کد خبر: 691165
تاریخ انتشار :

تل آویو برنامه‌ای برای غزه پسا-جنگ ندارد

خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به اظهارات منابع مطلع منطقه‌ای و غربی مطرح کرد که رژیم صهیونیستی علیرغم حملات و جنایات بی‌سابقه‌اش علیه غزه، عملیات پایانی و راهبرد خروجی برای دوران پسا-جنگ متصور نیست.

تل آویو برنامه‌ای برای غزه پسا-جنگ ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی وعده می‌دهد که حماس را در حمله‌ای بی‌امان در نوار غزه محو خواهد کرد اما عملیات نهایی خود را متصور نیست و حتی با فرض  پیروزی در میدان جنگ، برنامه مشخصی برای چگونگی اداره این منطقه ویران‌شده فلسطینی ندارد.

خبرگزاری رویترز درگزارشی نوشت، هشت مقام رسمی منطقه‌ای و غربی که در جریان اطلاعات این جنگ هستند، به شرط فاش نشدن نامشان گفتند که کارزار نظامی رژیم صهیونیستی با نام رمزی «عملیات شمشیرهای آهنین» در وحشیگری بی‌سابقه و بی‌شباهت به هر کاری خواهد بود که رژیم اشغالگر، در گذشته، در غزه انجام داده است.

رژیم صهیونیستی از زمان حمله حماس در هفتم اکتبر(۱۵ مهر) به جنوب اراضی اشغالی که به کشته شدن حدود هزار و ۴۰۰ نفر، بیشتر غیرنظامیان منجر شد ۳۶۰ هزار سرباز ذخیره را فراخوانده و این منطقه کوچک را بی‌وقفه بمباران کرده است.

سه مقام منطقه‌ای مطلع از گفت‌‎وگوهای میان آمریکا و سران منطقه مدعی شدند که راهبرد آنی رژیم صهیونیستی از بین بردن زیرساخت‌های غزه، حتی به قیمت به بار آمدن تلفات در میان غیرنظامیان، راندن مردم به سمت مرزهای مصر و رفتن به سراغ حماس با منفجر کردن تونل‌های زیرزمینی مارپیچ این گروه است که برای عملیات‌های خود ساخته است.

اگرچه، مقامات رژیم صهیونیستی گفته‌اند که تصور مشخصی از چگونگی آینده پسا-جنگ ندراند.

یک منبع مطلع در واشنگتن گفت که برخی دستیاران «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا نگرانند حتی اگر که رژیم صهیونیستی برنامه کارآمدی را برای وارد آوردن ضربه کاری به حماس تنظیم کرده باشد، نتواند یک راهبرد خروج تعیین کند.

این منابع مطلع همچنین گفتند که سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع آن در هفته گذشته نیز بر ضرورت تمرکز بر برنامه پسا-جنگ برای غزه تاکید داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات عربی نیز نگرانند که رژیم صهیونیستی هنوز برنامه مشخصی برای آینده این منطقه‌ای با جمعیت ۲.۳ میلیون نفر نداشته باشند که حماس از سال ۲۰۰۶ کنترل آن را در دست دارد.

یک منبع امنیتی در منطقه گفت: «اسراییل پایان کاری برای غزه ندارد. راهبرد آن‌ها انداختن هزاران بمب، تخریب همه‌ چیز و ورود به آن است. اما بعد؟ هیچ راهبرد خروجی برای روز بعد ندارند.»

هنوز حمله زمینی رژیم صهیونیستی آغاز نشده است اما مقامات غزه می‌گویند ۳ هزار و ۵۰۰ فلسطینی تا کنون در پی بمباران‌ها کشته شده‌اند که حدود یک‌سومشان را کودکان تشکیل می‌دهند و این آمار مرگ‌ومیر  بزرگ‌تر از درگیری‌های پیشین میان حماس و رژیم صهیونیستی است.

بایدن در سفر روز چهارشنبه خود به اراضی اشغالی، به صهیونیست‌ها گفت که حماس باید به سزای عملش برسد، اگرچه او هشدار داد که پس از حملات ۱۱ سپتامبر به نیویورک، آمریکا مرتکب اشتباهاتی شد.

بایدن گفت: «اکثریت فلسطین حماس نیست. حماس نماینده مردم فلسطین نیست.»

«آرون دیوید میلر» یک کارشناس خاورمیانه در بنیاد کارنگی گفت که سفر بایدن می‌توانست فرصتی برای او باشد تا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تحت فشار بگذارد که پیش از هرگونه حمله‌ای به غزه، مسائلی مانند متناسب بودن اعمال قدرت و برنامه‌های بلندمدت برای غزه را به دقت بررسی کند.

مقامات اسراییلی، از جمله نتانیاهو گفته‌اند که در تلافی این حمله که مرگ‌بارتین در تاریخ اسراییل بوده، حماس را شکست خواهند داد. اما آنچه بعدا رخ خواهد داد، دقیقا مشخص نیست.

«تزاخی هانگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «مسلما ما به این موضوع فکر می‌کنیم که شامل ارزیابی‌ها درباره وضعیت پایان کار می‌شود و شورای امنیت داخلی و ارتش نیز در آن دخیل هستند. هنوز با قطعیت نمی‌دانیم که چطور خواهد بود.»

تل آویو برنامه‌ای برای غزه پسا-جنگ ندارد

شهدای بیمارستان المعمدانی غزه در پی حمله رژیم صهیونیستی

کلیک و کشیدن برای جابجایی

او با اشاره به هدف رژیم صهیونیستی برای از میان برداشتن حماس گفت «اما این که چطور نخواهد بود را می‌دانیم.»

اولین منبع منطقه‌ای یادشده در ابتدای این گزارش با اشاره به نیروهای کمونیستی چریکی ویتنام که ارتش آمریکا را در جنگ ویتنام شکست دادند، در این باره گفت «موضوع شهری زیرزمینی از تونل‌هاست که باعث می‌شود تونل‌های ویت‌کونگ(در جنگ ویتنام) یک بازی بچگانه به نظر برسد. آن‌ها نمی‌توانند حماس را با تانک و تسلیحات دیگر از بین ببرند.»

دو کارشناس نظامی منطقه‌ای به رویترز گفتند که گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس برای یک حمله زمینه آماده شده و مین‌های ضد تانک و تله‌های انفجاری برای غافلگیر کردن نظامیان کار گذاشته است.

در این گزارش ادعا شده است که حمله  آتی رژیم صهیونیستی قرار است بسیار بزرگ‌تر از عملیات‌های پیشین در غزه باشد که مقامات رژیم اشغالگر، پیشتر از آن به عنوان «هرس کردن» یاد کرده بودند که با وجود کاهش سطح توانمندی‌های نظامی حماس، منجر به حذف آن نشد.

رژیم صهیونیستی پیش از این از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ سه درگیری دیگر نیز با حماس داشت و در دو مورد از این کارزارها،‌حملات زمینی محدودی نیز انجام داد اما سران رژیم صهیونیستی تا کنون وعده نداده بودند که می‌خواهند حماس را برای همیشه از بین ببرند. در این سه درگیری، کمتر از ۴ هزار فلسطینی و کمتر از ۱۰۰ از ساکنان اراضی اشغالی جان باختند.

به گفته منبع مطلع آمریکایی، اگرچه حالا خوش‌بینی کمتری در واشنگتن وجود دارد که رژیم صهیونیستی بتواند به طور کامل حماس را در هم بشکند و مقامات آمریکایی احتمال اشغال دوباره غزه توسط این رژیم و یا تحت کنترل درآمدن بخش‌هایی از آن را کم می‌دانند.

این منبع مطلع می‌گوید، محتمل‌ترین سناریو این خواهند بود که نظامیان رژیم صهیونیستی تا جایی که بتوانند اعضای حماس را بکشند یا گروگان بگیرند، تونل‌ها و کارگاه‌های ساخت راکت را منفجر کنند و پس از بالارفتن تلفات این رژیم، به دنبال راهی برای «اعلام پیروزی» و خروج بگردند.

دامنگیر شدن منطقه

ترس منطقه این است که این جنگ فراتر از مرزهای غزه برود و حزب‌الله لبنان و « ایران» جبهه‌های جدیدی را در حمایت از حماس بگشایند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره «حمله‌ای پیشدستانه» در صورت تداوم اقدامات رژیم صهیونیستی علیه غزه هشدار داده بود. او هفته پیش گفت که اگر آمریکا نتواند مانع اقدامات رژیم شود، ایران از بیرون گود نظاره‌گر نخواهد بود.

سران کشورهای عربی نیز به بلینکن که هفته گذشته به کشورهای متعددی در منطقه رفت، گفتند در حالی که حمله حماس علیه رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند، با تنبیه جمعی شهروندان عادی فلسطین مخالفند. آن‌ها نگرانند این موضوع در منطقه آشوب برپا کند. به گفته آن‌ها، با بالا رفتن آمار تلفات انسانی، خشم عمومی در منطقه بالا خواهد گرفت.

واشنگتن دو ناوگروه هواپیمابر را به شرق مدیترانه اعزام کرده و نگران است که حزب‌الله لبنان از مرزهای شمالی اراضی اشغالی وارد این جنگ شود. اگرچه، هیچ نشانه‌ای از این وجود ندارد که ارتش آمریکا در چنین موقعیتی نیز از موضع بازدارندگی خارج شده و مستقیما مداخله کند.

منابع منطقه‌ای یادشده گفتند که واشنگتن پیشنهاد  تقویت دوباره تشکیلات خودگران فلسطین داده که در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به حماس واگذار کرد، اگرچه، تردیدهای زیادی وجود دارد که تشکیلات خودگردان یا هر تشکیلات دیگری بتواند حتی با وجود بیرون شدن حماس، این منطقه را اداره کند.

میلر، یکی از مذاکره‌کنندگان پیشین آمریکا در خاورمیانه گفت که درباره ایجاد دولتی پسا-حماس برای حکمرانی بر غزه، عمیقا، تردید دارد.

در همین حال، درخواست‌ها برای ایجاد کریدورهای انسانی در غزه و مسیرهای فرار برای غیرنظامیان فلسطینی با واکنش شدید همسایگان عربی مواجه شده است. آن‌ها می‌ترسند، حمله زمینی رژیم صهیونیستی باعث ایجاد موج جدیدی از آوارگی فلسطینیان و تکرار جنگ ۱۹۴۸ این رژیم برای اشغال فلسطین و جنگ آن با کشورهای عربی در سال ۱۹۶۷ شود. میلیون‌ها فلسطینی که آن موقع مجبور به ترک سرزمین خود شدند، به عنوان پناهنده در کشورهای میزبانشان اقامت دارند.

قدس شرقی که در ۱۹۶۷ توسط فلسطین اشغال و سپس الحاق شد و گسترش شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، دو مسئله عمده در درگیری رژیم صهیونیستی با فلسطین بوده است. نتانیاهو که آشکارا باورهای مذهبی صهیونیست‌ها و راست افراطی را پذیرا شده، وعده الحاق سرزمین‌های بیشتری را برای شهرک‌سازی صهیونیست‌ها داده است.

صدها فلسطینی از ابتدای سال در کرانه‌باختری طی درگیری‌های متعددشان با سربازان رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان کشته شده‌اند و نگرانی گسترده‌ای درباره در خشم فرورفتن این منطقه با وجود سوختن غزه در آتش بمباران‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد.

منبع منطقه‌ای دومی که در این گزارش به او اشاره شد، درباره فراتر رفتن درگیری از غزه،  گفت  که وضعیت «از بدترین سناریویی که در ذهن دارید هم بدتر خواهد شد.»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها