کد خبر : 29708 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری

خبرخوش واریزی جدید در آذر به حساب بازنشسته ها | پرداخت حقوق بازنشستگان با معوقات ،حق عائله‌مندی و اولاد | حساب حقوق بازنشستگان پرپول می شود

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری جزئیات ترمیم حقوق بازنشستگان و موظفین این صندوق را تشریح کرد.

خبرخوش واریزی جدید در آذر به حساب بازنشسته ها | پرداخت حقوق بازنشستگان با معوقات ،حق عائله‌مندی و اولاد | حساب حقوق بازنشستگان پرپول می شود

از دولت عدالت‌محور انتظار است همسان سازی حقوق بازنشستگان و طرح ساماندهی نیرو‌های قراردادی و شرکتی را با همراهی مجلس به سرانجام برساند.حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند.برای حقوق بازنشستگان در این لایحه مبلغ ثابت ۹۰۰ هزار تومان بعلاوه افزایش حق عائله مندی و اولاد در نظر گرفته شده است.آخرین اخبار افزایش حقوق بازنشستگان را در خبرآزاد دنبال کنید.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری جزئیات ترمیم حقوق بازنشستگان و موظفین این صندوق را تشریح کرد.

اکبر شیرمحمدی اظهارکرد: در اجرای لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری مصوب ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، با اقدامات انجام شده افزایش مصوب در احکام بازنشستگان و موظفین این صندوق اعمال شده است و حقوق آبان ماه مشترکین این صندوق به همراه معوقه مهرماه واریز می شود.

حقوق بازنشستگان

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان

وی با اشاره به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری گفت: بر اساس بند (۱-۲) ماده واحده قانون مزبور مبلغ مقطوع ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان و موظفین مشمول قانون بودجه ۱۴۰۱ از تاریخ اجرای قانون که ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ است و همچنین به میزان ۵ درصد حقوق شهریورماه، برای تعداد یک میلیون و ۵۸۹ هزار نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران ذینفع (بازنشستگان قبل از ۱۴۰۱/۰۷/۰۱) اضافه شده است.

شیرمحمدی به افزایش ۵۰درصدی مبلغ کمک هزینه عائله مندی بازنشستگان کشوری اشاره کرد و گفت: این مبلغ از ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان به مبلغ ۶۱۱ هزار و ۸۴ تومان افزایش یافته است؛ تعداد افراد مشمول این کمک هزینه ۹۶۷ هزار ۸۹۰ نفر است.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین تصریح کرد: مبلغ حق اولاد نیز به ازای هر فرزند با افزایش ۱۰۰ درصدی از مبلغ ۱۰۵هزارو ۶۱۹ تومان به مبلغ ۲۱۱هزار و ۲۳۹ تومان بهبود یافته است.

لازم به ذکر است، با توجه به عدم بارگذاری اطلاعات افزایش مبلغ عائله‌مندی و اولاد توسط دستگاه‌ها، افزایش حق عائله‌مندی، اولاد و معوقات مهر ماه و آبان ماه همراه با حقوق آذر ماه پرداخت خواهد شد.

وی یادآور شد: مطابق توضیحات تبصره بند (۱-۲) برای افرادی که پس از اجرای این قانون یعنی پس از تاریخ اول مهر ۱۴۰۱ بازنشسته شده یا می‌شوند نیز ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگی آنان اضافه می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به گفته وی، با افزایش های صورت گرفته، میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از مبلغ ۷میلیون و ۹۵۳ هزار و ۵۴۶ تومان در نیمه اول سال ۱۴۰۱، به مبلغ ۹میلیون و ۲۴۱هزار و ۲۹۸ تومان در مهرماه سال جاری در مهر ماه سال جاری (به طور میانگین ۱۶.۲ درصد) ترمیم یافته که افزایش‌های مربوط به عائله‌مندی و حق اولاد نیز مازاد بر آن خواهد بود.

گفتنی است، بازنشستگان کشوری با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی www.sabasrm.ir  «یک روز پس از پرداخت حقوق آبان ماه» می‌توانند نسبت به دریافت فیش حقوقی و حکم افزایش خود اقدام کنند./ایسنا

حقوق بازنشستگان

انتقال حقوق بازنشستگان به وراث

همچنین چنانچه یکی از بازماندگان بازنشسته فوت شده، خود فوت گردد یا شرایط دریافت مستمری را از دست دهد، سهم وی، میان سایر مستمری بگیران، تقسیم می‌شود.

قانون استخدام کشوری، در مواد ۸۲ و ۸۳ خود، چنین مقرر کرده است. در صورت فوت کارمند دولت، نصف حقوق بازنشستگی او به وراث قانونی وی پرداخت می‌شود. مگر این‌که علت فوت، انجام وظیفه باشد که دراین‌صورت تمام متوسط حقوق کارمندبه عنوان حقوق وظیفه به ورثه وی پرداخت خواهد شد.

مطابق ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده جدید «فرزنـدان اناث، در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور، تا سن بیست سالگی از این حقوق برخوردار می‌شوند. بعد از آن، منحصرا درصورتی‌که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان برخوردار می‌گردند.»

با توجه به این ماده، شرایط انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، به شرح زیر است:

انتقال حقوق بازنشستگی، به فرزند دختر دارای محدودیت سنی نیست. فرزند دختر مادامی که ازدواج نکرده و دارای شغل نیست، می‌تواند از حقوق بازنشستگی استفاده نماید.

سن برخورداری فرزند از حقوق بازنشستگی پدر یا مادر خود، برای فرزند پسر حداکثر تا ۲۰ سالگی وی است. فرزند پسر بعد از این سن صرفا در صورت معلولیت و از کارافتادگی یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی، حق استفاده از حقوق بازنشستگی والدین خود را خواهد داشت.

یکی از دغدغه‌های پدران و مادران برای فرزندان خود، مساله وضعیت اقتصادی و درآمد پایین آن‌ها در مقایسه با سطح تورم کشور است. لذا، برخی از والدینی که به سن بازنشستگی تامین اجتماعی یا بازنشستگی خدمات کشوری رسیده و حقوق بازنشستگی دریافت کرده اما دارای منابع درآمدی دیگر، مانند شغل آزاد و اجاره املاک هستند، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند در زمان حیات، امکان پذیر است؟ در صورت امکان، شرایط انتقال حقوق بازنشستگی در زمان حیات چیست؟

برای پاسخ به این سوال که که آیا انتقال حقوق بازنشستگی در زمان حیات امکان‌پذیر است؟ باید به قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری مراجعه نمود. با بررسی مواد این دو قانون، این نکته فهمیده می‌شود که هر جا سخن از انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند و سایر وراث بوده، قانون‌گذار از الفاظ فوت، متوفی، وراث و بازماندگان استفاده نموده و لذا، با توجه به این مواد قانونی، باید به سوال فوق، پاسخ منفی داد و انتقال حقوق بازنشستگی در زمان حیات امکان ندارد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.