حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

خبر جدید از افزایش حقوق کارگران همه را شوکه کرد | حقوق و سنوات کارگران چقدر شد؟

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ در ۳۱۴ امین جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی،‌ نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تعیین و از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

کدخبر : 1379
سایت سرگرمی روز :

حقوق کارگران همواره یکی از پر بحث ترین موضوعات مجلس میباشد. پایه حقوق کارگران نسبت به تورم مبلغ کمی است و باعث ایجاد افراد زیادی که روی خط و زیر فقط زندگی میکنند شده است. حقوق کارگران باید نسبت به تورم و شرایط جامعه داده شود. ما در سایت سرگرمی روز جدیدترین اخبار از حقوق کارگران را برای شما قرار میدهیم . در ادامه میتوانید بروزترین اخبار از حقوق کارگران را بخوانید.

 بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ و دستورالعمل‌های تبعی آن از سوی وزارت کار برای اجرا در بنگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها ابلاغ شد.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ در ۳۱۴ امین جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی،‌ نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تعیین و از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

این مصوبه شورای عالی کار برای اجرا در بنگاههای تولیدی و کارخانه‌ها باید در قالب بخشنامه‌ای از سوی وزارت کار اعلام شود.

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت؛ کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۲ در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و شرایط اقتصادی جامعه ؛ حفظ و نگهداشت نیروی کارآمد و ماهر و انتظام مزدی در کارگاه ها بخشنامه حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ و دستورالعمل‌های تبعی آن را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.بخشنامه مذکور به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل های تبعی آن به امضای مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا ابلاغ شد.

حقوق کارگران

 منبع: فارس

​نشست دستمزد شورای عالی کار که عصر یکشنبه با حضور وزیران کار، اقتصاد، صمت و نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی آغاز شده بود پس از گذشت ساعتها چانه زنی و مذاکره فشرده سرانجام با تصویب افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد پایان یافت. بر این اساس حداقل دستمزد از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان افزایش یافت.

 

شورای‌ عالی کار در خصوص مبلغ حق مسکن و بن خواربار نیز تصمیم گیری کرد و مبلغ بن خواربار کارگران را یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن را ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرد. امسال مبلغ حق مسکن کارگران ۶۵۰ هزار تومان و بن خواربار ۸۵۰ هزار تومان بود. حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیأت دولت برسد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۱ درصد به اضافه‌ مبلغ ۸۳۵۹۶ تومان روزانه تصویب شد.

به دنبال افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۲ پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

محسن باقری رییس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: در جلسه شورایعالی کار، بی‌اخلاقیِ بزرگی اتفاق افتاد؛ دولتی‌ها با یک فرمول کاملا جدید که خارج از رویه‌ی سالهای گذشته شورایعالی کار بود، به عدد ۷ میلیون و نهصد هزار تومان رسیدند.

 به نقل از ایلنا، محسن باقری رییس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور در خصوص جلسه‌ی ۱۵ ساعته‌ی شورایعالی کار که روز جمعه، ۲۶ اسفند ماه، برای تعیین حداقل حقوق سالانه‌ی کارگران برگزار شد، گفت: نکته‌ای که در ابتدا باید بگویم این است که وزیر کار در آن جلسه تاکید کردند که مبنای تمام مذاکراتِ جلسه، قانون کار باشد که اتفاقا مورد استقبال نمایندگان کارگری نیز قرار گرفت.

باقری ادامه داد: بند دو ماده ۴۱ قانون کار، صراحتا اشاره می‌کند که مزد کارگران باید به اندازه‌ای باشد که حداقل‌های یک زندگی را تامین کند. بنابراین وقتی وزیر کار می‌گوید باید قانون کار مبنای مذاکره قرار بگیرد، یعنی باید این ماده را مبنا قرار داد. با این پیش فرض، عدد ۱۳ میلیون و ۹۰هزار تومان به عنوان سبد معیشت مبنای توافق اولیه قرار گرفت؛ یعنی ما مذاکره روی این عدد را پذیرفتیم به شرطِ آنکه طبق بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار، تمام رقم سبد، مبنایِ افزایش دستمزد قرار گیرد.

رییس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: در آن جلسه، بی‌اخلاقیِ بزرگی اتفاق افتاد؛ این عدد به بیرون جلسه راه یافت و بعد از آن هم با ارائه‌ی یک فرمول کاملا جدید که خارج از رویه‌ی سالهای گذشته شورایعالی کار بود، به عدد ۷ میلیون و نهصد هزار تومان رسیدند؛ یعنی همان بیست درصد افزایش حقوقی که دولت در لایحه برای کارمندان در نظر گرفته است! با انتشار این رقم هجمه‌های بسیاری علیه گروه کارگری به راه افتاد، در حالیکه ما به هیچ عنوان این رقم را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت.

باقری گفت: درز این اعداد و ارقامِ نادرست به بیرون جلسه و هجمه‌ای که علیه گروه کارگری به راه افتاد؛ سبب ترک جلسه از سوی گروه کارگری شد که بعد از ورود وزرای صمت و اقتصاد و با پادرمیانی، نمایندگان کارگری به جلسه برگشتند تا مذاکرات از سر گرفته شود.

باقری در ادامه به صحبتهای وزیر کار در خصوص مقایسه‌ی دستمزد کارگران و کارمندان اشاره کرد و گفت: ظاهرا گروه دولتی به دنبالِ آن است که این افزایشِ بیست درصدی را به نحوی مدیریت کند که دریافتیِ یک کارگر با تمام مزایایِ مزدی‌اش ۷میلیون و نهصد هزار تومان باشد! این اشتباه بزگ محاسباتی دولت است که کارگران را با کارمندان مقایسه و در مقایسه هم خلط مبحث می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • فاطمه مختاری
    4

    میخواهم برای پول پیش خانه وام بگیرم ثبت نام اینترنتی انجام بدم نمیشه

  • احمد
    1

    خیلی کمه چه فکری کردن این حقوق را گذاشتن

  • حسن
    0

    😠😠😠😠😠😠😭😭

  • ناشناس
    1

    🤐🤐🤐🤐

  • ناشناس
    0

    ای نشست صف اول به خیانت برخیز

  • عزت الله قنبری
    0

    تورم هزار درصد حقوق کارگر ۲۷درصد؟؟..

  • Mahdi
    2

    هرچی به نفع خودشونه رو تصویب میکنن

  • یک منه ساده
    1

    نمیگی سکته میزنیم از خوشحالی با این افزایش چشمگیر

  • مهدی
    0

    واقعا جای تعصب داره این افزایش حقوق.یکی به این نماینده مجلس ووزیر کار میخوام بگه شما ۸تومن که هیچ بگو ۱۰میلیون ماهانه اگه تونست ۱ماه دوام بیاره.بعد بگه ۲۱درصد افزایش حقوق.

  • موسی
    1

    من اهل شهرستان نظرآباد هستم.

  • ناشناس
    0

    ما رو این همه خوشبختی محاله

  • ناشناس
    0

    واقعا خیلی حقوق زیاد کردن خداپدر روحانی رو بیامرزد

  • علی
    0

    شما که تورم ۶۰درصدراقبول دارید چطور حقوق را۲۷درصداعلام کردید

  • ناشناس
    0

    ۲۷ درصد خیلی زیاد خدا خودش کمک کنه به همه،،،البته خود خدا هم دنبال این که چی صرف داره وااااالا

  • ناشناس
    0

    🙏🙏🙏🙏

  • ناشناس
    0

    😔😔😔😔

  • ناشناس
    0

    💔💔💔💔

  • ناشناس
    0

    چیزی واسه گفتن نیس ولی گوشی واسه شنیدن نیست....

  • ناشناس
    0

    🙏

  • ناشناس
    0

    بابا پس این نماینده کارگرا داره چیکار میکنه گرونی ۱۰۰ درصد حقوق ۲۰ درصد

  • ناشناس
    0

    سلام خسته نباشید سال نو مبارک .
    خواهشا تجدید نظر کنید
    مستاجرهایی مثل ما با ۸ میلیون .......
    تازه اگر خانم باشیم و همسرمون بیمار باشه که ۸ میلیونم
    به ما تعلق نمی گیره
    بعدش کرایه ها از حقوق بالاتره
    تورو خدا .به خاطر خدا مسولین بی تفاوت نباشند.