کد خبر: 638485
تاریخ انتشار :

گفتگوی نامه‌نیوز با جمالی نوبندگانی

توافق موقت نخواهیم کرد

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: مذاکرات آسان نیست و احتمال توافق در زمان کوتاه خیلی کم است. بعید می دانم تیم مذاکره کننده به توافقات موقت تن بدهد.

توافق موقت نخواهیم کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: بالاخره دور جدید مذاکرات وین کمتر از یک روز دیگر آغاز می شود اما پالس هایی که ایران و آمریکا در رسانه ها برای همدیگر ارسال می کنند چشم انداز روشنی را نمایان نمی کند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با نامه نیوز درباره نتیجه بخش بودن دور جدید مذاکرات وین گفت: آمریکا تحریم های همه جانبه، سنگین و هوشمندی را علیه ایران اعمال می کند، در حالیکه ایران می گوید «به شرطی از غنی سازی 20 درصد دست کشید، رآکتور آب سنگین اراک را تعطیل کرد و محدودیت هایی را در قالب 5 سال، 8 سال و 10 سال پذیرفت که از یک فضای جدید اقتصادی و سیاسی در سطح بین الملل بهره مند شود اما اروپا و آمریکا بر تعهد برجامی خود نماندند و عکس آن عمل کردند».

وی افزود: آمریکا و اروپا تاکنون بیشتر دنبال محدودسازی غنی سازی و جلوگیری از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران بوده اند، با توجه به این واقعیت تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم نسبت به آمریکا و اروپا بدبین است. این کارهایی هم که آژانس در زمان آقای گروسی در حال انجام است با هماهنگی آمریکا و اروپا انجام می شود تا حلقه فشار را علیه ایران تنگ تر کنند. حتی قطعنامه های حقوق بشری که کانادا پیگیری می کند، فشار برخی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی و تحریکات داخلی که انجام می شود در همین قابل قابل تفسیر و تحلیل است.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: با توجه به رویکرد آمریکا و اروپا، نمی گویم مذاکرات به نتیجه نمی رسد اما مذاکرات آسان نیست و احتمال توافق در زمان کوتاه خیلی کم است. بعید می دانم تیم مذاکره کننده به توافقات موقت تن بدهد. بنابراین خیلی نباید خوشبینی بیش از حدی درباره مذاکرات پیش رو داشت.

جمالی نوبندگانی گفت: دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا به شدت بالا رفته و فشارهای دو طرف در حال افزایش یافته چون ایران نیز به غنی سازی 60 درصدی رسیده است. تنش های نظامی به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان به شدت افزایش پیدا کرده و به مراحل حادی رسیده و جنگ های سایبری دوطرف نیز در حال شعله ورتر شدن است، همه این نشانه ها حکایت از آن می کند که خیلی نباید توقع زیادی از آسان بودن مذاکرات و به سرعت به نتیجه رسیدن مذاکرات داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها