کد خبر: 619054
تاریخ انتشار :

بیژن مقدم:

اصلاحات از لاریجانی حمایت کند، ادعای خود را زیرپا گذاشته‌

بیژن مقدم گفت: اگر به فرض صلاحیت جهانگیری احراز نشود، اصلاح‌طلبان می‌توانند بر پزشکیان اجماع کنند.

اصلاحات از لاریجانی حمایت کند،  ادعای خود را زیرپا گذاشته‌
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از مثلث‌آنلاین، فضای انتخابات در جبهه اصلاحات هنوز مبهم است زیرا مشخص نیست که اصلاح‌طلبان بر اسحاق جهانگیری حساب ویژه باز کرده‌اند یا بر علی لاریجانی. جهانگیری یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب محسوب می‌شود اما با این مانع روبه‌رو است که او به نوعی نماینده وضع موجود است زیرا هشت‌سال معاون اول دولت بوده است و اصلاح‌طلبان هم می‌دانند که ممکن است او پایگاه رأی ویژه‌ای در بین مردم نداشته باشد و در مقابل لاریجانی نیرویی اصلاح‌طلب نیست اما شاید اصلاح‌طلبان در شرایطی خاص برای فتح نسبی بر او اجماع کنند.

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع گفت: «آقای لاریجانی تا پیش از این گفته بود که در انتخابات شرکت نمی‌کند و هیچ تحرکی هم نداشت و هیچ ستادی هم برایش شکل نگرفت اما دقیق90 تصمیمش را عوض کرد و وارد عرصه انتخابات شد. حالا باید دید که اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند یا خیر؟ اصلاح‌طلبان بارها گفته‌اند که در این انتخابات با نامزد کاملا اصلاح‌طلب وارد صحنه می‌شویم و اگر قرار باشد بر حرف خود بایستند از آقای لاریجانی حمایت نمی‌کنند. آنها در مقطع کنونی چهره‌هایی مانند آقای جهانگیری و پزشکیان را دارند و اگر به فرض صلاحیت آقای جهانگیری احراز نشود، آنها می‌توانند بر آقای پزشکیان اجماع کنند. علاوه بر این اصلاح‌طلبان مشکلات پیشینی بسیاری با لاریجانی دارند و به نوعی از او زخم‌خورده‌اند و اگر قرار باشد با همه این اوصاف از لاریجانی حمایت کنند همه ادعاهای خود را زیرپا گذاشته‌اند که باید در قبال این موضوع نیز به مردم پاسخگو باشند».

او ادامه داد: «عالم سیاست، عالم ممکنات است و نمی‌توان نگاه صفر و صدی داشت. آقای لاریجانی می‌گفت نمی‌آیم و آمد و آقای رئیسی هم هیچ سخنی درباره حضورش در انتخابات نمی‌زد اما نامزد شد و در ادامه مسیر هم شاهد انصراف‌های متعدد نامزدها خواهیم بود و مشخص خواهد شد که افرادی به نفع چه شخصی کنار می‌روند، چه افرادی تا آخرین لحظه به عنوان نامزدی پوششی می‌مانند و چه شخصیت‌هایی هم واقعا می‌خواهند رقابت کنند».

این فعال سیاسی درباره جایگاه انتخاباتی لاریجانی بیان کرد: «آقای لاریجانی فردی باتجربه در حوزه سیاست و مدیریت است. معلوم نیست او چه محاسبه انتخاباتی داشته که وارد عرصه انتخابات شده است. تا این لحظه می‌توان این موضوع را به صراحت گفت که هیچ‌یک از نیروهای اصولگرا و نیروهای انقلاب از آقای لاریجانی حمایت نمی‌کنند و بدنه اصلی اصلاحات هم بر اساس ادعاهای خودشان از لاریجانی حمایت نمی‌کنند. در این بین باید حساب حزب کارگزاران سازندگی را از بدنه اصلی اصلاحات جدا کرد. به نظر می‌رسد که آنها تمایل به حمایت از آقای لاریجانی دارند اما آقای لاریجانی از حمایت دو جریان اصلی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی بی‌بهره است. شاید او می‌خواهد به عنوان قطب سوم وارد انتخابات شود و به مرور و در اثنای انتخابات جایگاه خود را به قطب دوم برساند. شواهد هم همین را نشان می‌دهد؛ شواهد هم همین را نشان می‌دهد وقتی به توئیت و سخن او بعد از ثبت نام نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که او بر اساس توان شخصی‌اش به میدان آمده تا آرام‌آرام خود را بالا بکشد و احتمالا در نهایت یکی از جناح‌ها را قانع به حمایت کند».

مقدم در پایان درباره فضای کلی انتخابات گفت: «انتخابات در این دوره قدری نسبت به ادوار گذشته متفاوت است. تا کنون 42-43 نفر از چهره‌های شناخته‌شده ثبت نام کرده‌اند. طبیعی است که همه اینها نمی‌توانند در صحنه باقی بمانند و بسیاری از آنها یا صلاحیتشان احراز نمی‌شود یا خودشان کنار می‌روند و باید صبر کنیم و ببینیم که چه افرادی تأییدصلاحیت می‌شوند، آن موقع درباره نتیجه انتخابات تحلیل کنیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها