کد خبر: 708503
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با امان‌الله قرایی‌مقدم

شکاف میان مردم و مسئولان ناشی از کاهش طبقه متوسط است

یک جامعه‌شناس گفت: کارکرد طبقه متوسط آن است که نقش سپر مقاومتی برای جلوگیری از شکاف میان مردم و حاکمیت را ایفا می‌کند و به تعبیری نمی‌گذارد میان طبقات پایین و طبقات بالا شکاف ایجاد شود.

شکاف میان مردم و مسئولان ناشی از کاهش طبقه متوسط است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: میان مردم و مسئولان شکافی آشکار وجود دارد؛ مردم از شرایط موجود رضایت ندارند و آن‌طور که باید و شاید به وعده‌های مسئولان اعتماد ندارند. چنین وضعیتی ناشی از چیست و چه پیامدهایی دارد؟

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مهم‌ترین دلیل شکاف میان مردم و مسئولان کاهش طبقه متسوط در کشور است. طبقه متوسط به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود و هر کدام از این بخش‌ها دارای سه‌ قسمت‌اند؛ یعنی در مجموع شش بخش. وضعیت اقتصادی، گرانی، تورم و مشکلات عدیده در این حوزه باعث شده است که بخش‌های بالای طبقه متسوط به بخش‌های پایین بروند و بخش‌های پایین هم به طبقات پایین اجتماعی سقوط کنند».

او ادامه داد: «کارکرد طبقه متوسط آن است که نقش سپر مقاومتی برای جلوگیری از شکاف میان مردم و حاکمیت را ایفا می‌کند و به تعبیری نمی‌گذارد میان طبقات پایین و طبقات بالا شکاف ایجاد شود».

این جامعه‌شناس همچنین بیان کرد: «تحصیل‌کردگان، دانشگاهیان، تجار، کارخانه‌دارها و... جزو طبقات متوسط‌اند که به طبقات زیرین آگاهی می‌دهند. طبقه زیرین توده‌ای عظیم است که زیر خط فقر به سر می‌برد و آگاهی‌اش را از طبقه متسوط به دست می‌آورد. وقتی طبقه متوسط هم ناراضی شد به جای آنکه سپری در برابر شکاف باشد، خودش تبدیل به طبقه متسوط جنبشی می‌شود و اعتراض می‌کند و طبقه زیرین را هم به سمت اعتراض سوق می‌دهد».

قرایی‌مقدم در پایان گفت: «امروز دیواری برای اطلاع‌رسانی وجود ندارد و همه در جریان اوضاع قرار می‌گیرند. وقتی مردم می‌شوند در شرایطی که خودشان در فقر زندگی می‌کنند برخی دست به فساد اقتصادی می‌زنند، معترض می‌شوند و حالا می‌شود که به تدریج و با فشارهای بی‌امان اقتصادی جامعه ایران به دو بخش طبقه بالا و طبقه پایین تقسیم شده و عملا طبقه متوسط در حال از بین‌رفتن است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها