کد خبر: 633521
تاریخ انتشار :

قیمت پراید 70 میلیون تومان!

بررسی های فنی نشان می دهد که قیمت واقعی پراید با یک حرکت ساده به 70 میلیون تومان کاهش پیدا می کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 بررسی های فنی نشان می دهد که حدود 90 درصد از وزن یک خودرو را فولاد تشکیل می دهد و باقی آن پلاستیک و آلیاژهای مختلف است که با محاسبات روشن می توان قیمت پراید را تعیین کرد.

در مورد خودرو پراید با وزن 915 کیلوگرم، حدود 800 کیلو فولاد به کار رفته است که با قیمت ورق داخل که کیلویی 35 هزار تومان است، 28 میلیون تومان ورق برای آن استفاده شده است. 20 درصد هزینه سربار را هم که به مبلغ فوق اضافه کنیم کمتر از 33 میلیون تومان هزینه مواد اولیه و سربار این خودرو جاودانه بازار ایران است.

هزینه متوسط بلندمدت پلتفورم این خودرو عملا باید صفر در نظر گرفته شود(به دلیل تولید به مدت بیش از 5 دهه) و قطعات حساس چندانی هم در آن به کار نرفته است و حدود 20 تا 30 درصد هزینه مواد و فناوری به کار رفته در آن است که نشان می دهد قیمت تمام شده خودرو پراید نمی تواند بیش از 50 میلیون تومان باشد که با سود خودروساز نهایتا باید 60 میلیون تومان به بازار عرضه شود.

اما به دلیل بازی ارزی ذی نفعان گیرنده دلار 4200 تومانی و قیمتگذاری بی منطق دولت برای خودروسازان، هم اکنون قیمت پراید با دو متغیر کاهش شدید عرضه(تا قبل از اعلام توقف تولید و به تبعیت از توقف عرضه مدل های جایگزین) و بازی با نرخ ارز به 150 میلیون تومان رسیده است.

در صورتی که واردات خودرو آزاد شده و دلار 4200 تومانی نیز حذف شود، مردم خواهند شنید که قیمت پراید به حداکثر 70 میلیون تومان(10 میلیون بالاتر از نرمال به دلیل چسبندگی قیمتی) رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها