کد خبر: 697971
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با نقوی حسینی

حضور وزرای کابینه در شریان به نفع دولت نیست

فعال سیاسی اصولگرا گفت: شریان نتوانسته در رقابت با جریانات حاضر در صحنه انتخابات مجلس جلب نظر کند و دیدگاه ها را به سمت خود سوق دهد.

حضور وزرای کابینه در شریان به نفع دولت نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دولت رئیسی تاکید دارد که در انتخابات پیش رو دخالتی نخواهد کرد اما عملکرد برخی گروه‌های سیاسی به پشتوانه برخی از اعضای دولت، در این زمینه شائبه‌ساز شده است. 

رییس‌جمهور دیروز در جمع استانداران با تاکید بر اینکه مجموعه دولت در انتخابات پیش‌رو نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت و از هیچ نامزد و لیستی نیز حمایت نخواهد کرد، گفت که «در این انتخابات صرفا برای خود نقش مجری و برگزارکننده قائلیم و تلاش خواهیم کرد با کمک ناظران و هیات‌های اجرایی و با استفاده از تجارب گذشته، انتخاباتی بی‌نقص برگزار کنیم.» 

معاون پارلمانی رئیسی نیز در یک مصاحبه بر عدم دخالت دولت در انتخابات و عدم حمایت از یک لیست و گروه سیاسی تاکید کرده است. 

همزمان با همه این تاکیدات اما عملکرد «شریان» که با محوریت آقای وزیر - مهرداد بذرپاش - فعالیت می‌کند و عدم شفاف سازی دولت و دولتی‌ها درباره نسبت خود با این طیف سیاسی؛ این گمانه را تقویت می‌کند که طیف نزدیک به دولت سعی دارد در مجلس آتی جایگاه قابل توجهی برای خود ایجاد کند. 

به خصوص که شریان هنوز شمع یک سالگی خود را فوت نکرده، ژست مجموعه ای جا افتاده و محبوب را به خود گرفته است. اعتماد به نفس شریان آنقدر بالاست که حاضر به ائتلاف تصمیم دارد مستقل به عرصه انتخابات مجلس ورود کند. 

در چنین وضعیتی اما ضرورت دارد که دولت نسبت خود با این طیف سیاسی که به نظر می‌رسد یکی از موانع جدی در مسیر وحدت اصولگرایان در کارزار انتخاباتی پیش‌رو باشد، روشن کنند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با نامه نیوز درباره فعالیت نیابتی شریان در انتخاباتی مجلس گفت: در سه دهه گذشته هر گاه دولتی سر کار آمد مجموعه ای به عنوان حامی دولت وارد عرصه سیاسی شده و به شکلی ساختارمند برای انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری تلاش کرده است.

وی افزود: وقتی دولت مستقر می شود با مجلس طرف است، کابینه با رأی اعتماد مجلس تشکیل می شود و برنامه های دولت در قالب لایحه باید به تصویب مجلس برسد بنابراین اگر مجلس با دولت زاویه داشته باشد کار دولت برای رسیدن به اهدافش سخت می شود. از این رو حامیان دولت به این فکر می افتند که وارد عرصه انتخابات مجلس شوند تا نمایندگانی همراه با دولت به قوه مقننه راه پیدا کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: البته دولت آقای رئیسی کمتر در این فضا گام برداشت یا حداقل ما حرکت سازمان یافته ای از دولت آقای رئیسی شاهد نبودیم تا آنکه شریان شکل گرفت. هرچند برخی از وزرای آقای رئیسی در این مجموعه حضور دارند و پرچمداری می کنند اما شریان زیاد انعکاس دهنده تمایل دولت آقای رئیسی برای کسب کرسی های مجلس نیست.  

وی افزود: حضور وزرای دولت در شریان برای خود دولت خوب نیست، اگر مسئولیتی در دولت داشتم قطعا اجازه نمی دادم که یک وزیر در چنین مجموعه ای حضور پیدا کند. اشکالی ندارد که حامیان دولت مجموعه ای را راه اندازی کنند اما اینکه اعضای کابینه در سطح وزیر وارد این نوع مجموعه ها شوند خوب نیست. 

نقوی گفت: البته شریان نتوانسته در رقابت با جریانات حاضر در صحنه انتخابات مجلس جلب نظر کند و دیدگاه ها را به سمت خود سوق دهد. در دولت آقای روحانی فهرست انتخاباتی تدبیر و امید در مجلس دهم توانست 120 کرسی به دست آورد اما شریان چنین وضعیتی ندارد. امروز در جریان اصولگرایی، جبهه پایداری یا شورای ائتلاف خیلی فعال تر از شریان حرکت می کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها