کد خبر: 669757
تاریخ انتشار :

نسخه برزیلی ترامپ

آخرین تقلب بولسونارو از دستان رئیس جمهور سابق آمریکا

در حالی که کمیته تحقیقات کنگره آمریکا، دونالد ترامپ را به سبب شورش ششم ژانویه 2021 و تسخیر چندساعته توسط هواداران وی مقصر قلمداد کرده است ، اصلی ترین متحد رئیس جمهور سابق آمریکا در آمریکای لاتین ، کپی برداری آشکاری از قهرمان سیاسی خود صورت داده است! البته سرنوشت این کپی برداری چیزی جز شکست نبوده است!

آخرین تقلب بولسونارو از دستان رئیس جمهور سابق آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حامیان بولسونارو که از اکتبر امسال  در اعتراض به پیروزی ژائیر ایناسیو لولا داسیلوا چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری، چادرهایی در برابر ساختمان های کنگره، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری برپاکرده بودند، روز یکشنبه به این مکان ها یورش بردند که شدیدترین حمله به نهادهای دمکراتیک و غیرنظامی این کشور از هنگام کودتای نظامی ۱۹۶۴ بود.تنها نزدیک به ۳۰۰ تن نیز روز یکشنبه بازداشت شدند.دیوان عالی پیش از این، دستور برچیده شدن همه اردوگاه های حامیان بولسونارو را صادر کرده بود که یک روز پس از پیشی جستن لولا در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری در ۲۰ اکتبر برپا شد.گرچه شمار معترضان ساکن این چادرها از هنگام آغاز به کار لولا در اول ژانویه کاهش یافته، اما هزاران تن با ادعای تقلب در انتخابات و برای مخالفت با شکست خوردن بولسونارو توسط لولا، ضمن درخواست مداخله ارتش، از سراسر این کشور با اتوبوس عازم پایتخت شده بودند که به ساختمان های کنگره، دیوان عالی و کاخ پلازادولوس حمله کردند.

اقدام اخیر طرفداران بولسونارو را نمی توان بی ارتباط با رایزنی های وی با ترامپ دانست.بولسونارو که پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری راهی ایالات متحده آمریکا و به طور مشخص، ایالت فلوریدا شده بود، در طول هفته های اخیر رایزنی های گسترده ای با جمهوریخواهان در این ایالت داشته است. فلوریدا طی سالهای اخیر به یکی از پایگاههای سیاسی جمهوریخواهان تبدیل شده و دونالد ترامپ نیز در دو انتخابات ریاست جمهوری 2016 و 2020 توانست در این ایالت (که دارای 29 رای الکترال می باشد ) پیروز شود. از سوی دیگر، بولسونارو خود را "ترامپ برزیل" می داند. او در حین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برزیل بارها مدعی شد در آرای الکترونیکی تقلب سازمان یافته ای در حال رخ دادن است! این مشابه همان ادعایی بود که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری2020 و در قبال آرای الکترونیکی مطرح کرد. در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ، اکثر آرای پستی ، به سود حزب دموکرات به سود بایدن به گردش در آمد.کار به جایی رسید که پس از شمارش آرای پستی، توازن آرا در ایالاتی مهم و سرنوشت ساز مانند جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و نوادا به سود بایدن و دموکراتها تغییرکرد.وجه اشتراک بولسونارو و ترامپ این است که هر دوی آنها از آرای پستی متنفرند و ساختار انتخاباتی کشورهای خود را نیز به دلیل شکست در انتخابات فاجعه بار می دانند! این در حالیست که آنها در ذیل همین ساختار توانستند یک دور در انتخابات پیروز شده و بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزنند. حمله به سه ساختمان اصلی دولتی برزیل، دو روز پس از سالگرد حمله به کاپیتول توسط طرفداران ترامپ، اتفاق افتاد. اولیور اشتونکل، متخصص آلمانی-برزیلی علوم سیاسی در این باره گفته است: «در دو سال گذشته تحلیلگران همواره گفته‌اند که پس از حمله به کاپیتول در واشنگتن در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، حمله مشابهی می‌تواند در برزیل نیز اتفاق بیفتد. مسلما شباهت‌های بسیاری میان ترامپیسم و بولسوناریسم وجود دارد.»

 

اما نکته جالب توجه، موضع گیری خاص بولسونارو در قبال حملات اخیر به کنگره برزیل بوده است. او دقیقا به مانند ترامپ ، در صدد محکومیت ظاهری این حادثه بر آمده است! بولسونارو پس از چندین ساعت سکوت، حمله طرفدارانش به ساختمان‌های حکومتی در برزیل را محکوم کرد و آن را مغایر با اصل اعتراضات صلح‌آمیز دانست.او هم‌زمان این اتهام را که حمله به ساختمان‌های حکومتی به تحریک او صورت گرفته، رد کرد. بااین حال ، او ( بولسونارو) نیز به مانند دونالد ترامپ ، در آینده حمایت خود را از اقدام طرفدارانش ابراز خواهد کرد.همان گونه که مشاهده می شود، رفتارهای بولسونارو شباهت حیرت انگیزی با ترامپ دارد! تحقیقات درباره این حمله در برزیل آغاز شده است. تا کنون به گفته مقامات مسئول حداقل ۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. وزیر دادگستری برزیل اعلام کرده که نیروهای امنیتی همچنان به دنبال مظنونان هستند و این حمله در رده اقدامات "تروریستی" قرار داده شده است.حکم بازداشت آندرسون تورس، رییس نیروهای امنیتی پایتخت برزیل نیز صادر شده است. تورس در دولت بولسونارو وزیر دادگستری بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها