کد خبر: 662189
تاریخ انتشار :

قرایی‌مقدم: جامعه منتظر است با مقصران مرگ مهسا امینی برخورد شود

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: این مسئله صرفا بر مسائل روانی ختم نمی‌شود و بر مسائل اقتصادی نیز تأثیر می‌گذارد و این غم‌ها بازده نیروهای کار را نیز کاهش می‌دهد. متاسفانه این اتفاقات اثرات منفی دارد و باید جلوی این کارها را با نظارت بر مأموران گرفت.

قرایی‌مقدم: جامعه منتظر است با مقصران مرگ مهسا امینی برخورد شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست سایت خبرسراسری: خبر ساده و کوتاه بود و در چند کلمه نوشتند که مهسا امینی درگذشت. دختری 22ساله که برای سفر به تهران آمده بود اما جنازه‌اش به خانه برگشت و هنوز هم از سوی نهاد های رسمی مشخص نشده است که چه برخوردی با او در گشت ارشاد شده که منجر به فوت این بانوی جوان شده است.اتفاقی که چندروزیست جامعه را به واکنش واداشته و تاثیرات روانی عمیقی نیز از خود به جا گذاشته است.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، در آغاز درباره اثرات روانی فوت مهسا امینی به سایت «خبرسراسری» گفت: «این اتفاق اثرات روانی منفی زیادی بر جامعه خواهد داشت و بر ناراحتی مردم و وابستگی‌شان به نظام تأثیر می‌گذارد. این پدیده‌ها و این خودسری‌ها که برخی انجام می‌دهند به‌نظر من اثرات مناسبی ندارد و باعث بریده‌شدن و شکاف عمیق‌تر بین ملت و دولت می‌شود. این اتفاق نیز چون برای یک زن اتفاق افتاده است جامعه احساس دیگری دارد و حساس‌تر است. در نتیجه اثرات روحی و روانی مخربی بر نسل جوان و دیگر افراد جامعه می‌گذارد و متأسفم این کار صورت گرفت. درست است که قانون حفظ حجاب را مورد تأکید قرار داده است اما کسانی که به عنوان آمران، پیگیر این موضوع هستند به جای اینکه جنبه ادراکی این موضوع را از جمله تأثیرات و عواقب آن را به‌خصوص از لحاظ اجتماعی مدنظر بگیرند خودسرانه این کارها را انجام می‌دهند و باید تحت نظارت قرار بگیرند و از جنبه احساسی خارج شود. به‌نظر من بدون جنبه ادراکی این کارها نتیجه خوبی نمی‌دهد متأسفانه این اعمال یک بهانه‌های مختلفی دست همه می‌دهند و همه آزرده خاطر می‌شوند باید از این نوع رفتارهای خودسرانه جلوگیری شود».

او در ادامه درباره واکنش‌های وسیع رسانه‌ای و حساسیت جامعه افزود: «در جهان امروز که رسانه‌ها لحظه به لحظه همه افراد جامعه را زیرنظر دارند و می‌توانند مسائل مختلف را بیان کنند وقوع این حوادث اثرات مخربی بر جامعه می‌گذارد و یک نوع ناامنی برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد و مردم به شدت نسبت به زنان نگران می‌شوند و این مسئله صرفا بر مسائل روانی ختم نمی‌شود و بر مسائل اقتصادی نیز تأثیر می‌گذارد و این غم‌ها بازده نیروهای کار را نیز کاهش می‌دهد. متاسفانه این اتفاقات اثرات منفی دارد و باید جلوی این کارها را با نظارت بر مأموران گرفت».

قرایی‌مقدم در پایان درباره راهکارهای حل این مشکل و آرام‌کردن جامعه از نظر روانی گفت: «این مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و جامعه منتظر است کسانی که این کارها را انجام داده‌اند که به‌نظر من هم آگاهانه این برخورد را انجام داده‌اند اما در لحظه و آنی و احساسی برخورد کرده‌اند جامعه منتظر است افراد مقصر محاکمه شوند و باید در مقابل اقداماتی که انجام داده‌اند پاسخگو باشند تا جامعه احساس کند برخورده شده است تا کمی آرام شود. مسئله اینجا یک زن است در حالی که حساسیت نسبت به مرد کمتر است اما کشته‌شدن یک دختر 22ساله که از شهرستان به تهران آمده واکنش‌های بسیاری را برمی‌انگیزد. مردم می‌خواهند در این زمینه مسائل روشن شود و برخورد صورت بگیرد و قانون در اینجا اجرا شود. به همین دلیل در سطوح بالا باید تصمیمات ادراکی باشد و به آینده این کارها فکر کنند. کسانی که به قول خودشان می‌خواهند مردم را هدایت کنند باید زیرنظر باشند و صرفا با نام قانون مردم را اذیت نکنند قانون آن چیزی است که مردم قبول داشته باشند. ممکن است قانون یک چیزی را گفته باشد اما مسئول اجرای قانون نباید دست به هر کاری بزند و او نمی‌داند که چه زیانی به حکومت و مردم می‌زند این کارها نارسایی به وجود می‌آورد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها