کد خبر: 473174
تاریخ انتشار :

قیمت‌ مسکن ۴۰ درصد کاهش یافته است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز علی چگنی اظهار کرد: بازار مسکن از سال ۹۱ به لحاظ قیمتی و به متعاقب آن صدور پروانه و ساخت‌و‌ساز وارد رکود شد و به دنبال آن سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافت.
وی تصریح کرد:‌ مسکن بخشی است که اساسا توسط بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، از این رو فعالان این بخش همیشه در تاریخ ایران بخش خصوصی بوده است.
وی بیان این‌که البته در دوران مسکن مهر دخالت‌های دولت بیش از حد بود، افزود: این مسئله باعث شد مقداری تعادل سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به هم بخورد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که روند کنونی بازار مسکن حاکی از آن است که قیمت‌ها نسبت به سال ۹۱ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: اگر شاخص قیمت‌ها را نسبت به تورم عمومی مورد سنجش قرار دهیم، تقریبا بر اساس قیمت‌های ثابت مسکن حدود ۴۰ درصد افت قیمت داشته است.
چگنی با اشاره به این‌که افت قیمت از دو منظر خیلی مهم است، اظهار کرد: یکی از منظر مصرف‌کننده برای راحتی دسترسی به بازار مسکن و تولیدکننده؛ البته ادامه این موضوع برای سازندگان و بخش مسکن آسیب بزرگ است چون دیگر سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت نمی‌گیرد.
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذار در این بخش می‌آید که مقداری سود کسب کند، وگرنه سایر بخش‌های اقتصادی کشور منابع مالی را جذب کرده و دیگر کسی در بخش مسکن سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
وی نبود و کاهش تولید مسکن در آینده را از تبعات این رویه اعلام کرد و افزود: بنابراین مقداری رکود در پروانه‌ها در سال‌های اخیر را می‌بینیم نتیجه افت قیمت‌ها بوده است. سازنده می‌گوید سرم که درد نمی‌کند پولم را در بانک می‌گذارم مالیات هم پرداخت نمی‌کنم ۱۵ تا ۲۰ درصد هم سود می‌برم.
وی ادامه داد: شاخص قیمت مسکن طی سه چهار سال اخیر ۷ تا ۸ درصد افزایش یافته است. این بدان مفهوم است که مثلا ۱۰۰ واحد یک سرمایه‌گذار در بخش مسکن و یک سرمایه‌گذار در حوزه بانک (سپرده‌گذار) به ترتیب پس از ۳ سال به ۱۱۰ و ۱۷۰ واحد تبدیل شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها