کد خبر: 617468
تاریخ انتشار :

آرین سلیمانی از اشتباهات مالی کسب و کارها می‌گوید

با یکی از کارآفرینان فعال کشور و از مشاورین و مدرسین خبره کسب‌وکار، آقای آرین سلیمانی گفتگوی کوتاه و جذابی داشته‌ایم که مشروح آن را با کسرِ سلام و تعارفات اولیه در ادامه می‌خوانید!

آرین سلیمانی از اشتباهات مالی کسب و کارها می‌گوید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، پس از آغاز مسیر تجاری‌شان، خیلی زودتر از حد تصور به آخر خط می‌رسند و متأسفانه این گزاره درباره اکثر کارآفرینان صدق می‌کند. مرحله راه‌اندازی، مخاطره‌آمیزترین فاز از چرخه حیات کسب‌وکار است و افراد زیادی، با گیر کردن در همین مرحله، هرگز نمی‌توانند شاهد رشد و بلوغ کسب‌وکارشان باشند. اما این امر چه دلایلی دارد؟ در این خصوص با یکی از کارآفرینان فعال کشور و از مشاورین و مدرسین خبره کسب‌وکار، آقای آرین سلیمانی گفتگوی کوتاه و جذابی داشته‌ایم که مشروح آن را با کسرِ سلام و تعارفات اولیه در ادامه می‌خوانید!

آقای سلیمانی به نظر شما شکست زودهنگام بخش چشمگیری از کسب‌وکارهای کوچک مثل استارت‌آپ‌ها، سالن‌های آرایشی و ... ریشه در چه عواملی دارد؟

از بین عوامل مختلف، اشتباه‌های مالی، بیشترین نقش را در شکست زودهنگام کسب‌وکارها ایفا می‌کنند. اشتباهاتی که سبب می‌شوند یک کسب‌وکار خیلی زود با مشکلاتی مثل کمبود نقدینگی یا مسائل مالی، حسابداری و مالیاتی روبه‌رو شده و در نهایت سقوط کند. البته طی سال‌های اخیر در همایش‌ها و جلسات کارآفرینی مختلفی که خودِ بنده در بسیاری از آن‌ها به‌عنوان سخنران یا مشاور حضور داشته‌ام، این نکته را بارها و بارها با کارآفرینان جوان کشورمان مطرح کرده‌ایم اما متأسفانه کماکان می‌بینیم که نرخ شکست استارت‌آپ‌های ایرانی به‌مراتب بالاتر از حد قابل‌پذیرش است.

این اشتباه‌های مالی شامل چه مواردی هستند؟

خب! راستش را بخواهید ذکر همه این موارد و تشریح آن‌ها احتمالاً در این مصاحبه کوتاه امکان‌پذیر نیست؛ اما اگر بخواهم به چند مورد از مهم‌ترین اشتباه‌های مالی یک کسب‌وکار کوچک اشاره کنم می‌توانم از مواردی مثل عدم تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، عدم بودجه‌بندی و فقدان یک بیزینس پلن مناسب نام ببرم.

لطفاً کمی بیشتر درباره این موارد توضیح دهید.

مثلاً در توضیح مورد اول باید بگویم که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، از یک حساب بانکی مشترک برای امور شخصی و تجاری‌شان استفاده می‌کنند که این کار می‌تواند خیلی زود، سررشته کار را از دست آن‌ها خارج کند. تلفیق امور مالی شخصی و تجاری، تحلیل عملکرد کسب‌وکار را بسیار سخت می‌کند و باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در بحث حسابداری و ارائه گزارش‌های مالیاتی می‌شود. ضمناً ارتکاب این اشتباه مهلک باعث می‌شود که فرد در شرایط بحرانی نتواند از دارایی‌های شخصی‌اش در مقابل طلبکاران تجاری محافظت کند.

اگر درباره سایر موارد هم توضیح کوتاهی دهید، ممنون می‌شویم.

با کمال میل! اکثر استارت‌آپ‌ها در آغاز کار، منابع مالی بسیار محدودی دارند و برای اینکه بتوانند از عهده هزینه‌های کسب‌وکار برآیند، باید یک بودجه مالی مناسب تهیه کنند و با حذف هزینه‌های غیرضروری، تحت هر شرایطی، مخارجشان را در زیر خط بودجه نگه دارند؛ ولی در عمل می‌بینیم که متأسفانه بسیاری از صاحبان مشاغل، بودجه‌بندی را اصلاً جدی نمی‌گیرند. بودجه‌بندی، علاوه بر بهینه‌سازی مخارج کسب‌وکار، کمک می‌کند تا بتوانید برای آینده پس‌انداز کنید و قبل از هر اقدام مالی، پیامدهای بلندمدت آن را در نظر بگیرید. کارآفرینان عزیز باید روی ریال به ریال جریان‌های مالی ورودی و خروجیِ کسب‌وکارشان نظارت کنند و علاوه بر بودجه‌بندی، با مباحث و تکنیک‌های تحلیلی در حوزه مدیریت مالی نیز آشنا باشند.

همان‌طور که گفتم، فقدان یک بیزینس پلن مناسب، یکی دیگر از مهم‌ترین اشتباه‌های مالی کسب‌وکارهای کوچک محسوب می‌شود. شاید بپرسید چطور؟ پاسخ، بسیار ساده است. اکثر استارت‌آپ‌ها برای تحقق ایده‌های تجاری‌شان به تأمین مالی نیاز دارند و افراد و شرکت‌های زیادی هستند که در این شرایط، برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی می‌کنند. اما وقتی بیزینس پلن منسجم و خوبی نداشته باشید، چطور می‌خواهید یک سرمایه‌گذار بالقوه را متقاعد کنید که تخم‌مرغ‌هایش را در سبد کسب‌وکار شما بگذارد؟! یک بیزینس پلن حرفه‌ای، ضمن تشریح مختصر و مفید کسب‌وکار و اهداف آن، باید به‌طور دقیق مشخص کند که برای هر بخش از عملیات به چه میزانی از سرمایه نیاز دارد و یک تجارت چطور قرار است به سودآوری برسد؟ طبیعتاً وقتی چنین سندی نداشته باشید، در تأمین مالی کسب‌وکارتان با مشکل روبه‌رو می‌شوید. همین می‌شود که بسیاری از کارآفرینان با بنیه‌ی مالی ضعیف راه را آغاز می‌کنند و طبیعتاً خیلی زود هم کم می‌آورند!

آقای سلیمانی؛ در ابتدای مصاحبه به موضوع حسابداری و مسائل مالیات اشاره کردید؛ لطفاً در این خصوص هم کمی توضیح دهید.

حتماً! بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک گمان می‌کنند که همه کارها را خودشان باید انجام دهند. البته یک کارآفرین در ابتدای مسیر باید تا حد زیادی شبیه به یک آچارفرانسه‌ی همه‌کاره باشد! اما این به معنای ورود خودسرانه به همه حوزه‌ها نیست. پرداختن به امور حسابداری و مالیات، مستلزم برخورداری از دانش و تخصص آکادمیک و همین‌طور تجربه است و به همین دلیل، در چنین مواردی باید کار را به کاردان سپرد. البته همیشه گفته‌ام که یک کارآفرین باید دانش حسابداری‌اش را ارتقا دهد و در کمترین حالت، صورت‌های اساسی حسابداری را بشناسد تا بتواند اوضاع مالی کسب‌وکار را به‌خوبی تجزیه‌وتحلیل کند. اما باز هم باید بدانیم که پرداختن به امور حسابداری و مخصوصاً تهیه گزارش‌های مالیاتی، زمینه‌های وقت‌گیر و بسیار حساسی هستند که کارآفرینان نمی‌توانند شخصاً زمان و تمرکز لازم را به آن‌ها اختصاص دهند.

به‌عنوان سؤال آخر؛ شما به‌عنوان یکی از کارآفرینان و مشاوران برتر در حوزه کسب‌وکار، چه اقداماتی را برای افزایش میزان موفقیت استارت‌آپ‌های ایرانی انجام داده‌اید؟

همان‌طور که عرض کردم، شخصاً این موارد و بسیاری از موارد دیگری را که فرصت پرداختن به آن‌ها در این مجال کوتاه نیست، در همایش‌ها و جلسات مختلفم با کارآفرینان و صاحبان عزیز مشاغل کوچک در میان گذاشته‌ام و به‌صورت کاملاً تخصصی و عمیق، درباره عوامل موفقیت و شکست استارت‌آپ‌ها با آن‌ها گفتگو کرده‌ام. علاوه بر این، همواره تلاش می‌کنم تا وب‌سایت شخصی‌ام یعنی آرین سلیمانی را با مطالب کاربردی به‌روز کنم تا به سهم خودم و به پشتوانه تجربیاتم، نقش کوچکی در اعتلای فضای کسب و کار و کارآفرینی در ایران ایفا کرده باشم.

آقای سلیمانی بابت این گفت‌وگو و نکات ارزشمندی که بیان کردید، از شما بسیار سپاسگزاریم. حرف دیگری هم مانده؟

من هم از گفت‌وگو با شما بسیار خوشحال شدم. ترجیح می‌دهم مصاحبه را با یک جمله کوتاه خطاب به کارآفرینان گرامی به پایان برسانم: اشتباه‌های مالی کسب‌وکار، شبیه پوست خربزه هستند؛ حواستان باشد که پا روی پوست خربزه نگذارید!

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها