وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

 «مصطفی قمری وفا» در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به دستورالعمل ابلاغی تسهیلات فرزندآوری به شبکه بانکی، نوشت: بانک‌ها موظفند طبق ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ‎تسهیلات فرزندآوری را بدون سپرده گذاری، تنفس ۶ ماهه برای بازپرداخت اقساط، کارمزد ۴ درصد و رعایت دوره زمانی ابلاغی طبق دستورالعمل بانک مرکزی پرداخت کنند.

«هاشم مولایی» در خصوص پرداخت تسهیلات فرزندآوری گفت: بر اساس جزءدو بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری مقرر شده است که تسهیلات فرزندآوری که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شوند، به ازای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال، فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال، سوم ۶۰۰ میلیون ریال، چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و پنجم و بیشتر ۱ میلیارد ریال تخصیص پیدا کند. البته بر اساس قانون، پرداخت تسهیلات برای متقاضیانی است که نرخ باروری شهرستان محل تولد فرزند یا پدر کمتر از ۲.۵ باشد.

وی در خصوص آمادگی شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری اظهار کرد: این قانون از ۳۱ فروردین به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد و از تاریخ مذکور بانک‌ها در مهلت ۷ روز کاری بخشنامه را به شعب زیرمجموعه ابلاغ کردند و از روز جاری تمامی بانک‌های کشور اعطای تسهیلات را آغاز خواهند کرد.

مولایی در خصوص عملکرد سامانه تسهیلات فرزند افزود: از زمان راه اندازی سامانه تعداد ۲۸۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات در سامانه ثبت نام کرده‌اند و بر اساس آمار پرداخت تسهیلات در ۱۳ استان آغاز شده است.

رئیس گروه اعتبارات بانک‌های تجاری اداره اعتبارات بانک مرکزی همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن تشریح کرد: بر اساس جز سه بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، ساخت و خرید مسکن برای خانوارهای فاقد مسکن که فرزند سوم آنها از ابتدای سال ۱۳۹۹ متولد شده است، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تعلق می‌گیرد. دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن (ودیعه، خرید و ساخت) به شعبه‌های منتخب ۶ بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک ابلاغ شده است و متقاضیان برای دریافت با مراجعه حضوری و ارائه و تکمیل مستندات می‌توانند در صورت احراز شرایط، تسهیلات را دریافت کنند.

وی افزود: در قانون صراحتاً هر سه مورد تسهیلات مسکن شامل ودیعه، خرید و ساخت مشخص شده است و متقاضی می‌تواند برای دریافت هریک از آنها با تکمیل مستندات اقدام کند.

در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات فرزندآوری شدند که براساس اعلام بانک مرکزی از روز گذشته پرداخت این وام آغاز شده است.  

این وام برای افرادی است که فرزند یا فرزندان آن‌ها از سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشند اما در بند (ت) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شرطی برای دریافت وام فرزندآوری آمده که مشمولان این تسهیلات را به کسانی که در شهرهای با نرخ باروری بالای ۲.۵ متولد شده‌اند، محروم کرده است.  

در این زمینه، متقاضیان وام فرزندآوری برای اطلاع از نرخ باروری شهرستان خود و فرزندشان می‌توانند این نرخ را در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار مشاهده کنند.

در ادامه، تصویر پیام ارسالی سامانه وام فرزندآوری به یکی از متقاضیان این تسهیلات که موفق به دریافت وام به دلیل نرخ باروری بالا شهر تولد پدر نشده است، را مشاهده می‌کنید.

این شرط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای دریافت وام فرزندآوری با واکنش‌ و انتقاداتی مواجه شد.  

از سوی دیگر، با توجه به اینکه طبق این شرط، شهرهای با نرخ باروری بالا نمی‌توانند تسهیلات فرزند آوری دریافت کنند، آخرین اعلام مرکز آمار از نرخ باروری در کشور و استان‌ها حاکی از آن است که استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و یزد، چهار استان با میزان باروری «بالاتر از سطح جانشینی» در سال ۹۹ بوده‌اند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی از ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ تاکنون ۱۹۰ هزار نفر در سامانه ‎بانک مرکزی ثبت‌نام کردند که حدودا ۱۹ هزار نفرشان از استان تهران هستند.

 در همین زمان کوتاه پنج روزه کاری از ابلاغ و ثبت‌نام، حتی در استان‌های کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و مرکزی؛ تعدادی از ‎ تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری هم توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شد.

بانک‌ها طبق قانون ملزم به رعایت دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری مربوطه هستند.

قرار بود از چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام وام فرزندآوری آغاز شود و خانواده‌‌ها به ازای داشتن هر فرزند از وام ۲۰ میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

بر اساس مصوبه مجلس و دستور بانک مرکزی، وام قرض‌الحسنه فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، وام فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است و خانواده‌هایی که ۵ فرزند و بیشتر دارند مشمول وام ۱۰۰ میلیون تومانی شوند.

اما حالا برخی از متقاضیان می‌گویند موفق به ثبت‌نام وام فرزندآوری نشده‌اند و هنگام ثبت‌نام پیامی روی صفحه سایت مشخص می‌شود که اعلام می‌کند چون نرخ باروری استان و محل سکونت پدر و محل تولد فرزند از رقم مشخصی بالاتر است، خانواده مشمول وام قرض‌الحسنه فرزندآوری نمی‌شود.

به عبارتی گویا تسهیلات فرزندآوری تنها در شهرهایی پرداخت می‌شود که نرخ باروری آنها از رقم مشخصی پایین‌تر است و تعداد زاد و ولد در آنها پایین است.

شرط عجیب برای پرداخت وام فرزندآوری

به گفته یکی از متقاضیان بعد از وارد کردن اطلاعات پدر و فرزند متولد شده این پیام روی صفحه نمایش داده شده است: «بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ باروری شهر محل تولد پدر ۲٫۶۱ و نرخ باروری شهر محل تولد فرزند ۲٫۶۱ است. مطابق قانون مصوب مجلس، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری فقط به فرزندانی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهر محل تولد پدر و فرزند هر دو کمتر از ۲٫۵ باشد.»

بر این اساس تسهیلات فرزندآوری تنها به شهرهایی تعلق می‌‌گیرد که نرخ باروری آنها کمتر از ۲٫۵ باشد . بر اساس این پیام، هم نرخ باروری شهر محل تولد نوزاد و هم نرخ باروری شهر محل تولد پدر باید کمتر از ۲٫۵ باشد. در غیر این صورت هیچ وام فرزندآوری به خانواده تعلق نمی‌گیرد.

این شرط عجیب در حالی است که چنین نکته‌ای هنگام اعلام پرداخت وام و تسهیلات فرزندآوری عنوان نشده بود و به نظر می‌رسید کلیه خانواده‌هایی که از سال ۹۹ به این سو صاحب فرزند شده‌اند می‌توانند از وام فرزندآوری استفاده کنند. اما حالا مشخص شده که در پرداخت این وام محدودیت وجود دارد و همه خانواده‌ها نمی‌توانند از وام استفاده کنند.

این محدودیت فقط شامل وام فرزندآوری نیست و گویا دیگر تسهیلات فرزندآوری را هم شامل می‌شود. چون همین محدودیت درباره وام ودیعه مسکن فرزند سوم هم وجود دارد و این وام هم در شهرهایی که نرخ باروری کمی دارند، پرداخت نمی‌شود.

 

امروز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. طبق آن بانک‌ها مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ کنند. گفتنی است این فرصت یک هفته‌ای از دهم تا هفدهم فروردین برای وام ازدواج هم تعیین شده بود اما برخی از بانک‌ها پس از پایان مهلت مشخص شده، همچنان ابلاغیه‌ای دریافت نکرده بودند. باید دید آیا این اتفاق برای وام فرزندآوری هم رخ خواهد داد؟ گفتنی است اگر چه جزئیات این وام همزمان با وام ازدواج در مجلس مشخص شده بود اما اکنون با اختلاف ۲۱روزه به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

همان‌طور که برای وام ازدواج مشخص شده بود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از محل صددرصد  مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تامین کند. بنابر این بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند نیز به‌عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط گذاشته شد و عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

همچنین بانک مرکزی موظف شد با همکاری سازمان ثبت احوال کشور، سامانه‌ای به‌منظور ثبت‌نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد کند و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند مراجعه کنند.

بانک مسکن تحت شرایطی به افراد واجد شرایط وام قرض الحسنه ۱۰۰ میلیون تومانی خوداشتغالی را می‌پردازد. به این وام تنها ۴ درصد کارمزد تعلق می‌گیرد.

وام خوداشتغالی بانک مسکن به افرادی پرداخت می‌شود که معرفی نامه خود را از سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثاگران یا کمیته امداد دریافت کرده باشند و به یکی از شعب بانک مسکن ارائه دهند. در صورتی که فردی خواهان این وام باشد، سقف تسهیلات برای وی ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. اما اگر کارفرمای واجد شرایطی این وام را از بانک مسکن درخواست کند، تسهیلات مذکور برای او حداکثر تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. افرادی که شرایط یاد شده را داشته و مایل به دریافت این تسهیلات هستند، باید در یکی از شعب بانک مسکن سپرده قرض الحسنه داشته باشند و مانده حساب آن‌ها هم در حساب مذکور دستکم به ۱۰۰ هزار تومان برسد.

ضمانت اصلی برای پرداخت این تسهیلات، ضامن رسمی و سند ملکی است. به این صورت که برای تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان، داشتن دو ضامن معتبر کافی بوده، اما برای مبالغ بیشتر باید سند ملکی به شعبه بانک ارائه شود. حداکثر مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات هم ۸۴ ماه ذکر شده است.

براساس اعلام بانک مسکن، متقاضیان نباید دارای بدهی معوق یا چک برگشتی در سیستم بانکی باشند. در صورتی که اقساط در موعد مشخص شده پرداخت نشوند، نرخ وجه التزام آن‌ها ۱۲ درصد خواهد بود.

به گزارش کاماپرس، در صورتی که بانک به فردی وام ۱۰۰ میلیون تومانی را با مدت زمان بازپرداخت ۸۴ ماهه اعطا کند، مبلغ هر قسط برای وی یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۷۰۱ تومان خواهد بود.

شرایط دریافت وام 100 میلیون تومانی

طبق قوانین بانکی، متقاضیان نباید دارای بدهی معوق یا چک برگشتی در سیستم بانکی باشند. در صورتی که بازپرداخت تسهیلات به تعویق بیفتاد، نرخ وجه التزام 12 درصد است. براساس اعلام بانک سپه، افراد خواهان این تسهیلات باید حداقل یک میلیون تومان موجودی در حساب سپرده خود داشته باشند. ضمنا این وام مسدودی سپرده ندارد و وام گیرندگان می‌توانند در طول بازپرداخت اقساط، از حساب خود استفاده کنند.

در صورتی که فردی معرفی نامه یکی از نهادهای مذکور را داشته باشد و بانک هم حداکثر مبلغ وام خود اشتغالی را با نرخ کارمزد مشخص شده و تعیین مدت زمان بازپرداخت 84 ماهه به ایشان بپردازد، میزان اقساط این تسهیلات برای وی به صورت ماهیانه، یک میلیون و 190 هزار و 476 تومان خواهد بود.

