کد خبر: 669168
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با محمد مهاجری

کسی در دولت برجام را گردن‌ نمی‌گیرد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: کسی در این دولت نمی خواهد هزینه احتمالی مشکلات بعد از احیای برجام را گردن بگیرد.

کسی در دولت برجام را گردن‌ نمی‌گیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: در روزهایی که آمریکا و اروپا بر مختومه شدن پرونده برجام تأکید دارند، مسئولان دستگاه سیاست خارجی دولت سیدابراهیم رئیسی در هر نشستی شرکت می کنند، از در جریان بودن مذاکرات و آمادگی برای به نتیجه رساندن گفتگوها سخن می گویند.

محمد مهاجری در گفتگو با نامه نیوز درباره چرایی خوشبینی یکطرفه دولت رئیسی برای احیای برجام گفت: برجام برای آمریکایی ها مفید است بنابراین آنها به هیچ وجه حاضر نیستند برجام را فدا کنند. اگر هم می بینیم این روزها از برجام را مرده می خوانند، مصداق بارز این ضرب المثل است که «با پا پس می زنند و با دست پیش می کشند». در واقع آمریکایی ها برای اعمال فشار بیشتر بر ایران، می گویند قصدی برای ادامه مذاکره ندارند تا دل ما را خالی کنند.

وی افزود: علت آنکه آمریکایی ها چنین مواضعی در قبال مذاکرات برجامی می گیرند آن است که دولت ما آشفتگی در تصمیم گیری دارد چون کسی در این دولت نمی خواهد هزینه احتمالی مشکلات بعد از احیای برجام را گردن بگیرد. در واقع به علت آنکه چنین شجاعتی را کسی ندارد بنابراین همه درباره برجام دو پهلو حرف می زنند و بیشتر وقت گذرانی می کنند.

این فعال مطبوعاتی اظهار کرد: احیای برجام باید سال گذشته انجام می شد اما دولت ما این موضوع را به امسال انداخت و آخر هم به دلیل برخی تصورات خیالی حاضر نشد که شهریورماه توافق را بپذیرد. یکی از آن تصورات این بود که موقعیت دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره به شدت در عرصه سیاست داخلی آمریکا متزلزل می شود و اتفاقات جدیدی در آنجا رقم خواهد خورد که دیدیم چنین نشد یا دولت ما تصور می کرد زمستان سخت عرصه را به اروپایی ها تنگ می کند و آنها برای تأمین انرژی حاضر می شوند به ما امتیاز بدهند که این تحلیل هم درست از آب درنیامد.

وی افزود: ما باید برای موفق شدن در دیپلماسی مان از نقاط ضعف حریف استفاده کنیم اما اینکه دائم منتظر باشیم حریف اشتباه کند یا مشکلی برایش پیش بیاید تا از او بتوانیم امتیاز بگیریم، محاسبات درستی نیست چون حکم شمشیر دو دم را دارد، به این معنا که اگر این اتفاق نیفتد وضعیت برای ما سخت تر می شود.

مهاجری گفت: دولت آقای رئیسی همچنان آشفتگی در تصمیم گیری دارد و این ویژگی تنها به حوزه سیاست خارجی محدود نمی شود چون دولت در حوزه اقتصاد، سیاست داخلی، اجتماعی و فرهنگی نمی تواند قاطع تصمیم گیری کند. وقتی دولت نتواند تصمیم بگیرد کسانی برای دولت تصمیم می گیرند که نفع شان در عدم احیای برجام است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها