کد خبر: 292921
تاریخ انتشار :

روحانی: با بسته شدن پرونده pmd زمینه برای اجرایی شدن برجام آغاز شد/ پایان پرونده، پیروزی اخلاقی سیاسی و حقوقی بود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره قطعنامه شورای حکام و مختومه شدن پرونده PMD، ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام و تبریک به ملت ایران به دلیل موفقیت‌های پیاپی ملت در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی اظهارداشت: دیروز روزی بود که یکی از مراحل موفقیت ملت ایران در صحنه مسائل سیاسی و بین‌المللی متبلور و ظاهر شد.

وی ادامه داد: نزدیک به 14 سال می‌گذرد و از تابستان سال 81 تاکنون اتهامات فراوانی از طرف گروهک‌های تروریستی، سازمان‌های اطلاعاتی غرب، قدرت‌های بزرگ غرب علیه جمهوری اسلامی ایران زده می‌شد و این اتهامات مبنی بر این بود که ایران در یک نقطه‌ای غنی سازی را به صورت مخفیانه انجام می‌دهد و برای ساخت بمب به طور محرمانه اقدام می‌کند و اطلاعات شفاف و لازم را به سازمان بین‌المللی مذکور یعنی آژانس ارائه نمی‌دهد و بر مبنای آن قطعنامه‌های فراوانی علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های شورای حکام و آژانس و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت ایران اتخاذ شد.

وی گفت: بسته شدن پرونده pmd تنها یک موفقیت فنی و حقوقی نبود بلکه این موفقی یک پیروزی اخلاقی سیاسی و حقوقی بود که آژانس اعتراف کرد ایران در طول سال‌های گذشته از مسیر صلح‌آمیز انحراف پیدا نکرده و مشغول ساخت بمب هسته‌ای نبوده است. با بسته شدن این پرونده زمینه برای اجرای برجام آغاز شد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: موفقیت دیروز ملت ایران تنها یک موفقیت حقوقی و یا فنی نبود، گرچه موفقیت بزرگی حقوقی و فنی برای مردم ما بود که بعد از قریب 14 سال روشن شد که این نظام نظامی است که هم با صداقت هم با مردم خود و هم با جهانیان سخن می‌گوید.

روحانی افزود: نظام ما نظامی است که دروغ نگفته، نمی‌گوید و به عهد خودش وفادار است و اگر معاهده‌ای را امضا کرده و قبول کرده است پایبند به آن خواهد بود.

وی با اشاره به وجود بحث‌هایی در خصوص اینکه آیا ایران به NPT یا پادمان پایبند بوده و یا خیر گفت: می‌خواستند بگویند که ایران پایبندی به این موارد نداشته. پیروزی ملت ایران در صحنه دیروز یک موفقیت و پیروزی اخلاقی و سیاسی بود و یک موفقیت بزرگ حقوقی بود.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: هم آژانس به عنوان مرجع فنی این مسئله و ارزیابی کننده مسائل فنی و حقوقی و هم شورای حکام آژانس به عنوان مرجع نهایی تصمیم گیری در آژانس به این مسئله اعتراف کردند که جمهوری اسلامی در سال های گذشته هیچ گاه از مسیر صلح آمیز انحراف پیدا نکرده و مشغول ساخت بمب هسته‌ای نبوده است.

روحانی اضافه کرد: ایران وفادار است به همان تعهد دینی، مذهبی و اخلاقی که داده مبنی بر آنکه در پی ساخت سلاح کشتار جمعی نیست همان که مقام معظم رهبری به عنوان یک فتوای مهم آنرا اعلام کردند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به خاتمه پیدا کردن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران گفت: اینکه در نشست شورای حکام در روز گذشته نه تنها موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای یا مطالعات ادعایی خاتمه پیدا کرد، که بعد از سال 2011 همواره مورد رسیدگی آژانس بود و همواره می‌گفتند این مسئله قابل حل نیست نه تنها حل شد بلکه 12 قطعنامه‌ای که از سال 2003 تا 2012 در شورای حکام علیه جمهوری اسلامی تصویب شده بود، لغو شد.

روحانی تصریح کرد: البته موثر و عملیاتی شدن لغو قطعنامه‌ها در شورای حکام و هم لغو 6 قطعنامه شورای امنیت که در جلسه 29 تیرماه امسال در شورای امنیت به تصویب رسید، منوط به اجرایی شدن تعهدات ایران است.

وی در ادامه خطاب به ملت ایران گفت: ما به ملت بزرگ ایران این توفیق را که آغازی برای حرکات بعدی خواهد بود به عنوان یک موفقیت بزرگ به خاطر ایستادگی، صبر، تحمل، حمایت هایشان و هدایت‌های مقام معظم رهبری و همه مسئولینی که در این راستا تلاش کردند تبریک می‌گوییم.

وی همچنین ضمن تبریک این موفقیت به مسئولان وزارت خارجه، انرژی اتمی و وزارت دفاع ، گفت: این سه نهاد بار سنگین حل و فصل مسئله PMD را بر دوش داشتند.

روحانی اضافه کرد: من به محضر ملت ایران عرض می‌کنم که حل‌وفصل این مسئله از لحاظ حقوقی و فنی بسیار پیچیده بود و در سایه تعامل با دنیا به‌وجود آمد.

وی افزود: اگر مذاکرات هسته‌ای و تفاهمات با 1+5 نبود و اگر صرفاً می‌خواستیم از طریق آژانس و بدون کمک 1+5 مسائل را حل‌وفصل کنیم، شاید این مسئله مدت‌های طولانی ادامه پیدا می‌کرد و حل‌وفصل نمی‌شد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: با حل‌وفصل مسائل معروف به PMD و آنچه که شورای حکام دیروز درمورد آن تصمیم گرفت، یکی از موانع مهم برای اجرایی شدن برجام به کنار رفت و زمینه برای اجرایی شدن آن فراهم شد.

روحانی ادامه داد: البته همان‌طور که همگان می‌دانند بعد از توافق 23 تیرماه سال جاری، بین ایران و 1+5 اقدامات متعددی صورت گرفت که مهم‌ترین آنها مصوبه شورای امنیت سازمان ملل «قطعنامه 2231» بود، بیانیه‌هایی بود که اتحادیه اروپا و دولت آمریکا صادر کردند و اقدامات بعدی که از جمله آن می‌توان به حل‌وفصل مسئله PMD اشاره کرد. مجموعه اینها راه را برای اجرایی شدن برجام مهیا و آماده کرده است.

وی افزود: من امروز به محضر ملت عرض می‌کنم که تقریبا راه برای اجرای برجام مهیا شده و طرف مقابل گام‌های بزرگی را در این رابطه برداشته و در برابر آن جمهوری اسلامی ایران نیز گام‌هایی را در این باره برداشته است و گام‌های نهایی ظرف یکی، دو هفته آینده برای نهایی شدن کار برداشته خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: امیدواریم یکی، دو قدم دیگری که باید ظرف هفته جاری و هفته آینده توسط طرف مقابل برداشته شود، به خوبی انجام شود. ما نیز گام‌هایی را که باید در این باره برداریم، ظرف دو هفته آینده می‌توانیم آنها را به انجام برسانیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ان‌شاءالله در دی‌ماه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و دولت یازدهم به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود عمل خواهد کرد و زنجیره تحریم از پای اقتصاد ایران برداشته و راه برای تعامل بیشتر با جهان بازتر خواهد شد.

وی افزود: ما به ملت بزرگ ایران، رهبر معظم انقلاب و به حمایت مداوم مردم افتخار می‌کنیم و خدمت کردن به این ملت بزرگ افتخار بزرگی برای همه خادمین است.

روحانی با بیان اینکه ما باید خودمان را برای تحرک اقتصادی آماده کنیم، خاطرنشان کرد: دولت به وعده‌هایی که به مردم برای برداشتن موانع داده بود، کم کم عمل کرده و به توفیق دست پیدا می‌کند و این فعالان اقتصادی و کارآفرینان هستند که باید در فضای به وجود آمده وارد فعالیت شوند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما از همه فعالان اقتصادی داخلی و از همه ایرانیان خارج از کشور، از همه شرکت‌ها و دولت‌های خارجی که تمایل به همکاری با ایران دارند دعوت می‌کنیم تا در فرصت پیش رو که در هفته‌های آینده ایجاد خواهد شد، از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند.

روحانی با بیان اینکه امروز باید بیش از هر زمان دیگر به وحدت، انسجام و یکپارچگی فکر کنیم، تصریح کرد: دوران نقد و انتقاد که در جای خود ارزشمند بود، دیگر جایی در زمینه برجام ندارد و همه باید برای اجرایی شدن برجام تلاش کنیم و همه باید از فضای ایجاد شده برای رشد و توسعه بیشتر کشور استفاده کنیم.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در این ماه ربیع المولود که ماه مبارکی برای همه مسلمانان است، شاهد فعالیت بیشتر همه مسئولین در زمینه فعال شدن همه بخش‌های مردمی برای رفاه عمومی در جمهوری اسلامی ایران باشیم و همه بتوانیم از این فرصت به خوبی بهره برداری کنیم.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها