کد خبر: 692182
تاریخ انتشار :

گره کور در کنگره آمریکا | اختلافات داخلی جمهوریخواهان تشدید شده است

گره کور در کنگره آمریکا | اختلافات داخلی جمهوریخواهان تشدید شده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزها شاهد ایجاد گره کور دیگری میان جمهوریخواهان هستیم .پس از برکناری مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان سابق آمریکا ، اکنون بر سر انتخاب رئیس جدید، میان جمهوریخواهان اختلافی اساسی به وجود آمده است. اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند متحدان جیم جردن، نامزد ناکام ریاست مجلس از این حزب، آنها را هدف شیوه‌های ارعاب‌آمیز، از جمله تهدید به مرگ قرار داده‌اند.چندین نماینده جمهوری‌خواه به خبرنگاران گفتند که هدف کارزار فشار حامیان جردن قرار گرفته‌اند که در دومین دور رای‌گیری در روز چهارشنبه هم نتوانست آرای لازم را به دست آورد.

جیم جردن، پس از دو بار شکست در به دست آوردن آرای لازم، اکنون می‌گوید رای گیری دور سوم را دست کم یک ماه به تاخیر خواهد انداخت.جیم جردن، که نماینده راست‌گرای جمهوری‌خواه از ایالت اوهایو است، اتهام آزار و اذیت را رد کرده است.ماریان میلر-میکز نماینده جمهوری‌خواه ایالت آیووا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از تغییر رای خود به نامزد رقیب آقای جردن «تهدیدهای جدی مرگ و انبوهی از تماس‌های تهدیدآمیز» دریافت کرده است.

دان بیکن، نماینده جمهوری‌خواه نبراسکا، که از مخالفان سرسخت آقای جردن است، پیامک‌هایی را به سایت پولیتیکو نشان داده که به نظر می‌آید حامیان آقای جردن برای آزار و اذیت همسرش فرستاده‌اند.در یکی از این پیامک‌های ناشناس نوشته شده: «شوهرت دیگر هیچ وقت مقام سیاسی نخواهد داشت. واقعا مایه ناامیدی و ناکامی است.»

جیم جردن هر گونه دست داشتن در این کارزار فشار علیه مخالفانش را رد کرده است.او در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «هیچ شهروند آمریکایی نباید دیگران را به خاطر عقایدشان آزار دهد. ما تمام تهدیدها علیه همکارانمان را محکوم می‌کنیم و بسیار مهم است که در کنار هم باشیم.» 

اما جمهوریخواهان مخالف جیم جردن می گویند وی در جریان ارعاب مخالفانش توسط نزدیکانش می باشد و ادعای وی در مخالفت با تهدیدات کنونی، نوعی ژست سیاسی و اخلاقی کاذب محسوب می شود. تعدادی از جمهوری‌خواهان مخالف جیم جردن،‌ از جمله جن کیگنز از ویرجینیا، کی گرینجر از تگزاس و جان رادرفورد از فلوریدا، از به کار بردن شیوه‌های ناشایست آزار و اذیت از سوی رهبران محلی محافظه‌کار و راستگرایان بانفوذ در شبکه‌های اجتماعی شکایت کرده‌اند.

خانم کیگنز در شبکه اجتماعی اکس نوشت:‌ «تهدید و ارعاب‌ رای مرا عوض نخواهد کرد.»

با این که شواهدی از دست داشتن مستقیم آقای جردن در این کارزار در دست نیست، اما بعضی خود او را مقصر می‌دانند.

کارلوس خیمنس، نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که این موضوع را مستقیما با جردن مطرح کرده و به او گفته است: «من به هیچ وجه با تهدید کار نمی‌آیم."

خیمنس می‌گوید: «او به من گفت که پشت این ماجرا نیست و از بقیه هم خواسته که این کار را متوقف کنند. اما اگر از آنها خواسته‌ای که از این کار دست بردارند،‌ پس چرا به حرفت گوش نمی‌کنند؟»

استیو ومک، یکی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه از آنچه تاکتیک «حمله، حمله، حمله» انتقاد کرده که می‌گوید متحدان جردن علیه نمایندگان مخالف ریاست او بر مجلس نمایندگان در پیش گرفته‌اند.حتی بعضی از متحدان آقای جردن، مانند بایرون دانلدز از فلوریدا، گفته‌اند که رویکرد قلدرمآبانه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

دعواهای درون‌حزبی جمهوری‌خواهان بعد از آن شدت گرفت که جردن در دومین دور رای‌گیری برای ریاست مجلس نمایندگان نتوانست آرای لازم را کسب کند.او در رای‌گیری روز چهارشنبه از کسب ۲۱۷ رای لازم بازماند چون ۲۲ نفر از هم‌حزبی‌هایش علیه او رای دادند. این در حالی است که در رای‌گیری دور اول ۲۰ جمهوری‌خواه به او رای نداده بودند.

با طولانی شدن روند رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بعضی پیشنهاد کرده‌اند اختیارات بیشتری به پاتریک مک‌هنری، ریاست موقت مجلس داده شود. بیش از دو هفته از برکناری کوین مک‌کارتی در شورش جمهوری‌خواهان تندرو گذشته، اما همچنان پایانی برای نبرد رهبری در مجلس نمایندگان متصور نیست.

مجلس نمایندگان که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، بدون رئیس قادر به تصویب قوانین یا موافقت با درخواست‌های کاخ سفید برای کمک‌های اضطراری نیست. چنین درخواستی ممکن است برای کمک به رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس مطرح شود.نمایندگان حزب دموکرات که در اقلیت هستند، در هر دو دور رای‌گیری به اتفاق به حکیم جفریس، نامزد دموکرات‌ها برای ریاست مجلس نمایندگان رای داده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها