کد خبر : 22291 / /
/

جیب این یارانه نقدی بگیران پرپول شد| جاماندگان یارانه کل یارانه را یکجا می گیرند؟| یارانه هر کدام از جاماندگان چقدر؟

بیستم تیرماه سومین مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود. قرار است یارانه جاماندگان همزمان با این مرحله پرداخت شود. اما چه کسانی یارانه ۹۰۰ هزار تومانی می‌گیرند؟

جیب این یارانه نقدی بگیران پرپول شد| جاماندگان یارانه کل یارانه را یکجا می گیرند؟| یارانه هر کدام از جاماندگان چقدر؟

یارانه نقدی تیرماه امشب به حساب خانوارهای یارانه بگیر واریز می شود این یارانه نقدی احتمالا آخرین یارانه نقدی خواهد بود دربعضی از شهرها کالابرگ جای یارانه نقدی را گرفته است آخرین خبر ها از یارانه نقدی را اینجا بخوانید

یارانه نقدی

سه مرحله از یارانه جدید واریز شده است. اما جاماندگان هنوز هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند. احتمالا همزمان با واریز یارانه تیرماه، هم یارانه جدید برای جاماندگان واریز شود و هم یارانه دو ماه قبل.

از اردیبهشت امسال دولت کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های درآمدی اول تا نهم واریز کرد. برخی از افرادی که پیش از این در لیست یارانه نقدی و معیشتی بودند، از لیست خط خوردند. این گروه به عدم دریافت یارانه اعتراض کردند. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که یارانه جاماندگان همزمان با سومین مرحله، واریز می‌شود.

همچنین قرار است یارانه اردیبهشت و خرداد ماه این گروه همزمان با یارانه تیر واریز شود. بر این اساس آن گروه از جاماندگان که تاکنون یارانه نگرفته‌اند به زودی کل یارانه را یکجا دریافت می‌کنند.

یارانه هر کدام از جاماندگان ۹۰۰ هزار تومان است. پس یارانه یک خانوار چهار نفری حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود./ منبع: تجارت نیوز

جزئیات واریز یارانه نقدی عید قربان

بر اساس شواهد و اظهارات مقامات دولتی قرار نیست در روز عید قربان امسال یارانه جدیدی به حساب مردم واریز شود. اما مردم ممکن است در این تاریخ دو گروه مشمول یارانه شوند.

دو گروه از مشمولان یارانه نقدی عید قربان

اولین گروه ۹ دهک درآمدی هستند که در دو ماه گذشته بیستم هر ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت کرده اند. یارانه نقدی تیر ماه احتمالا به روال دو ماه گذشته در تاریخ بیستم تیر ماه واریز می شود. عید قربان هم در همین تاریخ قرار دارد.

چند نفر مشمول یارانه نقدی جدید می شوند؟

 حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عدم دریافت کمک معیشتی دولت اعتراض کرده اند که از این تعداد، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد لیست جدید یارانه بگیران شده اند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از لیست خط خورده اند.

یارانه نقدی

چند روز قبل روز، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت نام کنندگان یارانه ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

مشکلات اجرای طرح پرداخت یارانه نقدی

به نظر می رسد مجریان طرح آمادگی لازم را برای اجرای طرح نداشتند . زیرا ضمن اینکه سامانه هوشمند توزیع نظام پرداخت یارانه  با کالا برگ الکترونیکی و نیز جامعه هدف یارانه بگیر به درستی شناسایی نشده بود . اطلاعات جامعه هدف براساس اطلاعات موجود درابتدای پرداخت یارانه ها مربوط به سال 89 که تقریباً کل جمعیت کشور را شامل می شد یا اطلاعات مربوط به پرداخت یارانه بنزین به 60 میلیون نفر به جامعه هدف بود ، لذاهرگز ازیک مدل ثابت و حقیقی که اطلاعات اغنایی و قابل اتکاء برای اجرا پرداخت یارانه و یا یارانه بگیران باشد ، هرگز فراهم نشد . گفته می شود بیش از 90 درصد جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه نقدی شده اند . فقط دهک دهم جامعه است مشمول دریافت یارانه نشدند . دراین میان چه بسا بسیاری ازکارمندان ، معلمان ، بازنشستگان و کارگران  مشمول دریافت یارانه نگردیدند و باعث اعتراضات گروه وسیعی از جامعه شد .  در نهایت منجر به صدوردستور مؤکد رییس جمهور محترم گردید که بازنگری مجدد صورت گیرد . بااین وجود هنوز افرادی هستند با توجه به ازدواج از خانواده خود جداشده اند یا تازه تولد یافتگان از والدین یاران بگیر یا کسانی که با انگیزه کمک به دولت ازگرفتن یارانه انصراف داده اند ، درطرح جدید هرگز به سامانه یارانه وصل نشدند . درصورتی که عده زیادی که عادت به پنهان کاری اطلاعت درآمدهای خود دارند، بسیاری ازاین قبیل  افراد متمول و برخوردار جامعه که تجربه و سابقه طولانی درپنهان کاری دارایی ها و درآمدهای سالانه خود برای فرار مالیاتی دارند ، همچنان درزمره یارانه بگیران پا برجا مانده اند و یک جریان تبعیض آمیز را برای جامعه به وجود آورده اند.

 اثر درآمدی پرداخت یارانه نقدی  برجامعه هدف

ضمن ایراد شناسایی دقیق جامعه یاران بگیران ، همانطور که اشاره شد دارای کاستی های جدی است . باید دید آیا یارانه پرداختی دارای اثر درآمدی مداوم مؤثر هست یا خیر؟

یارانه نقدی

پرداخت یارانه نقدی که ازمحل افزایش  تسعیرنرخ ارز از نرخ ارزترجیحی به نرخ ارزنیمایی یا از نرخ آزاد ارز به عنوان درآمد حاصل از فروش ارز نصیب دولت  می شود ، یا باحذف ارزترجیحی از واردات کالاهای اساسی که خیز آن در دولت قبلی برداشته شده بود و دردولت سیزدهم با حذف کامل آن تیر خلاص به آن زد ه شد، ضمن ایجاد یک شوک ارزی بزرگ ، یک شوک قیمتی بزرگ دیگری که در گذشته کمتر سابقه داشته به اقتصاد وارد شد . آثار این شوک ها ، در قالب افزایش سه الی چهار برابری قیمت کالاهای اساسی که قبلاً افزایش قیمت آنها چند برابری این کالاها که به علت عدم اختصاص ارزکافی برای واردات آنها در دولت قبل تجربه شده بود ، درمجموع یک افزایش ده برابری را درابتدای سال 97 تا نیمه اول سال  درافزایش قیمت کالاهای اساسی و ضروری مردم را تا سال 1400 را تجربه کرده بود ، اجرای طرح پرداخت یارانه و حذف کامل ارز4200 تومانی باعث شد تا  نرخ نقطه ای  تورم در خرداد 1401 به بالاترین نرخ تورم یعنی 52 درصد درطی چهار دهه گذشته رسید. در صورتی که حتی نرخ تورم سالانه در سطح 40 درصد حفظ شود و از روند افزایشی نرخ تورم با توجه به نرخ تورم تا پایان خرداد ر1401  از مرکز آمار صرفنظر نماییم ،  وبه فرض اینکه دولت تلاش کند ، سطح فعلی تورم  راحفظ نماید ، پس از دوسال ، 80 درصد قدرت خرید یارانه پرداختی با نرخ تورم تعدیل و کاهش خواهد یافت . به فرض اینکه یک خانواده با بعد خانوار 4 نفره یک میلیون وششصد هزارتومان یارانه درماه پرداخت شود ، پس از دوسال ، قدرت خرید یارانه پرداختی فقط به انداره 320 هزارتومان برای  یک خانواده چهار نفره قدرت خرید برای خرید کالاهای موردنیاز مصرفی آنها ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب اثر درآمدی یارانه پرداختی پس از یک دوره دو ساله عملاً زایل خواهد شد.

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می خورند.

حالا بسیاری از معترضان می توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه ها چه زمانی است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.