وام بانکی برای زنان خانه‌دار یکی از اصطلاحاتی است که کمتر کسی درباره آن شنیده است. معمولا در اخبار و رسانه‌ها در طول سال درباره وام بازنشستگان، وام کارمندان، وام اشتغال‌زایی و … زیاد شنیده‌ایم. اما درباره وام بانوان خانه‌دار کمتر خبری در رسانه‌ها منعکس شده است. تعداد زنان خانه‌داری که خانواده‌شان را مدیریت می‌کنند، کم نیست. زنانی که مثل تمام اقشار دیگر جامعه گاهی مواقع برای برطرف کردن نیازهای مالی خودشان سراغ گرفتن وام می‌آیند.

بانک‌ها برای ارائه وام بانکی به زنان خانه‌دار راه‌ها و روش‌های مختلفی دارند؛ از وام فوری تا وام‌هایی برای توانمندسازی و اشتغال زنان. بد نیست برخی از این وام‌ها را در بانک‌های مختلف با هم مرور کنیم:

بانک دی

وام فوری بانوان بانک دی یکی از طرح‌های تسهیلاتی ویژه بانوان است. خانم‌های خانه‌دار و شاغل می‌توانند با افتتاح یک حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه و گذاشتن حداقل ۲ میلیون تومان در همان حساب، وام فوری بانوان خانه‌دار را از بانک دی بگیرند. نکته جالب درباره وام فوری بانوان بانک دی قابلیت واگذاری آن به فرزند یا همسر است. سقف این وام هم ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و بازپرداخت ۳۶ ماهه و سود ۱۸ درصد دارد. این وام بانکی برای زنان خانه‌دار نیاز به دو ضامن معتبر و رسمی دارد که کمی کار را برای گرفتنش سخت می‌کند.

بانک کشاورزی

بانک کشاورزی هم با طرح بانوی ایرانی اقدام به ارائه وام بانکی برای زنان خانه‌دار کرده است. کافی است خانم‌ها به یکی از شعبه‌های بانک کشاورزی بروند و حساب بانکی افتتاح کنند و یک سپرده را به مدت ۴ تا ۶ ماه در حساب نگه دارند. بعد هم برای گرفتن وام فوری اقدام کنند. زمان بازپرداخت این وام از ۶ تا ۲۴ ماه است و نرخ تسهیلاتشان ۱۴ تا ۱۸ ماهه خواهد بود.

تقریبا بعید است خانم خانه‌دار یا زن غیرشاغلی را پیدا کنید که چندتکه‌ای طلا نداشته باشد. یکی از ساد‌ه‌ترین روش‌های گرفتن وام بانکی برای زنان خانه‌دار وثیقه گذاشتن همین طلاهای خانگی در بانک کارگشایی و گرفتن وام است. زنان خانه‌دار با گرو گذاشتن طلا می‌توانند از  ۲ تا ۲۰میلیون تومان وام بگیرند. خوبی این وام برای زنان خانه‌دار هم قرض الحسنه بودن آن است؛ یعنی سود ۴درصد که سود این وام را ناچیز می‌کند. البته برای گرفتن وام ۲ میلیونی باید ۳۰ گرم طلا برای گرو گذاشتن داشته باشید.

بانک سینا

خیلی مواقع خانم‌های خانه‌دار دنبال گرفتن وام برای خرید کالا یا لوازم خانگی هستند. اگر قصد گرفتن وام برای خرید کالا دارید، بهترین راه وام برای زنان خانه‌دار بانک سینا است. بانک سینا نام طرح یاس را روی آن گذاشته است. وام طرح یاس بانک سینا به صورت کارت اعتباری برای خرید کالا به متقاضیان داده می‌شود. یک اعتبار ۲۰ میلیون تومانی برای خرید از فروشگاه‌های تحت قرارداد با بانک سینا که به درد کسانی می‌خورد که هدفشان از گرفتن وام خریدن لوازم خانگی است. این طوری با یک تیر دونشان را می‌زنید؛ هم با کمتری دردسر ممکن وام می‌گیرید، هم وام‌تان مخصوص خرید کالاست و نیازتان را برطرف می‌کند.