پایگاه خبری خانه فوتبال:

کالا برگ به زودی توزیع می شود. کالا برگ به همه افراد تعلق می گیرد. کالا برگ جایگزین یارانه نقدی می شود. کالا برگ به منظور حمایت از مردم توزیع می شود. اطلاعات جدید درباره کالا برگ را بخوانید

جزئیات مهم برای استفاده از کالابرگ خانوار

بر اساس تصمیم مسئولان کشور قرار است تا به زودی کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی شود و در بسیاری از شهرها زیرساخت کالابرگ ها آماده شده است.
به گزارش تجارت‌نیوز، طرح کالابرگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی در برخی شهرها شده و به تازگی در هرمزگان اجرایی شده است.
این درحالی است که بسیاری از مردم همچنان خواهان دریافت یارانه نقدی هستند و به گفته برخی اقتصاددانان طرح کالابرگ تاثیر مناسبی بر اقتصاد کشور نمی‌گذارد.
مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک با تشریح جزئیات اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در استان هرمزگان، گفت: تاکنون یک‌هزار فروشگاه به این طرح پیوسته‌اند.
هادی زمان‌ثانی مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک در مورد جزئیات اجرای طرح کالا برگ الکترونیک اظهار داشت: این طرح بر اساس تکلیف جزء یک بند «س» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۱ که دولت را مکلف به اجرای طرح کالا برگ الکترونیک کرده بود، ابتدا به صورت آزمایشی اجرا می‌شود که از سه‌شنبه ۲۷ دی‌ سال جاری در هرمزگان آغاز شده است.

اسامی کالاهای مشمول کالابرگ

وی در مورد کالاهای مشمول طرح کالا برگ الکترونیک گفت: شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع،‌ ماکارانی، قند، شکر و برنج ۱۰ قلم کالای اساسی هستند که مشمول این طرح می‌شوند و هیچ فرقی نمی‌کند که از کدام برند و یا مارک تجاری باشد و به انتخاب خود یارانه‌بگیران کالا انتخاب می‌شود و نوع خاصی مدنظر ما نیست.

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک‌ با بیان اینکه اعتبار اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در کدملی سرپرست خانوار شارژ می‌شود، بیان داشت:‌ با استفاده از همه کارت‌های بانکی که به اسم سرپرست خانوار است می‌توان این کالاها را از فروشگاه‌های طرف قرارداد خریداری کرد.

گفتنی است که در طرح کالابرگ الکترونیک، سرپرست خانوار فقط می‌تواند ۱۰ قلم کالای مدنظر را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد.
وی افزود: تا کنون یک‌هزار فروشگاه متصل به طرح کالا برگ در استان هرمزگان شده‌اند که در این فروشگاه‌ها برچسب خاصی با این عنوان «‌این فروشگاه به شما پیوست» مشخص شده‌اند که کلمه شما مخفف «شبکه ملی اعتبار» است.
زمان‌ثانی در مورد اینکه از چه زمانی این اعتبار واریز می‌شود،‌ گفت: یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه این اعتبار به حساب فرد واریز می‌شود که فقط می‌تواند ۱۰ قلم کالای مدنظر را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد و هرسرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی، می‌تواند از این نوع کالاها خریداری کند و مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌شود و پول خرید کالا ظرف حداکثر ۴۸ ساعت به حساب مغازه‌دار واریز می‌شود و این میزان از اعتبار حساب یارانه‌ای سرپرست خانوار کم می‌شود و در ۲۰م هر ماه باقیمانده اعتبار به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

وی توضیح داد: مثلایک خانوار ۴ نفره که هر کدام ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌گرفتند می‌توانند تا سقف یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از اقلام کالاهای اساسی از یک یا چند قلم کالا تا این سقف خریداری کنند.

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیکی در مورد اینکه بیشترین تقاضای مردم از چه کالایی بوده و تاکنون چند نفر خریداری کردند؟ گفت: هنوز گزارشی دریافت نکرده‌ایم البته استقبال مناسب بوده و فعلاً فقط در استان هرمزگان در همه شهرها و روستاها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا می‌شود و طوری برنامه‌ریزی شده است که در هر دهستان حداقل یک فروشگاه باشد و پراکندگی فروشگاه‌ها به‌گونه‌ای است که مردم دچار زحمت نشوند.

وی در مورد اینکه ممکن است تقاضای مردم از یک کالای خاص مثلا مرغ بیشتر شود آیا کمبودی ایجاد خواهد شد؟ گفت: طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی هیچ کمبودی در این کالاها نداریم و برای تأمین کالا مشکلی وجود ندارد مردم می‌توانند از یک تا ۱۰ قلم کالا به میزان نیاز خانوار و در سقف یارانه نقدی ماهانه خانوار خرید کنند.در حال حاضر یک‌هزار فروشگاه به این طرح متصل شده‌اند.

جزئیات جایگزینی کالابرگ به جای یارانه و چگونگی کنترل اعتبار خانوار

اگر استقبال مردم از کالابرگ خوب باشد، طرح استفاده از کارت یارانه جایگزین یارانه نقدی می‌شود.

به گزارش ایبِنا، با اجرای کالابرگ افرادی که به جای یارانه نقدی به کالا نیاز دارند، می‌توانند از طریق حساب پشتیبان ۱۱ قلم کالای اساسی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این طرح برای اولین بار در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرا شد و پس از آن در دو استان دیگر نیز به طور آزمایشی کلید خورد تا با رفع مسائل فنی، مشکلات احتمالی و فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز به صورت سراسری اجرا شود.

به گفته سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک شبکه ملی اطلاعات ایجاد و طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت نمونه و آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شده است که قبل از پرداخت یارانه به مردم، یارانه آن‌ها به یک حساب پشتیبان واریز می‌شود و کسانی که احساس می‌کنند به جای یارانه نقدی باید کالا دریافت کنند، قبل از موعد یارانه می‌توانند از طریق آن حساب پشتیبان ۱۱ قلم کالای اساسی مورد نیاز خود را دریافت کنند. 

سید صولت مرتضوی امروز چهارشنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره امکان حذف یارانه نقدی خانوار‌ها گفت: این طرح در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست و حدود هزار فروشگاه در این استان به سیستم کالابرگ الکترونیکی مجهز شده اند.

وی با بیان اینکه تعداد فراوانی فروشگاه و خواربار فروشی در هر استان برای اجرای این طرح تعریف شده است، افزود: در حال ارزیابی استقبال مردم از این طرح در کل کشور هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد که با استقبال خوب مردم این طرح اجرایی شود، زیرا بستر کار فراهم شده است.

مرتضوی در ادامه با یادآوری اینکه پس از موفقیت در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، اجرای آن به پنج استان دیگر تسری می‌یابد، ابزار امیدواری کرد که بتوان تا پایان امسال این طرح را در کل کشور اجرایی کرد.

وزیر رفاه درباره افرادی که مشمول دریافت یارانه نشده اند و متقاضی آن هستند، اظهار داشت: این افراد می‌توانند از طریق مراجعه حضوری و یا ثبت در سامانه، درخواست خود را مطرح کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

مرتضوی درباره اینکه آیا کارت یارانه تا سال آینده جایگزین یارانه نقدی می‌شود، گفت: این موضوع به میزان استقبال مردم بستگی دارد و کاملا اختیاری است؛ اگر استقبال خوب باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

اطلاع از اعتبار با کد دستوری #۲۸*۷۸۸*

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه سرپرستان خانوار چگونه می‌توانند اعتبار خود را بررسی کنند، اعلام کرد: سرپرستان خانوار با کد دستوری# ۲۸*۷۸۸* می‌توانند میزان اعتبار خود را مشاهده کنند و به هر مقداری که ضرورت دانستند، خرید کنند.

مرتضوی خاطر نشان کرد: در طرح کالابرگ الکترونیک خرید موادغذایی که حدود ۱۰ قلم کالا و مشمول ارز ۴۲۰۰ بودند را در سبد کالا قیمت گذاری کردیم که پایه قیمت گذاری آن شهریور ۱۴۰۰ بود.

وی این توضیح را هم داد که کالابرگ اقلام مهمی، چون برنج و مرغ، لبنیات، ماکارانی و روغن را شامل می‌شود؛ انتخاب یک کالا در این مرحله کاملا اختیاری است و یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشت برنج خرید کند و کل مبلغ اعتباریش را در این مرحله مقدماتی یک قلم کالا بخرد.

در زمان تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱، زمانی که دولت سیزدهم بر حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی اصرار داشت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک شرط برای این موضوع قرار دادند. شرط نمایندگان عرضه کالاهای مشمول با کالابرگ الکترونیکی و با قیمت‌ها شهریور ۱۴۰۰ بود.

بر اساس تصمیم دولت، مقرر شد طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی اجرا شود و نتیجه طرح به اطلاع ستاد اقتصادی دولت برسد تا در این باره تصمیم لازم اتخاذ شود.

حال با گذشت چهار ماه از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های یکم تا نهم درآمدی و برچیده شدن صف‌ها، بسیاری از افراد جامعه ترجیح می‌دهند یارانه را نقدی دریافت کنند تا اینکه برای دریافت کالا در صف‌های منتظر بمانند.

«هادی سبحانیان» معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در خصوص سرانجام طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمهیدات لازم را در این مورد اندیشیده است و آمادگی لازم برای این موضوع وجود دارد.

وی افزود: به دلیل حساسیت موضوع مقرر شد که ابتدا به صورت آزمایشی برای برخی گروه‌های خاص در کشور اجرا شود.

سبحانیان تصریح کرد: با در نظر گرفتن تمام جوانب اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی چنانچه نتیجه مثبتی حاصل داشت، دولت در سطح گسترده‌ای انجام می‌دهد.

لیرضا شهبازی با حضور در برنامه صبح و گفتگوی رادیو با اشاره به اینکه بر اساس بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف به توزیع کالابرگ برای تهیه کالا‌های اساسی بین مردم شده است، گفت: متاسفانه به دلیل اشکالات موجود فعلا این اتفاق رخ نداده است، اما مجلس با جدیت به دنبال اجرای این مهم است و با توجه به اوضاع معیشتی مردم و فشار‌های اقتصادی موجود ممکن است تغییراتی در دهک‌های تعیین شده بوجود بیاید.

او درباره نحوه دهک بندی جدید افزود: تلاش دولت ابتدا تثبیت میزان تورم در جامعه و پس از آن کاهش هزینه‌های خانوار با جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تورم است و بر اساس میزان درآمد اقشار مختلف جامعه اقدام به دهک بندی جدید خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در صدد است با توزیع کالابرگ، اقشار و طبقات بیشتری را تحت حمایت خود قرار دهد و یارانه کنونی را برای افراد بیشتری از جامعه واریز کند.

وی گفت: دولت کالابرگ را برای کالا‌های اساسی مانند گوشت و اقلام مورد نیاز مردم در نظر گرفته و امیدواریم هر چه زودتر به این تکلیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۱ عمل کند.

علیرضا شهبازی افزود: دولت هم موظف به ارائه راهکار‌های مناسب برای اجرای این قانون است و مجلس هم تا حصول نتیجه نهایی آن را پیگری می‌کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: