روانشناسی رابطه | به این مردها هیچوقت اعتماد نکنید و اونارو ترک کنید

شاید وقتی نام اعتماد به میان می‌آید به خصوص در رابطه عاطفی، اکثر افراد به یاد خیانت و پنهان کاری و موارد این چنینی میفتند اما اعتماد کردن تنها به این معانی ختم نمی‌شود. اعتماد به فرد در رابطه یعنی شما بتوانید علاوه بر اعتماد به تعهدش به صمیمیتش، حمایتش، صداقتش، مسئولیت پذیری‌اش، آینده نگری‌اش، همراه بودنش و موارد این چنینی نیز اعتماد کنید. در این مقاله قصد داریم با دیدگاهی که توضیح دادیم یک مرد غیر قابل اعتماد را توصیف کنیم، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایش را برایتان مطرح کنیم و دید شما را تا اندازه‌ای به مساله مهم اعتماد…

روانشناسی رابطه

وقتی دائم غیب و ظاهر می‌شود!

یکی از مهم‌ترین مواردی که یک مرد را غیر قابل اعتماد می‌کند غیبت‌های طولانی و بدون توجیه اوست. خاموش کردن‌های بی دلیل و طولانی گوشی، پاسخ‌گو نبودن او در زمان و مکان غیر قابل توجیه، غیب شدنش برای چندین روز و موارد اینچنینی نیازمند یک توجیه قوی هستند. این افراد معمولا بهانه‌های مختلفی هم برای این غیب شدن دارند که طرف مقابل از شنیدنش عصبانی‌تر خواهد شد! صحبت‌های سمیرا از مراجعین ما را در این خصوص بخوانید :”من اصلا نمی‌دونم چطور میتونه من رو اینقدر ساده تصور کنه، چندین بار پیش اومده گوشیش رو ساعت 9 شب خاموش کرده و فرداش گفته خوابم برد، شارژر نداشتم، خاموش کردم بخوابم و … یه شب که دوباره خاموش شده بود و هیچ جوابی به من نداد و گفت خواب بودم رفتم در خونه‌شون و مامانش گفت دیشب رفته بیرون نیومده خونه و وقتی بهش گفتم چرا به من دروغ گفتی شروع کرد به داد و بیداد که چرا رفتی در خونه ما و موضوع اصلی که دروغگوییش بود رو اصلا به حاشیه برد!” نباید با خواندن این متن تصور کنید اگر فردی یک شب گوشی‌اش خاموش شد غیر قابل اعتماد است! نباید چنین قضاوتی داشته باشید، این مورد و موارد مشابه باید چندین بار و بدون هیچ دلیل منطقی اتفاق بیفد و از آن گذشته باید سایر نشانه‌ها را در کنار آن بررسی کنید.
وقتی اهداف شما برایش اهمیتی ندارد

افراد مختلف با اهداف مختلفی وارد رابطه می‌شوند، گاهی دو نفر اهداف یکسان و گاهی اهدافشان شخصی و متفاوت است. مثلا ممکن است یک نفر در کنار رابطه‌اش هدف جدی درس خواندن هم داشته باشد و دیگری روی کارش متمرکز باشد و همچنان یک رابطه لذت بخش هم داشته باشد.این موضوع طبیعی است و مشکلی در رابطه به وجود نمی‌آورد اما در چند حالت ممکن است اشخاص دچار چالش شوند، مثلا وقتی این اهداف مقابل یکدیگر باشد، یکی به فکر مهاجرت و دیگری به فکر ازدواج باشد، که این شرایط هم مورد نظر ما نیست و در مقالات دیگر به آن پرداخته‌ایم. موضوع ما در این مقاله مربوط به زمانی است که مردِ رابطه شما هیچ گونه اهمیتی به اهداف شما ندهد، برایش فرقی نداشته باشد که برنامه آینده‌تان چیست، از شما و برنامه روزمره‌تان بیخبر باشد، تمایلی به شنیدن شما و رویاهایتان نداشته باشد و بدون توجه به شما و مسیرتان راه خودش را برود. چنین مردی معمولا قصدش از رابطه با شما یک دوستی معمولی است و برنامه‌های جدی آینده‌اش را روی شما سرمایه گذاری نخواهد کرد.
وقتی در کنارش احساس تنهایی می‌کنید
نیاز به رابطه عاطفی یک نیاز طبیعی در انسان است و هر فردی برای داشتن سلامت روان لازم است یک رابطه سالم و امن را در وقت مناسب تجربه کند. اما رابطه سالم چه رابطه‌ای است؟ رابطه‌ای است که شما در آن این احساس را داشته باشید که در کنار یک جنس مخالف آرامش دارید، تنها نیستید، رفیقی برای صمییمت و هم صحبتی دارید، نسبت به او شور و شوق دارید و در یک جمله، حال دلتان خوب است. اگر در کنار مردِ رابطه‌تان چنین احساسی ندارید، گوش شنوایی برای شما ندارد، در شرایط سخت تنهایتان می‌گذارد، زمان‌های منطقی که به او نیاز دارید حضور ندارد، با شما صمیمیت خاصی ندارد و از همه این‌ها بدتر تنها زمانی که خودش نیاز دارد و ترجیح می‌دهد در کنار شما حضور دارد آن وقت است که نباید به این مرد به عنوان یک شریک عاطفی که بتواند رابطه سالمی برایتان بسازد اعتماد کنید.
وقتی در جمع شما را تحقیر می‌کند

وقتی دو نفر با یکدیگر در رابطه عاطفی هستند به هیچ عنوان نباید اجازه دهند شخصی از خارج رابطه از مشکلات و چالش‌های رابطه با خبر باشد مگر در شرایط خاص و آن‌هم با رضایت هر دو طرف. یکی از مواردی که دیگران را وارد رابطه ما می‌کند بازگو کردن مشکلات در جمع، بیان نقاط ضعف شریک عاطفی‌مان نزد دیگران، و توهین و بی‌احترامی به اوست! چنین رفتارهایی به دیگران نیز این مجوز را می‌دهد که رفتارشان را نسبت به رابطه و شریک عاطفی فرد تغییر دهند در حالیکه در یک رابطه سالم به هیچ عنوان فرد اجازه بی‌احترامی و تحقیر دیگران را به شریک عاطفی‌اش نمی‌دهد چه برسد به اینکه خودش بخواهد این کار را بکند. این اتفاق گاهی بین مردان میفتد، مردان برای نشان دادن قدرت و مردانگی خود متاسفانه گاهی دست به کوچک کردن شریک عاطفی‌تان می‌زنند. صحبت‌های نگار از مراجعین ما را در این زمینه بخوانید:”احسان تو خونه همیشه قوربون صدقه من می‌ره کاری میکنم ازم تشکر می‌کنه خیلی دوستانه میگه زحمت کشیدی ممنونم ازت و … ولی توی جمع خیلی منو تحقیر می‌کنه، مثلا آخرین بار مهمون داشتیم همه ازم تشکر کردند گفتند خیلی غذات خوب شده یهو احسان برگشت گفت حالا خیلی کار خاصی‌ام نکرده صبح تا شب می‌خوره و می‌خوابه حالا یه غذایی هم زحمت کشیده بعد از مدت‌ها گذاشته! من خیلی خجالت کشیدم از این حرفش و تا آخر شب فقط بغضم رو قورت می‌دادم”. احتمالا با خواندن صحبت‌های این مراجع با او احساس همدردی کرده‌اید و تصور کرده‌اید چقدر احساس بدی را تجربه کرده است. مردی را انتخاب کنید که وقتی با او در جمع هستید دائم استرس نداشته باشید که شما را تحقیر کند، مردی باید کنارتان باشد که تمام قد شما را بالا بکشئ و پشتتان باشد و اجازه ندهد کسی تحقیر شدن شما را ببیند.
وقتی دیگران الویت اولش هستند

مرد باشید یا زن شریک عاطفی‌تان باید الویت اول شما در رابطه باشد اما این موضوع برای زنان با توجه به ویژگی‌های زیستی و تکاملی‌شان اهمیت بیشتری دارد و نیازمند توجه بیشتری از سمت شریک عاطفی‌شان در رابطه هستند، البته در مورد یک توجه سالم و معقول صحبت می‌کنیم نه افرادی که درگیر تله‌های روانشناسی مانند کمبود محبت هستند و توجه بیش از اندازه نیاز دارند. اگر مرد رابطه شما الویتش کارش، دوستانش، اهدافش، خانواده‌اش و … باشد و اگر وقت اضافه‌ای آورد آن را برای شما خرج کند نمی‌تواند توجه لازم را به شما بدهد و نمی‌توانید به عنوان یک مرد به او اعتماد کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید