کد خبر: 688381
تاریخ انتشار :

5 ویژگی چوب که آن را بی نظیر می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

استفاده از انواع چوب، سال‌‌هاست که در صنعت ساختمان ‌سازی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. روش‌های مختلف فرآوری چوب و تبدیل آن به انواع محصولات پلای وود، پلی وود، ام دی اف و غیره، به خوبی توانسته پاسخگوی نیازهای گوناگون صنعتگران باشد.

امروزه محصولات چوبی را نه تنها در صنعت مبلمان و دکوراسیون بلکه در مراحل مختلف ساخت و ساز نیز به کار می‌برند. در ادامه به 5 ویژگی بی نظیر چوب که تاثیر زیادی در محبوبیت این متریال داشته می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع چوب

شما می‌توانید انواع مختلفی از تخته‌های چوبی را در بازار پیدا کنید که هر کدام روش تولید خاص خود را دارند. این محصولات معمولا با الیاف، ذرات چوب، ورق ها یا لایه‌های چوب و همینطور برخی مواد افزودنی نظیر پلاستیک ساخته می‌شوند؛ نتیجه آن تولید محصولاتی مقاوم از انواع چوب با کاربردهای متنوع است.

پلای وود، پلی وود و ام دی اف سه نوع چوب مهندسی شده هستند که به شیوه‌های گوناگون برای اهداف متمایز تولید می‎شوند. در ادامه ویژگی هر کدام را توضیح می‌دهیم.

پلای وود

پلای وود معروف به تخته سه‌لا یا تخته چندلایی؛ یکی از محصولات چوبی با قابلیت‌ های گسترده است که با چسباندن 3 تا 7 لایه چوب طبیعی نازک به یکدیگر تولید می‌شود. این تخته‌ها در درجات کیفی مختلفی موجود هستند که به شما امکان می‌دهد بهترین را برای اهداف خود انتخاب کنید.

موارد استفاده از تخته سه‌لا زیاد است. از این محصول برای تولید مبلمان، کفپوش، سقف کاذب و حتی کاربردهای مهمتری نظیر قالب بندی ساختمان استفاده می‌شود که البته همه این کاربردها بستگی به درجه سختی پلای وود دارد.

پلی وود

پلی وود ماده ای است که شبیه به چوب طبیعی ساخته شده؛ درحالیکه ترکیبات آن فقط از چوب نیست. در واقع مهندسان از طریق افزودن مواد پلاستیکی بازیافتی به ساختار آن، توانسته‌اند این محصول جدید و کاربردی را تولید کنند.

به عبارت دیگر پلی وود به کامپوزیت‌های‌ چوبی پلاستیکی اشاره دارد که با نام چوب پلاست نیز شناخته می‌شود و از موادی نظیر ترموپلاستیک ها و ترموست ها تشکیل شده است. از پلی وود برای پوشش سقف، کفپوش و دیوارپوش، ساخت کابینت و مبلمان استفاده می‌شود.

ام دی اف

ام دی اف (MDF) مخفف تخته فیبر با چگالی متوسط است که به طور موثری از چوب مهندسی شده ساخته می‌شود. برای ساخت این نوع چوب فرآوری شده، الیاف چوب سخت و نرم را با رزین‌های مختلف به هم چسبانده و سپس تحت حرارت و فشار زیاد آنها را به تخته‌ های ام دی اف تبدیل می‌کنند.

ورق ام دی اف از یک سطح صاف برخوردار است که طبیعتا ضد آب نیست اما می‌تواند به کمک روش‌های موجود کاملا مقاوم و ضدآب شود.

چوب چه کاربردی دارد؟

به طور کلی چوب از اصلی‌ترین متریال‌ها برای ساخت و ساز، دکوراسیون، مبلمان و موارد دیگر است. اگرچه سنگ و فلز هنوز در ساخت و ساز اهمیت زیادی دارند اما فرآورده‌های چوبی جدید نیز با ویژگی‌های فوق العاده ای که دارند اخیراً رشد فوق العاده ای را در این صنعت تجربه کرده‌اند.

پلای وود یا تخته چندلایی نه تنها برای ساخت مبلمان، کابینت، درب‌ها، پله ها، نرده‌ها، کف‌سازی، دیوارپوش‌های داخلی و خارجی و غیره کاربرد دارد؛ بلکه می توان از آن برای پروژه های مهم تری نظیر قالب بندی چوبی و ریل سازی استفاده کرد.

پلی وود برای طراحی دکوراسیون داخلی و روف گاردن حرف اول را می‌زند. همچنین به دلیل مقاومت بالای این متریال در برابر عوامل محیطی؛ از آن برای محوطه سازی بیرون از ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود.

ام دی اف نیز یکی از محبوب ترین انواع چوب در نجاری است که برای ساخت انواع محصولات چوبی خانگی اعم از تخت، کمد، کتابخانه و غیره بیشترین کاربرد را دارد. شما همچنین می‎توانید به عنوان روکش دیوار و درب نیز از آن استفاده کنید.

5 ویژگی چوب کدام است؟

چوب به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه در جهان، برای چندین منظور اعم از کاربردهای خانگی، تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. تنوع گسترده ای که در کاربردهای چوب مشاهده می‌کنید؛ دراصل به خاطر وجود انواع ویژگی‌ها و خواص فیزیکی و مکانیکی این متریال است که منجر شده هر کدام برای استفاده خاصی مناسب باشد.

در ادامه ویژگی‌های اصلی همه چوب ها را بررسی می‌کنیم.

رنگ

چوب در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها از سفید تا قهوه‌ای تیره و غیره موجود است. با توجه به اینکه از چوب بیشتر برای ساخت مبلمان و سایر وسایل دکوری خانه استفاده می‌شود؛ بنابراین رنگ و ظاهر آن نقشی حیاتی در انتخاب انواع چوب دارد.

بافت

بافت چوب در اصل به الگوهای عجیب و غریب آن اشاره دارد که توسط الیاف و لایه‌های سالانه چوب شکل گرفته است. بافت چوب تاثیر زیادی در جلوه ظاهری این متریال دارد؛ به طوریکه امروزه بسیاری از طراحی‌های دکوراسیون یا وسایل چوبی دکوری به خاطر وجود این بافت‌های طبیعی برای مشتریان جذاب تر و خواستنی‌تر شده‌اند.

مقاومت

مقاومت چوب معمولا به قابلیت آن در نگه داشتن فشار یا وزن اجسام مختلف اشاره دارد. هرچه چوب سخت‌تر و سنگین‌تر باشد؛ معمولاً از مقاومت بیشتری برخوردار است. اگرچه چوب‌هایی نیز وجود دارند که نسبت مقاومت به وزنشان در مقایسه با سایر چوب‌ها بهتر می‌باشد.

مقاومت در اصل یکی از خواص مکانیکی مهم برای چوب‌ ها است که میزان استحکام آنها در برابر نیروهای خارجی را نشان می‌دهد. به جز مقاومت، استحکام، کشش و دوام نیز به عنوان خواص مکانیکی مهم چوب شناخته می‌شوند.

سختی چوب

یکی دیگر از ویژگی ‌های مهم چوب برای تولید انواع فرآورده های چوبی؛ میزان سختی آن است. یک چوب با کیفیت خوب باید به اندازه کافی سخت باشد که در برابر هر گونه آسیب مقاومت کند. انواع مختلف چوب سختی متفاوتی دارند اما به طور کلی چوب‌ ها به دو نوع سخت و نرم تقسیم می‌شوند.

چوب‌های سخت معمولاً از درختانی با برگ‌ های پهن نظیر افرا، بلوط، ساج و گردو به دست می‌آیند. درحالیکه چوب‌های نرم به درختان مخروطی شکل با برگ‌های سوزنی مانند سرو، صنوبر و کاج تعلق دارند. چوب سخت ویژگی ‌های کاملا متفاوتی نسبت به چوب نرم دارد که باعث شده برای کاربردهایی نظیر تولید تخته چندلایی مناسب ساخت و ساز استفاده گردد.

ماندگاری

چوب از ماندگاری نسبتا بالایی برخوردار است؛ بطوریکه هنوز هم بسیاری از باستان شناسان در حال کشف بقایای مدفون شده از وسایل چوبی باستانی هستند. همچنین چوب یکی از اولین مواد طبیعی برای ساخت خانه توسط بشر بوده است و این محبوبیت همچنان ادامه دارد.

خیلی از صنعتگران در حال حاضر از فرآورده‌ های مهم چوب، نظیر پلای وود برای پروژه‌های قالب بندی ساختمان استفاده می‌کنند. این نوع چوب به گونه ای تولید شده که در برابر حملات قارچ‌ها و کرم‌ها و یا اثرات جوی گوناگون، برای مدت زمان بسیار طولانی مقاومت می‌کند.

سخن پایانی

ما به مشتریانی که به دنبال یک متخصص در زمینه تولید و واردات بهترین پلای وود در ایران هستند؛ شرکت مدحت وود را معرفی می‌کنیم. چرا که این شرکت با برخورداری از روابط تجاری گسترده در جهان، بهترین انواع پلای وود و چوب‌های مورد نیاز در صنایع مختلف را تامین می‌کند.

این مجموعه قادر است کلیه نیازهای صنعتگران گرامی به انواع پلای وود و همینطور سیستم قالب بندی پلای وود را با بهترین کیفیت و قیمت، تامین نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است به وب سایت مدحت وود مراجعه کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها