کد خبر: 674010
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با جعفر قادری

1402 سال تحرک اقتصادی خواهد بود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال جدید رونق اقتصادی مناسب پیش بینی می شود و هم نرخ تورم کاهش پیدا می کند و در مجموع شاخص های اقتصادی مان وضعیت بهتری خواهد داشت.

1402 سال تحرک اقتصادی خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سال 1401 کشور تورم نزدیک به 50 درصد را تجربه کرد. برهمین اساس رهبر انقلاب شعار سال جدید را «مهار تورم و رشد تولید» تعیین کردند.

جعفر قادری در گفتگو با نامه نیوز درباره وضعیت اوضاع اقتصادی کشور در سال جدید گفت: احتمال توافق بر سر احیای برجام بسیار زیاد است. هم اکنون کشورهای اروپایی و آمریکا متوجه شده اند در جایگاهی نیستند که تمایلات شان را بخواهند بر ما دیکته کنند بنابراین آنها ناچار به آمدن بر سر میز مذاکره و توافق روی احیای برجام هستند.  

وی با بیان اینکه احیای برجام می تواند گشایش های اقتصادی را برای کشور به ارمغان آورد، افزود: تعاملات ما با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین شروع خوبی در سال گذشته داشت. ما به اقتصاد ونزوئلا ورود کردیم و برای تأمین نیازهای مردم آن کشور همکاریهایی با مقامات ونزوئلا را انجام دادیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بهبود اوضاع سرمایه گذاری در کشور افزود: قطعا سرمایه گذاری های قابل توجهی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اتفاق خواهد افتاد که روی ارتقا دانش فنی و تکنولوژی ما اثرگذار خواهد بود. مجموعه این اقدامات می تواند جایگاه اقتصاد ما را ثبیت کند و در وضعیت خوبی قرار دهد.

وی افزود: طبعا تحت تأثیر تعاملات بین المللی رونق اقتصادی و رونق تجاری پیش خواهد آمد و وضعیت دولت بهتر می شود بنابراین دیگر نیازی به استقراض از سیستم بانکی، افزایش نقدینگی و اقدامات تورم زا نخواهد بود. معتقدم اگر نرخ ارز روند کاهشی نداشته باشد افزایشی نیز نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: ذهنیت ها و پیش فرض های اولیه این بود که دولت تحت تأثیر افزایش نقدینگی ها، ناچار است به تورم بالا تن دهد اما معتقدم این تحلیل ها درست نیست چون بدون توجه به واقعیت های سیاسی و اقتصادی مطرح شدند. ما در سال جدید یک وضعیت تثبیت شده ای خواهیم داشت و این وضعیت ثبیت شده می تواند روی هزینه تمام شده کالاهای تولیدی اثر مثبت بگذارد.

وی با اشاره به گشایش اقتصادی محتمل در سال 1402 افزود: این خودش کمک می کند نه تنها شاهد تورم زیادی نباشیم بلکه رونق اقتصادی قابل توجهی خواهیم داشت و بر اثر این رونق اقتصادی بسیاری از طرح ها و پروژه ها شروع می شود بنابراین سطح فعالیت های اقتصادی ارتقا پیدا خواهد کرد.

قادری 1402 را سال تحرک اقتصادی خواند و گفت: در سایه گشایش هایی که در حوزه های مختلف سیاسی اتفاق می افتد، انشاءالله گشایش های زیادی در حوزه اقتصادی خواهیم داشت و شاخص های مان در عرصه های مختلف مناسب خواهد بود. به طور مشخص در سال جدید رونق اقتصادی مناسب پیش بینی می شود و هم نرخ تورم کاهش پیدا می کند و در مجموع شاخص های اقتصادی مان وضعیت بهتری خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها