبر جدید سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بیانگر نکته دیگری هم هست. آن هم اینکه سال آینده یارانه نقدی حذف نمی‌شود و پرداخت آن به قوت خود باقی است. این در حالی است که از چند ماه قبل مدام مساله پرداخت کالابرگ و حذف یارانه نقدی در جلسات دولتی و اخبار رسانه‌ها مطرح شده بود. مساله مهم این بود که مجلس دولت را ملکف به پرداخت کالابرگ کرده و اصرار داشت که دولت باید یارانه ها را حذف کند و به جای آن کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک بدهد. اما کمی بعد مشخص شد که قرار است انتخاب یارانه و کالابرگ بر عهده خود افراد باشد. اما حالا به نظر می‌رسد که دولت خواستار پرداخت یارانه نقدی است و همین روند ادامه پیدا می‌کند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی