کد خبر: 649722
تاریخ انتشار :

کاربرد انواع دریچه بازدید

کاربرد انواع دریچه بازدید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

برای دسترسی به تأسیسات مانند فلکه‌های آب، فیوزهای توکار برق و سایر موارد از دریچه بازدید استفاده می‌کنند که این نوع دریچه از سه نوع مواد تولید می‌شوند. دریچه بازدید آلومینیومی با فریم و بدنه از جنس آلومینیوم، دریچه بازدید آهنی با فریم و بدنه از جنس ورق روغنی و گالوانیزه و دریچه بازدید چوبیMDF  با روکش پلی‌یورتان که افراد با توجه ‌به نیاز و شرایط محیطی خود نوع این دریچه‌ها را انتخاب می‌کنند.

کاربرد انواع دریچه بازدید

دریچه بازدید چیست؟

دریچه بازدید، دربی است که برای بازدید تأسیسات مانند فنکویل سقفی، شیرآلات و فیوزهای برق به کار می‌رود و همان‌طور که از نام آن مشخص است برای بررسی و مشکلات احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دریچه بازدید

برای خرید دریچه بازدید و اطلاع از قیمت آن بهتر است انواع آنرا بشناسید. دریچه بازدید بسیار کاربردی می باشد. انواع دریچه بازدید به دو دسته دریچه بازدید فن‌ کویل و دریچه بازدید تأسیسات آب و فاضلاب تقسیم بندی می شود.

دریچه بازدید فن‌ کویل

دریچه بازدید فن ‌کویل معمولاً برای بازدید و تعمیر فن کویل‌ های سقفی تولید می ‌شوند که اپراتور می‌تواند به ‌صورت دوره‌ای دستگاه فن‌کویل را بررسی و تعمیر کند. سیستم دستگاه فن‌کویل مانند سیرکولاتورِهوا در محیط است و دارای یک فن دمنده و همچنین یک بخش مکنده است. برای سیستم مکنده باید بر روی درب دریچه بازدید فن کویل مکش هوا وجود داشته باشد به همین دلیل دریچه بازدید فن‌کویل در انواع مختلف تولید می‌شود که به شرح زیر است:

  • دریچه بازدید فن‌کویل ساده
  • فن‌کویل شیاردار
  • خطی 30 درجه
  • خطی کله‌قندی
  • گل سقفی
  • چوبی ام ‌دی ‌اف
  • خطی با طرح اسلوت
  • مشبک

8

انواع دریچه بازدید

  • دریچه بازدید فن‌کویل ساده

در فن‌کویل‌هایی که سیستمِ برگشت هوای آن‌ها با استفاده از کانال رابط از محیط تغذیه می‌شود، نیازی به ایجاد منافذ عبور هوا بر روی بدنه دریچه نمی‌باشد و در این مدل دستگاه باید درب دریچه بازدید فن‌ کویل مسدود باشد. دریچه بازدید فن‌کویل ساده دارای دو نوع فریمِ ۳ و ۵ سانتی‌متر است و در دو مدل لولایی و وزنه‌ای تولید می‌شود. درب دریچه بازدید فن‌کویل ساده، به‌صورت یک ورق صاف و بدون هرگونه سوراخ و شیار است و در این دریچه امکان تردد هوا از بیرون به سمت داخل محفظه فن‌کویل وجود ندارد.

  • دریچه بازدید فن کویل شیاردار

بر روی درب فن‌کویل‌هایی که هوای سیستمِ برگشت آن‌ها باید به طور مستقیم از زیر دستگاه تأمین شود باید منفذی روی درب دریچه بازدید فن‌کویل وجود داشته باشد که هوای فضای محیط با استفاده از دستگاه فن‌کویل مکش شود و به همین دلیل روی درب دریچه بازدید فن‌کویل، شیارهای موازی در طول‌های 9 و 18 سانتی به‌صورت پرسی و فابریک ایجاد می‌شود. همچنین به همین علت این نوع دریچه بازدید فن‌کویل، دریچه بازدید فن‌کویل شیاردار گفته می‌شود. دریچه بازدید فن‌کویل شیاردار به‌صورت لولایی و وزنه‌ای تولید می‌شوند.

  • دریچه بازدید فن‌کویل خطی 30 درجه

دریچه بازدید فن‌کویل خطی 30 درجه برای دستگاه‌هایی که نیاز به مکش مستقیم هوا از زیر فن‌کویل را دارند کاربرد دارد. مکانیسمِ این دریچه به‌این‌ترتیب است که بر روی درب اصلیِ یک دریچه خطی 30 درجه تعبیه می‌شود و این دریچه خطی، وظیفه انتقال و مکش هوا را از محیط به داخل محفظه دستگاه فن‌کویل را به عهده دارد. این نوع نیز در دو مدل وزنه‌ای و لولایی تولید می‌شود. سطح بدنه دریچه دسترسی فن‌کویل خطی 30 درجه به‌وسیله رنگ کوره‌ای در رنگ‌های مختلف قابل پوشش است.

  • دریچه بازدید فن‌کویل خطی کله‌قندی

بر روی درب اصلیِ دریچه بازدید فن‌کویل، یک دریچه خطی کله‌قندی وجود دارد. این دریچه خطی کله‌قندی وظیفه انتقال و مکش هوا را از محیط به داخل محفظه دستگاه را بر عهده دارد. دریچه بازدید فن‌کویل خطی کله‌قندی در دو مدل وزنه ‌ای و لولایی تولید می‌شود. سطحِ بدنه دریچه بازدید فن‌ کویل خطی کله‌قندی نیز در رنگ‌های متنوع قابل پوشش است.

  • دریچه بازدید فن‌کویل گل سقفی

دریچه بازدید فن‌کویل گل سقفی جز یکی از بهترین انواع دریچه بازدید فن‌کویل است که با دو طرحِ تک گل و دو گل تولید می‌شود و وظیفه مکش هوا به داخل محفظه فن‌کویل را بر عهده دارد. در فن‌کویل هایی که نیاز به مکش بیشتر است این شیارها به‌صورت دوقلو در قسمت داخلیِ درب دریچه بازدید تعبیه می‌شود.

  • دریچه بازدید فن‌کویل خطی با طرح اسلوت

در فضاهایی که دریچه دمش هوا به‌صورت اسلوت طراحی می‌شود برای هماهنگی تناسب نمای دریچه بازدید فن‌کویل و نمای دریچه دمش هوا، از دریچه بازدید فن‌کویل خطی با طرح اسلوت استفاده می‌شود که این دریچه بازدید  با استفاده از ورودی‌های دریچه اسلوت که بر روی آن نصب شده وظیفه مکش هوا را به درون محفظه فن‌کویل به عهده دارد. این نمونه با طرح اسلوت به دو صورت وزنه‌ای و لولایی تولید می‌شود.

  • دریچه بازدید فن‌کویل مشبک

دریچه بازدید فن‌کویل مشبک برای دستگاه‌هایی کاربرد دارد که مکش آن‌ها از زیر فن‌کویل تأمین می‌شود و مکانیسم آن نیز منافذ مشبک دریچه مشبکی است که در بدنه درب دریچه دسترسی فن‌کویل نصب می‌شود. دریچه مشبک با سوراخ‌های لانه‌زنبوری بهترین شرایط را برای مکش هوای محیط به داخل محفظه دستگاه فن‌کویل ایجاد می‌کند که بهترین راندمان را برای کارکرد دستگاه  به وجود می‌آورد.

  • دریچه بازدید فن‌ کویل چوبی ام‌ دی‌ اف

دریچه بازدید فن‌ کویل چوبی از جنس ام‌دی‌اف تولید می‌شود که از نظر رنگ و مدل دارای تنوعِ بسیاری است. تولید دریچه بازدید فن‌کویل چوبی ام‌دی‌اف به این صورت است که ابتدا طرح و مدل این نمونه به‌وسیله نرم‌افزارهای دیجیتالی طراحی می‌شود و سپس قطعات ام‌دی‌اف به‌وسیله دستگاه سی ‌ان ‌سی بر اساس طرحِ اولیه شکل داده می‌شود و بعد از مونتاژ، دریچه با استفاده از رنگ PVC ضد آب ‌تحت پوشش قرار می‌گیرد.

دریچه بازدید تأسیسات آب و فاضلاب

دریچه بازدید تأسیسات آب و فاضلاب برای دسترسی و رفعِ انسداد لوله‌ها، زانوها، سیفون و اتصالات آب و فاضلاب استفاده می‌شود. با استفاده از دریچه بازدید تأسیسات دیگر نیازی به تخریب مسیرِ لوله‌ها و دیگر تأسیسات نیست. دریچه بازدید تأسیسات ساختمان در مکان‌ های مختلف باعث می‌شود بر روی سیستم ‌های تأسیساتی پوششی مناسب نصب شود و دسترسی به این تأسیسات آسان باشد. در هر سیستم آب و فاضلاب باید به تعداد کافی دریچه بازدید در محل نصب شیرآلات نصب شود و زانوها و یا سیفون‌های فاضلاب که در مسیر دیوارها عبور کرده به‌صورت صحیح نصب گردد.

دریچه بازدید تأسیسات آب و فاضلاب هم برای دسترسی به لوله‌های آب و شیرآلات و برای دسترسی به گلوگاه‌های سیستم فاضلاب و پوشش تأسیسات مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دریچه‌ها باید طوری نصب شوند که از نظر ابعاد، قابلیت دسترسیِ آن آسان باشد و تعمیرِ تأسیسات به‌راحتی انجام گیرد. بهتر است برای نصب محکم دریچه بازدید تأسیسات دورِ شکاف یک قاب چهارگوش از جنس فلز یا قاب چوبی نصب شود.

دریچه بازدید تأسیسات هم می‌تواند از جنس آلومینیوم با رنگ کوره‌ای و قفل زیمنسی تولید شود و هم می‌تواند به‌صورت پلاستیکی تولید شود. از مزایای این مدل دریچه سبک بودن آن، قیمت مناسب و مقاومت در برابر رطوبت محیط است. دریچه بازدید آلومینیومی با پوشش رنگ کوره‌ای به هر ابعادی قابل تولید است.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت دریچه بازدید انتخاب و خرید آن بسیار اهمیت دارد و باید بهترین و متناسب‌ترین دریچه هوا تهیه شود تا بتواند کارایی لازم را برای شما داشته باشد. برای خرید بهترین دریچه بازدید می‌توانید به آپادانا کالا  https://apadanakala.com/ که سابقه‌ای درخشان در تولید این محصول دارد مراجعه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها