کد مطلب: 25153

وام| وام جدید| وام ازدواج

فوری؛ وام ازدواج زیاد شد | کدام زوجین وام 340 میلیونی می‌گیرند؟ | خبر مهم برای عروس و داماد ها

وام ازدواج و دیگر تسهیلات قرض الحسنه از مواردی بود که در لایحه بودجه سال آینده به آن اشاره نشده بود، اما نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند مانند امسال، آن را با جزییات و البته افزایش، به بودجه سال ۱۴۰۲ اضافه کنند.

فوری؛ وام ازدواج زیاد شد | کدام زوجین وام 340 میلیونی می‌گیرند؟ | خبر مهم برای عروس و داماد ها

وام ازدواج | وام ازدواج افزایش یافت. وام ازدواج از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام ازدواج دارای شرایط خاصی است. وام ازدواج از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

خبر مهم برای زوج های جوان

وام ازدواج

در تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت به تسهیلات تکلیفی اشاره کرده است و مانند لایحه بودجه سال گذشته بند مربوط به میزان وام ازدواج جوانان و تکلیف شبکه بانکی به پرداخت آن برداشته شده است.

در این تبصره از لایحه بودجه سال آینده آمده است، «بانک‌های عامل مکلفند در چارچوب برنامه کنترل تورم و رشد نقدینگی و ترازنامه بانک‌ها، در سقف ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از محل ۱۰۰ درصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه (بجز بانک‌های قرض الحسنه) و بخشی از سپرده‌های جاری بر اساس توان تسهیلات دهی بانک‌های عامل و به تشخیص شورای پول و اعتبار پس از کسر سپرده قانونی، به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ازجمله؛ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قوانین مربوط به ایثارگران، قانون جهش تولید مسکن و قانون جهش تولید دانش بنیان، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند.»

در جلسه هفته گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی اما این تبصره با تغییراتی بسیار زیاد مواجه شد. نمایندگان عضو این کمیسیون تصمیم گرفتند که نه تنها تسهیلاتی مانند ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن را به بودجه سال آینده اضافه کنند، بلکه میزان آن را نیز افزایش دهند.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در این باره توضیح داد که بر اساس مصوبه این کمیسیون، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱ /۱۳۹۸ است، ۱۸۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله باشد؛ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوج های زیر ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شد.

البته در سال گذشته نیز، همین اتفاق افتاد اما تمامی بندهای مربوط به وام ازدواج و سایر تسهیلات تکلیفی به قانون بودجه امسال اضافه شد. از سوی دیگر تسهیلات ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و ۲۳ سال ۷۰ میلیون افزایش یافته و برای زوج های با سن بالای ۲۵ سال ۶۰ میلیون تومان رشد داشته است.

وام های دیگری مانند فرزندآوری، ودیعه مسکن و تامین جهیزیه کالای ایرانی با معرفی دستگاه‌هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) از دیگر مواردی است که به این تبصره اضافه شده است.

مبلغ وام ازدواج سال 1402

امیرحسین بانکی‌پور اعلام کرده که احتمالا مبلغ وام ازدواج در سال 1402 عددی بین 170 تا 200 میلیون تومان باشد. رقمی که بر اساس تورم تعیین می‌شود.

این نماینده مجلس گفته مبلغ وام ازدواج برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال احتمالا نفری 200 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که وام این افراد در سال 1401، مبلغ 150 میلیون تومان بود.

امسال این زوج‌‍ها در مجموع می‌توانند 400 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. این در حالی است که سال گذشته این رقم 300 میلیون تومان بود.

مبلغ وام ازدواج برای سایر افراد و گروه‌های سنی (یعنی افراد بالای 23 و 25 سال) هم احتمالا 170 میلیون تومان باشد. این رقم سال گذشته 120 میلیون بود. سال گذشته زوجین می‌توانستند 240 میلیون تومان وام بگیرند. اما مبلغ این وام احتمالا برای سال آینده نفری 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و مجموع آن برای یک زوج به 340 میلیون تومان می‌رسد.

با این حساب احتمالا مبلغ وام ازدواج حدود 50 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

وام فرزندآوری هم افزایش یافت

وام ازدواج

بانکی‌پور با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ وام فرزندآوری از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان بود، اظهار داشت: وام فرزندآوری هم احتمالاً برای سال آینده از ۳۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان شود. البته باید پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس بررسی شود و سپس درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنیم.

ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت افزایش یارانه‌های نقدی و وام ازدواج دربودجه سال آینده کشور اظهارکرد: آخرین تصمیم دولت مبنی بر این است که یارانه‌های نقدی برای سال آینده افزایش 10 درصدی داشته باشد که حدودا 330 و 440 هزار تومان می‌شود.

وی افزود: البته کمیسیون تلفیق به همراه کمیسیون اجتماعی به دنبال تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای ساماندهی دستمزدها و یارانه‌ها است که به احتمال خیلی زیاد در زمینه یارانه و حقوق کارکنان دولت، تغییر و تحولات جدی داشته باشیم. البته دولت تصمیم گرفته است تا حقوق کارمندان دولت در سال آینده افزایش 20 درصدی داشته باشد؛ اما باتوجه تورم موجود در کشور، نظر مجلس این است که افزایش حقوق‌ها بیش از میزان اعلام شده باشد.

اسماعیلی به اشاره به میزان افزایش دستمزد کارگران در سال آینده گفت: در این زمینه نیز قرار بر این شده است تا کارگروه‌های تخصصی زودتر از موعد مقرر برگزار شود تا از بهم ریختگی و عجله در این راستا جلوگیری شود. به دنبال این هستیم تا کمیسیون اجتماعی و تلفیق هرچه زودتر جلساتی را نماینده کارفرمایان و کارگران و همچنین نماینده دولت برگزار کنیم تا با فراغت بار، مطالعه بیشتر مبتنی بر واکاوی سبد معیشتی کارگران، تصمیمات آینده را اتخاذ کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش مبلغ ازدواج تصریح کرد: احتمال دارد که دولت برای سال آینده مبلغ 150 میلیون تومان را برای وام ازدواج در نظر بگیرد اما پیشنهاد مجلس، افزایش وام ازدواج به مبلغ 200 میلیون تومان است که البته این موضوع فعلا قطعی نشده است که صرفا در مرحله پیشنهاد به دولت قرار دارد. برای وام زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23 سال نیز احتمالا 100 میلیون تومان به مبلغ فعلی اضافه شود.

او از مجلس خواست که هنگام بررسی لایحه بودجه، به سقف تسهیلات تکلیفی تعیین شده توسط بانک مرکزی برای نظام بانکی توجه کنند تا تسهیلات تکلیفی از این حد بالاتر نرود و خللی در امور بانکی ایجاد نشود.

طبق قانون بودجه 1401، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 01‌/01‌/1397 بوده است، یک میلیارد و 200 میلیون (1.200.000.000) ریال و با دوره بازپرداخت 10 ساله است.

همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر 25 سال و زوجه های زیر 23 سال یک میلیارد و پانصد میلیون (1.500.000.000) ریال است.

گفتنی است، طبق قانون، پدران فرزندان متولد تاریخ 1400/01/01 به بعد و حداکثر تا 2 سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه وام فرزندآوری اقدام کنند که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.

مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول 20 میلیون تومان و به ازای فرزند دوم 40 میلیون تومان و به ازای فرزند سوم 60 میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم 80 میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد 100 میلیون تومان است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی