کد خبر: 619573
تاریخ انتشار :

رییس مرکز ملی فضای مجازی:

چرا کسی با سلطان VPN برخورد نمی کند؟ / عده ای نمی خواهند قانونی برای رمزارز نوشته شود

یک نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری 1400 در گفتگو با خبرفوری، به تشریح مواضع خود درباره مسائل روز کشور پرداخت.

چرا کسی با سلطان VPN برخورد نمی کند؟ / عده ای نمی خواهند قانونی برای رمزارز نوشته شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی است. او پیش از این، در دولت های مختلف نقشی مرتبط با این حوزه در وزارت اطلاعات داشته است.

فیروزآبادی این روزها در حال فعالیت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری است و امیدوار است بتواند رای مردم را به خود اختصاص دهد.

مشروح گفتگو با او را در ادامه بخوانید و ببینید.

***

چطور یکدفعه تصمیم برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گرفتید؟

اخبار انتخابات و ثبت نامها این دوره را از نزدیک پیگیری می کردم، احساس کردم کمبودی که در حوزه حکمرانی کشور وجود دارد و بخصوص در این سالهای اخیر کاملا مشهود است. در خودم خصایلی را دیدم که احساس کردم می توانم بخشی را از گفتمان های ضروری فضای مجازی را تامین بکنم و نیاز ضروری کشور را مورد توجه قرار بدهم. و آن کسانیکه کتابها و اخبار بنده را پیگیری کرده باشند این است که وارد یک عصر جدید شده ایم  در حقیقت قایل به تحول عصری هستیم که غربی ها تعبیر به دیجیتال ترنسفر میشن  می کنند که تحول یا دگردیسی دیجیتالی است. تحولی که در دیحیتال کانتکس غربی طرح می شود چون در ادامه مدرنیته است و مبتنی بر اندیشه های فلسفی پست مدرن است و شاید ان میزان تاثیری که در جامعه غریی می گذارد کمتر است. چون ما هنوز دوران مدرنیته را کامل پشت سر نگذاشتیم و هنوز مشکلات عصر مدرنیته را در جامعه خودمان داریم.  نوعی بهرحال عدم انسجام در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی داریم و هنوز به یک وحدت نظری متناسب با عصر مدرنیته نرسیدیم . بعد از آن شاهد هستیم تحولات دیحیتابی که در دنیا تا الان اتفاق افتاده است و آن چیزی که می بینیم  ظرف 10 سال آینده اتفاق خواهد افتاد که معتقدیم به شدت حوزه هاس سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی،  اقتصادی و حتی  زیست محبطی را تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه در فضای گفتمان کشور به این پدیده تحول عصری بسیار حداقلی و در حقیقت با رویکرد 3 دهه قبل نگاه می شود.؛ بطور مثال ما هنوز از واژه دولت الکترونیک استفاده می کنیم که این واژه مرتبط با سه دهه قبل است. ما هنوز در حال آمادگی شاخصهای الکترونیک هستیم و یا بحث در مورد سواد الکترونیک می کنیم. همه اینها خوب احساس کردم که اگر واقعا به این حوزه ها توجه نکنیم که در تعبیرات مقام معظم رهبری هم بود که ما شاهد یک عقب ماندگی غیرقابل جبران خواهیم بود که باید هزینه زیادی را برای جبران آن بپردازیم.

خبرفوری: در زمستان سال ۹۹ گفتند در شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با  اینستاگرام تصمیماتی گرفته شده است، درست است ؟

خیر، در شورای عالی فضای مجازی هیچ تصمیم‌گیری نشده است،  البته در کارگروه‌های مختلف بحث شده است و تقریبا نظر قالب بر این است که فعلا اینستاگرام فیلتر نگردد.

خبرفوری : آقای آذری جهرمی به مجلس که فراخوانده شدند و از ایشان سوال شد در مورد چیزی صحبت کردند که به نام مافیای وی پی ان ، چنین چیزی در کشور داریم ؟ این افراد چه کسانی هستند ؟

در ارتباط با این سوالات من مفسر نظرات آقای جهرمی نیستم و باید از ایشان سوال کنید. بهرحال ما شاید سلطان وی پی ان را داشته باشیم. وی پی ان فروشهای کشور مشخص هستند و مثلا حدود ۱۳ الی ۱۴ وی پی ان فروش اصلی را داریم. ایشان این سوال در ذهنشان است که چرا با آن‌ها برخورد نمی‌گردد؟ در جواب باید بگوئیم که ما در قانون صراحت نداریم که وی‌پی‌ان فروشی غیر مجاز است و طبق قانون اساسی ما حق هیچگونه کسب و کاری را نمی‌توانیم سلب کنیم. لذا در مجلس دوره قبل و همچنین این دوره راجع به دسترسی غیر مجاز و استفاده از وی‌پی‌ان‌ها بحث شد و هیچوقت در مجلس هم‌به نتیجه نرسیدند که در کشور وی‌پی‌‌ان مجاز یا غیر مجاز داشته باشیم،  به این دلیل دستگاههای قضایی و امنیتی مجوز قانونی برای برخورد با وی‌پی‌ان فروش‌ها ندارند.

خبرفوری: حکمرانی که در کشور وجود دارد تصمیم گرفته است که یکی از این پلتفرم‌ها در دسترس عموم نباشد، یعنی یک‌نفر دارد امکانی به دیگران‌می‌دهد که این دستور را دور بزنند و به اصطلاح در نگاه اولیه یک کار خلافی را انجام بدهند؟

مافیا آرمانگرا و سیاسی نیست و مافیا فقط به دنبال پول هست و خیلی از روش‌های غیر انسانی استفاده می‌کنند. شاید آقای جهرمی در ارتباط با مافیای وی‌پی‌ان اطلاعاتی را دارند . احساس میکنم اگر طرحی درمجلس تصویب گردد که وی‌پی‌ان ها غیر مجاز هستند ، آنچه که مانع شده است، مافیا نیست. چون بیزنس و اقتصاد آن در حدی نیست که شبهه در ذهن انسان به وجود آورد. به هرحال حوادث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی است که دیدگاه‌های متفاوتی در کشور و جمهوری اسلامی هستند که در مجموع هنوز نتوانستند به این اجماع برسند ، مطلب دیگر واقعیت این است که پیاده‌سازی چنین طرحی کار سختی است و نیاز به اجماع دارد و چون در کشور در این زمینه اجماع وجود نداشته است، پیاده‌سازی نشده است. من موافق نیستم لغت‌ مافیای وی‌پی‌ان فروشی در کشور مطرح گردد ، قطعا وی‌پی‌ان فروش‌ها تلاش می‌کنند ولی تاثیر آنها در تصمیم‌گیری‌های به این‌ مهمی تاثیری ندارد.

خبرفوری: این مافیاها وابسته به دستگاه‌های دولتی شدند یا دستگاه‌های امنیتی یا نظامی  هستند؟ چون آقای احمدی‌نژاد گفت کسانی‌که فیلتر می‌کنند خودشان هم فیلترشکن می‌فروشند؟

خیر، به هیچ وجه. تا جایی که ما بررسی کردیم  هیچکدام از دستگاههای حکومتی نیستند. دوستانی که در این زمینه اطلاع دارند به ما برسانند ، حتما بررسی خواهیم کرد. تا جایی که ما اطلاع داریم‌ مالکان بخش خصوصی هستند.

خبرفوری : اگر راهی پاستور بشوید تصمیم شما برای فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها چه خواهد بود ؟

خوشبختانه این مسئله‌ای که متأسفانه جمهوری اسلامی نتوانست در این رابطه چارچوب و سیاست مشخصی را عملی کند و دچار افراط و تفریط شد. کارآمدی فیلترینگ کم‌کم دارد منتفی می‌گردد.  تکنولوژی هایی که امروز در بازار عرضه می‌شود کار فیلترینگ را به شدت سخت و پر هزینه کرده است. باید در کنار پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، نمونه‌های داخلی را رشد بدهیم. از ابتدا در شورای عالی فضای مجازی شعارمان این بود که برای همه پلتفرم‌ها و حتی پلتفرم‌های داخلی جایگزین داشته باشیم. رسانه در حقیقت بعنوان رکن‌ دموکراسی معرفی می‌گردد. ما رکن حکومت مان را نباید برای یک بستری لرزان و خارج از اراده ملی قرار بدهیم. به همین دلیل همیشه اعتقاد دارم که باید متناسب بسترهای رسانه‌های غربی که همین پلتفرم‌ها خارجی هستند، پلتفرم‌های داخلی را داشته باشیم. پلتفرم‌های داخلی را راه‌اندازی کردیم علی‌رغم وحدت نظری و دیدگاههای که وجود داشت به نظرم با تمام کارشکنی‌هایی که هم  از سوی نهادهای دولتی و جریان‌های سیاسی صورت گرفت ولی بهرحال شاهد هستیم که یک پلتفرم داخلی را داریم‌. امروز اگر شبکه‌ای بخواهد ما را محدود کند ما مستأصل نخواهیم بود.

خبرفوری: این پیام‌رسان‌های داخلی خیلی گلایه‌مند هستند به این خاطر که زیرساخت به آنها داده نمی‌شود، در حوزه نرم‌افزاری مراقبت نمی‌گردد، کجا باید از اینها حمایت گردد؟ اولین مرکزی که باید حمایت کند شورای عالی فضای مجازی است؟

البته ما حمایت را انجام دادیم ولی دولت توجه کافی به این قضیه نکرده است. دراین حوزه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری است و این سرمایه‌گذاری برای کشور لازم است. به دلایل شرایط تحریم یا دیدگاه‌های سیاسی که در دولت وجود دارد ، اعتقادی با این حمایت ندارند. این اعتقاد جریانی است که آقای رئیس جمهور رهبری آن را برعهده دارد.  عملا حمایت‌هایی که از پیام رسان‌ها داشتیم در قسمت دولت به‌صورت سمبلیک است و در قسمت غیر دولت هم بیشتر حمایت‌های لفظی و کلامی بوده است‌. در حوزه قوه قضاییه و بطور مثال در ارتباط با vpn قوه قضاییه باید یکسری اقداماتی را انجام می‌داد و قانونمند می‌کرد. سوالی که اکثر خبرنگاران میپرسند در حوزه فیلترینگ توئیتر است که آیا ممنوع یا خیر؟ با توجه که بیشتر مسئولین فعالیت‌های داخلی در آن دارند. و این سوال باید از قوه قضاییه پرسیده شود. در شورای عالی فضای مجازی سیاستگذار هستیم و هماهنگ کننده دستگاه‌ها هستیم . مدیریت کلان فضای مجازی را رصد و مدیریت می‌کنیم‌، اینها وظایفی است که مقام معظم رهبری برعهده شورای عالی فضای مجازی تفویض کردند.

خبرفوری: شما اگر رئیس جمهور شوید با این مسئله چه می‌کنید؟ در حقیقت دوگانگی برای مردم است که می‌گویند استفاده از این پلتفرم‌ها برای ما ممنوع است ولی برای مسئولین نظام واجب و ضروری است؟

دیدگاه ما به توسعه فضای مجازی باید متحول گردد و دیدگاه بنده این است که من بتوانم یک محیط ایمن و امن ایجاد کنم. این دو عنصر از راه توسعه سیستم‌های ملی و محلی می‌دانم، نه اینکه انحصار در دست این دو سیستم باشد بلکه معتقدم انحصار داخلی برای ما خطرناک است و ۱۵۰ سال بشریت به این تجربه رسیده است که با انحصارطلبی بجنگد. فضای مجازی در حوزه رسانه و پلتفرم در انحصار خارجی‌ها است. در حوزه رمز ارز در انحصار خارجی‌ها است و این مسائل بسیار نگران کننده است. من احساس میکنم این یک خطر جدی است و این خطر کشورهای دیگر نیز احساس می‌کنند و گام‌های اساسی برداشتند و شعار نیز ندادند در صورتی‌که در کشور شعار دادند و کاری صورت نداده‌اند. من قطعا تلاش خواهم کرد که در حقیقت توسعه وسیعی در همه ساختارهای دولت برای حرکت به سمت دولت دیجیتال را بدهم.

خبرفوری: در مورد رمز ارزها که برای مردم بسیار جذاب است و از زمانی که بازار بورس دچار افت و خیز شد به این سمت رفتند، یکی از حوزه‌هایی که کارشناسان به آن انتقاد دارند بازار رمز ارزها است، آیا واقعا این بازار تهدید است ؟

پاسخ این سوال آسان نیست که بگوییم تهدید یا فرصت است. ما در مرکز ملی جلسات فراوانی را راجع به رمزارزها گذاشتیم. متاسفانه در رمز ارزها بعضی دوستان در تلاش هستند که قانونی نوشته نشود و یا نیروی زیادی را برای ممانعت به خرج می‌دهند و بعقیده من اعمال این نیرو زیان است و باید تدبیر کنیم. خرید بیت کوین اقتصاد کشور را قمارباز می‌کند؛ باید به مردم آموزش‌های لازم را اطلاع رسانی کنند. معتقدم تحول  اصلی را باید مدیریت کرد. در حوزه رمز ارزها باید مقررات لازم گذاشته شود و این حوزه ساختارمند گردد. به‌علت داشتن انرژی ارزان، ایران بهشت ماینرها است. دوستان متوجه نیستند که دیگر خیلی از کارها نیاز به مجوز دولت ندارد. برخی تلاش می‌کنند در حوزه رمزارزها قانونی نوشته نشود. اینکه با رمزارزها می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم حرف خیلی درستی نیست. آمریکا می‌تواند محدودیت‌های دلار را برای رمزارزها هم ایجاد کند. ماینرها حاضرند نیروگاه راه‌اندازی کنند و انرژی را به قیمت صادراتی بخرند. همه نگرانی‌های بانک مرکزی و وزارت نیرو درباره رمزارزها راه حل دارد. البته خرید بیت‌کوین به ضرر اقتصاد کشور است. اینطوری اقتصاد کشور را قمارباز می‌کنیم. روزانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بیت‌کوین در تهران معامله می‌شود.

خبرفوری: خیلی افراد معتقدند ایران بهشت ماینرها و بخصوص ماینرهای خارجی است، آیا این مطلب درست است؟

بهشت ماینرها به این منظور است که انرژی ارزان داریم و ضمنا بعلت تحریم بازار ایران مناسب است.

خبرفوری: آقای تقی‌پور اظهارنظری کردند که در برابر آن واکنشی نشان داده نشد و گفتند شورای عالی فضای مجازی از تحولات فضای مجازی عقب است ، نظر شما در این باره چیست؟

در اصل کشور عقب است و شورای عالی فضای مجازی هم انعکاسی از برنامه‌های کشور است. مشکلات ما آدم ها نیستند و یک مشکل ملی داریم که باید برطرف کنیم.  مشکل ملی در ادراک تحولات اصلی و تشخیص وزن این تحولات است. در سطح ملی این مشکل را داریم.

در دوران دولت آقای احمدی نژاد صحبت این بود که به هر نفر ۲هزار متر زمین رایگان بدهند که باغ ویلا بسازند. در آن زمان که ویلا را در آبسرد ساختیم ، شهردار و شورای شهر از ما قدردانی کردند. متاسفانه از ابتدای این دولت قوه قضاییه به این فکر افتاد که راجع به این ساخت و سازها برخورد کند

خبرفوری: شما اشاره کردید نباید راه گفتگو با پلتفرم ها را ببندید و در جایی اشاره کردید که مجوز گفتگو با گوگل و اینستاگرام صادر شده است ؛ آیا با پلتفرم های خارجی گفتگویی صورت گرفته است؟

خیر و این گله ای است که از دستگاه‌های دیپلماسی داریم و چون یک مرکز چالاکی هستیم و این کار نیاز به یک بوروکراسی دارد و مجری آن وزارت امور خارجه است و البته شورای عالی فضای مجازی نظارت دارد. نقض تماس با ما برای گوگل هزینه بر است و باید مجوزهایی از دولت آمریکا بگیرد. یک بحث دیگر نوع نگاه دولت ما است که دراین خصوص جدی نبوده است. همان اندازه که دولت در مذاکرات  هسته‌ای جدی است که برجام به نتیجه برسد در حوزه رسانه و فضای مجازی جدی نبوده است که گفتگویی را انجام بدهد. در این خصوص نقد دارم که باید مذاکراتی را انجام می‌داد و آنها تمکین می‌کردند. با تمام پلتفرم های خارجی مجوز گفتگو را داریم ولی متاسفانه اقدام جدی نشده است که دو دلیل دارد : یکی عدم‌ تمایل داخلی و دیگری هزینه بر برای طرف خارجی.

خبرفوری: آیا طرفدار شفافیت هستید یا نه؟

معتقدیم شفافیت دیجیتالی ظاهر شدن کشور است و معتقدیم شفافیت غیر از این محقق نیست. تمام سیستم‌های نظارتی  کشور پسینه هستند و ناکارآمدی سیستم‌های نظارتی پسینه الان برای ملت ایران روشن شده است.

خبرفوری: یکی از سوالات حوزه شفافیت این است که دارائی‌های آقای رئیس جمهور چقدر است ؟

اگر رئیس جمهور شویم، حتما شفاف خواهیم کرد.  من ۴۰ سال مشغول به فعالیتم و هیچوقت کار خصوصی نداشتم. ثروتی که الان دارم متناسب با ۴۰ سال فعالیت دولتی است.

خبرفوری: گفتند که شما در آبسرد ویلایی دارید؛ توضیح میفرمایید؟

در آبسرد منطقه دماوند ۱۴ هزار ویلا وجود دارد. در دوران دولت آقای احمدی نژاد صحبت این بود که به هر نفر ۲هزار متر زمین رایگان بدهند که باغ ویلا بسازند و این یکی از شعارهای دولت ایشان بود. البته در بیشتر کشورهای دنیا این قانون اجرا و مدیریت می‌شود. ما قانونی داریم که باغ ویلا را تغییر کاربری قلمداد می‌کند و از طرفی دولتی داشتیم که آن را ترویج می کند. در آن زمان که ویلا را در آبسرد ساختیم ، شهردار و شورای شهر از ما قدردانی کردند. متاسفانه هرحال از ابتدای این دولت قوه قضاییه به این فکر افتاد که راجع به این ساخت و سازها برخورد کند.

خبرفوری: آیا حکم تخریب و یا تخلفی برای آن صادر شده است؟

بله حکم تخریب صادر شده است که در حال حاضر متوقف شده است.

خبرفوری: کابینه‌ای شما باید خیلی متفاوت با سایر کابینه‌ها باشد؛ آیا افرادی را در نظر دارید که در کابینه از آنها استفاده کنید؟

در بدنه دولت اعتقاد دارم که باید از ساختار موجود استفاده کنیم و از اینکه اتوبوسی در سازمانها و وزارتخانه ها آدم ببرم، پرهیز خواهم داشت. به این دلیل آدم غریبه را که به بدنه تزریق می‌کنید و عدم اجماع و همکاری را خواهد داشت و هزینه‌های بسیاری را به ما تحمیل خواهد کرد. متاسفانه نوعی بی‌ثباتی در دستگاههای دولتی داریم‌. آسیب آسیب شناسی که در دستگاههای دولتی کردم، روز به روز تعداد کارشناسان برجسته در ساختار دولتی رو به کاهش است و به این دلیل که کارشناسان برجسته ترجیح می‌دهند در بیرون از بدنه دولت کار کنند. چون کسی که در دولت خدمت می‌کند یا برای شان اجتماعی و یا شان مادی است و یا تطبیق این دو تا است.  دولتم از کارشناسان همین سازمانها و وزارتخانه‌ها هستند. چون‌تکلیف فضا مشخص نیست از نام بردن مهمترین افراد معذور هستم .

خبر فوری: از وزرای دولت فعلی چه‌کسی در کابینه احتمالی شما خواهند بود ؟

اعتقاد دارم که با تمام جریان های سیاسی هیچ مشکلی ندارم و اگر افراد شایسته ای باشند در دولتم استفاده خواهم کرد. الان درب ستاد انتخابات ما برای تمام آحاد ملت باز است.

خبرفوری: عملکرد کدام از وزرا به نظر شما عملکرد قابل قبولی است؟

اجازه دهید اسم‌ نبرم تا دلخوری و سوتفاهم پیش نیاید.

خبرفوری: اولین فرمان و دستور پس از تصدی ریاست جمهوری چیست؟

اولین کار من این است که ارائه نظریه دولتم خواهد بود، معتقدم در دولتهای قبلی فاقد نظریه بودند. معتقدم دولتی که نظریه نداشته باشد نمی تواند در یک راستا گام بردارد. همه سعی دارند بصورت ابتدایی یا نهانی مسائل خودشان برطرف کنند و راه حلها با هم‌ تناقض دارد. الان براساس شعاری که دادم برمحور عدالت  است، نظریه عدالت را مطرح می کنم،  یعنی پایه کارم تحول است و جهت من در این تحول برقراری عدالت است. تعبیر من از عدالت این است که حداکثر جمعیت بتوانند در هر سیاستی که ما اتخاذ می‌کنیم ، حداکثر زیر ربط ها از جامعه از آن برخوردار باشند با حفظ منافع ملی کشور. لذا در بیانیه‌ام گفتم که کاندیدها شفاف برنامه‌هایشان را بگویند.

خبرفوری: یکی از چالشهای دولت بعدی اداره کشور در دوران کرونا است. برنامه شما برای اداره کشور در دوران کرونا چیست؟

عضو ستاد ملی کرونا هستم و از روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور، فعال هستم. توانستیم رسانه‌ها را مدیریت کنیم تا از انتشار اخبار فیک جلوگیری کنیم. در این حوزه آشنایی زیادی دارم. یکی از بحث‌های جدی مطرح بود و در جاهای مختلف دولت به شدت و ضعف برخورد شد بحث دیجیتالی کردن کشور بود که بنده بعد از ساماندهی فضای رسانه،  به حوزه آموزش ورود پیدا کردم . استفاده از تکنولوژی را در این حوزه مدنظر قرار خواهم داد.

خبرفوری: سخت‌ترین روز کاری شما در حوزه شورای عالی فضای مجازی چه روزی بوده است؟

در این فضا اتفاقات عجیب و غریب زیاد افتاده است و حوادث مختلفی داشتیم.

خبرفوری: چند واژه می‌گویم نظر خود را بفرمایید؟ حسن روحانی.

رئیس جمهور. ایشان در بدترین دوران پس از انقلاب به این مقام رسید و بیشترین فشارها را تحمل کرد.

خبرفوری: مهمترین اشکال به آقای روحانی در چه می‌دانید؟

اجازه بدهید جلوتر که رفتیم و در مناظرات طرح خواهیم کرد.

خبرفوری: محمد جواد آذری جهرمی...

وزیر زیادی جوان است.

خبرفوری: فیلترینگ...

داستان انحرافی.

خبر فوری: گوگل ایران...

ضرورت ملی.

خبر فوری: گوگل ملی محقق می‌شود؟ بعضی ها معتقدند که پروژه شکست خورده‌ای است؟

شکست خورده نیست و محقق می‌گردد. تعریف خوبی از آن نداشتیم. گوگل یک پلتفرم که مخاطب جهانی است، یعنی برای ۹۰ زبان است. آن گوگل که ما اشاره داریم برای ۹۰ زبان‌ نیست و میخواهیم در زبان فارسی کار کند. معتقدیم گوگل ایده بسیار خوبی است و گوگل باید همیشه باشد حتی اگر گوگل ملی داشته باشیم. گوگل میتواند به حکمرانی بسیار کمک کند.

خبرفوری: ابراهیم رئیسی...

رئیس قوه قضائیه و بدنبال عدالت است.

خبرفوری: آبان ۹۸...

برای کشور یک ضایعه بود که می‌شد جلوی آن را گرفت. عدم درک و فهم فضای مجازی و نبود اطلاع رسانی. اگر قبل از گران کردن بنزین چالش نخبگانی در فضای مجازی داشتیم و نه در تلویزیون، و چون از ۴۸ ساعت قبل در جریان بودم بر اساس تحلیل هایم پیش بینی کردم که خطر آفرین است. اگر ۱۵ روز به چالش مردم می گذاشتیم شاید مردم قانع می‌شدند.

خبرفوری: شورای عالی فضای مجازی ...

شورای عالی فضای مجازی به نظرم یکی از درست ترین ابتکارات جمهوری اسلامی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها