حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران | حقوق کارگران 1402

واریز حقوق 3 برابری کارگران در این ماه | افزایش حقوق 40 درصدی کارگران در سال آینده

میزان قطعی افزایش حقوق کارگران و کارمندان برای سال آینده اعلام شد. حال باید دید این میزان افزایش حقوق می‌تواند جوابگوی هزینه‌های جاری زندگی آنها باشد.

واریز حقوق 3 برابری کارگران در این ماه | افزایش حقوق 40 درصدی کارگران در سال آینده
کدخبر : 14423
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق روال سال های گذشته در نیمه دوم سال بحث افزایش حقوق کارگران پر تکرار می شود. طبق پیش بینی ها قرار است افزایش حقوق کارگران مطابق سبد معیشت تعیین شود. قرار است در سال آینده نیز حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش یابد.در ادامه به آخرین خبر ها از حقوق کارگران می پردازیم.

چهارم بهمن ماه بود که بعد از بگومگوهای بسیار درباره بحث حقوق در لایحه بودجه 1402، وزیر اقتصاد خبر داد که قرار است حقوق کارکنان دولت در سال آینده به میزان 15 تا 25 درصد افزایش یابد.

البته در متن لایحه همان 20 درصدی اعلام شده که پیشتر هم از زبان مقامات اقتصادی شنیده شده بود. حالا هم، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی می‌گوید که حقوق کارمندان دولت 20 درصد افزایش می‌یابد. این روزها این کلمات به کرات شنیده می‌شوند؛ حقوق، دستمزد، عیدی و پاداش آخر سال. روز یکشنبه هفته جاری تکلیف عیدی 1402 کارکنان و بازنشستگان مشخص شد؛ یک میلیون و 800 هزار تومان. طبق فرمول محاسبه حقوق هم حداقل و حداکثر حقوق 1402 به ترتیب هشت میلیون و 12 میلیون تومان است. امروز هم رئیس سازمان امور اداری و استخدامی مهر تاییدی بر میزان افزایش حقوق در لایحه بودجه سال آینده زده است؛ یعنی همان افزایش 20 درصدی. در این بین هنوز نگرانی کارگران از مبلغ دستمزد 1402 ادامه دارد. پس از بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش میزان حقوق بود که این احتمال تقویت شد که ممکن است دستمزد کارگران هم به همین میزان بالا رود و فراتر از هفت میلیون تومان پیش‎‌بینی شده حقوق کارمندان نباشد.

با این‌حال تنها یک جلسه از سلسله نشست‌های مزد متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شده و هنوز تکلیف و سرنوشت دستمزد مشخص نیست. تاکید فعالان کارگری این است که دستمزد متناسب با دو مولفه یعنی تورم و سبد معیشت تعیین شود اما عده‌ای نگرانند که دولت تورم را بهانه کند و جلوی افزایش مزد را بگیرد. هرچند به باور همان نمایندگان کارگری مزد مولود تورم است نه مولد آن. رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: حقوق کارمندان دولت 20 درصد افزایش می‌یابد. میثم لطیفی اظهار کرد: طبق بودجه برای سال 1402 مکلف هستیم حق اولاد را 100 درصد و حق عائله‌‌مندی را 50 درصد نسبت به سال قبل آن افزایش دهیم. در آذرماه گذشته اولین افزایش اتفاق افتاد.

بر اساس آن حق عائله‌مندی 600 هزار تومان و حق اولاد 200 هزار تومان اضافه شد. پیشنهاد در لایحه بودجه سال آینده، 900 هزار تومان حق عائله‌مندی و 400 هزار تومان حق اولاد خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: با همکاری مجلس، تحت عنوان یک ردیف جدید در احکام کارگزینی با نام ترمیم، حقوق قبلاً افزایش پیدا کرد که سه هزار امتیاز و معادل یک میلیون تومان بود. پیشنهاد برای امسال هم به همین صورت بود که انجام شود که به جای اینکه ضریب حقوقی را تغییر دهیم، این رقم را در حکم افزایش دهیم که این موضوع در حال بحث است. وی افزود: سازمان برنامه و بودجه معتقد بود همان 20 درصد را روی احکام افزایش دهیم.

برداشت ما هم این بود که اگر بخواهیم نظام عادلانه جبران خدماتی را داشته باشیم به مرور زمان باید از این الگوی ردیف جدید ترمیم حقوق استفاده کنیم، تا بتوانیم کم کم فضا را مدیریت کنیم و فاصله حداقل و حداکثر را در بخش دولتی نسبت به آنچه که الان است، کمتر کنیم. وی تأکید کرد: پیشنهاد ما افزایش دو میلیون تومان معادل 6000 امتیاز بود که برای همه کارکنان دولتی این مقدار اضافه می‌شد و ردیف فوق‌العاده ترمیم از 3 هزار امتیاز به 9 هزار امتیاز تغییر کند، اما در نهایت پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه تصویب شد که معادل همان 20 درصد افزایش حقوق بود.

حقوق کارگران

در حالی دومین جلسه شورای عالی کار در زمینه تعیین دستمزد ۱۴۰۲ کارگران عصر روز شنبه هفته‌جاری برگزار شد که این سوال برای بسیاری از کارگران و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی مطرح است که‌ آیا میزان افزایش حقوق در سال آینده به اندازه امسال، یعنی ۵۷ درصد خواهد بود؟

براسای ماده ۴۱ قانون کار، حقوق کارگران باید مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت در شورای عالی کار تعیین شود. افزایش حقوق بازنشستگان نیز تحت‌تاثیر همین تعیین دستمزد مصوب شورای‌عالی کار خواهد بود.

بر همین اساس، بنا به آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده است. از سوی دیگر، برآوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که خط فقر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد حدود ۵۰ درصدی داشته و به عدد یک میلیون و ۶۸۲ هزار تومان سرانه در ماه رسیده که بر این اساس خط فقر یک خانوار سه و چهار نفره به ترتیب ۳ میلیون و ۷۰۰ و ۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان خواهد بود.

البته آخرین اعداد خط و نرخ فقر بر اساس آخرین داده‌های موجود، برای سال ۱۴۰۰ بوده و خط فقر برای سال ۱۴۰۱ بر اساس برآوردها به طور متوسط در کل کشور به طور سرانه ۲.۸۵ میلیون تومان برای خانوار چهارنفره در حدود ۷.۷ میلیون تومان است. این عدد برای خانوار چهارنفره و سه‌نفره در شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۴.۷ و ۱۱.۹ میلیون تومان برآورد می‌شود.

با توجه به این شرایط، فعالان کارگری معتقدند دستمزد کارگران و به تبع آن دستمزد بازنشستگان باید به گونه‌ای تعیین شود که بتواند قدرت خرید کارگران را حفظ کند.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره احتمالاتی که در تعیین دستمزد ۱۴۰۲ وجود دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: به نظر من امسال شرایط تعیین دستمزد نسبت به سال‌های گذشته به مراتب سخت‌تر است و دلیل آن هم این است که پیش‌بینی می‌شود که روند تورم تصاعدی باشد.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد که دولت توانایی لازم را برای مدیریت و ثبات اقتصاد از دست داده است، می‌افزاید: یکی از علائم جدی و مشهودی که می‌توان به آن اشاره کرد، نرخ دلار است که مرز ۴۱ هزار تومان را رد کرده است. با توجه به‌ پیش‌بینی‌هایی هم که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده و هم‌ بانک جهانی در خصوص نرخ تورم ایران دارد، نرخ تورم بالای ۴۰ درصد را برای سال آینده خواهیم داشت. این نشان می‌دهد که روند افزایشی قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: دولت هم براساس هدف‌گذاری‌هایی که انجام داده، رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را برای نرخ دلار در خصوص قیمت کالاها تعیین کرده است. این عدد چند برابر رقمی است که در گذشته در خصوص کالاهای اساسی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تعیین می‌شد. این علائم نشان‌دهنده رشد قیمت‌ها در سال آینده خواهد بود.

حاج‌اسماعیلی عنوان می‌کند: با این رویکردی که دولت در خصوص افزایش دستمزد و مستمری کارمندان و بازنشستگان دولت در بودجه داشته که ۲۰ درصد است، به نظر می‌رسد ما با یک چالش اساسی در کشور برای تعیین دستمزد روبه‌رو هستیم و این روند تعیین دستمزد را کاملا برای کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی متذکر می‌شود: مقاومت دولت برای عدم افزایش منطقی دستمزدها به نظر من یکی از کارهای سختی است که کارگران و بازنشستگان در روزهای آینده تا پایان سال روبه‌رو خواهند بود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    تاوقتی که دولت جلوی گرانی و افزایش قیمت دلار را نگیرد اگر حقوق کارگر را ۴۰برابر هم کند فایده ندارد

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه