کد خبر: 701269
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیل‌گر/گفتگوی «نامه‌نیوز» با ابراهیم فیاض

هیچ وقت انتخابات نمی‌تواند رفراندوم باشد

تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: هیچ وقت انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها نمی تواند رفراندوم باشد. اگر این طور بود که میزان مشارکت مردم در انتخابات آمریکا زیر 30 درصد است.

هیچ وقت انتخابات نمی‌تواند رفراندوم باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: کمتر از 5 هفته به انتخابات مجلس زمان باقی است؛ آن طور که انتظار می رفت تحرک انتخاباتی در فضای سیاسی کشور به چشم نمی خورد. در این میان برخی قصد ماهی گیری دارند و با اتخاذ مواضعی سوال برانگیز، از تبدیل کردن انتخابات به رفراندوم سخن می گویند.

ابراهیم فیاض در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره تلاش برخی برای تبدیل کردن انتخابات به رفراندوم گفت: آنها چنین هدفی را دنبال می کنند در واقع می خواهند یک امر عادی را امنیتی کنند؛ کما اینکه وقتی باران و برف هم می آید از همین موضوعات برای نقد و حمله به نظام استفاده می کنند.

وی افزود: هیچ وقت انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها نمی تواند رفراندوم باشد. اگر این طور بود که میزان مشارکت مردم در انتخابات آمریکا زیر 30 درصد است. وقتی در کشوری مردم سالاری نهادینه می شود جامعه سیاسی به سمت تمایز یافتگی حرکت می کند بنابراین سیاست ورزی یک امر خیلی تخصصی می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رأی دادن خام در ایران از بین رفته، یادآور شد: وقتی سیاست ورزی به شدت تخصصی شد، میزان مطالعات مردم در این حوزه افزایش پیدا می کند تا به تفکر مطلوب شان رأی دهند. این رو کیفیت رأی دهی بالا می رود چون براساس شناخت انجام می شود.

وی ادامه داد: کسانی که دنبال رفراندوم از کانال انتخابات هستند اشتباه بزرگی را مرتکب می شوند چون در اوکراین هم همین اتفاق افتاد و امروز وضعیتش را خیلی واضح مشاهده می کنیم. آمریکا انتخابات در اوکراین را تبدیل به رفراندوم کرد، نتیجه آن شد که روسیه به اقدامات آمریکا حساسیت پیدا کرد و همین مسئله زمینه ساز جنگی شد که قریب به دو سال همچنان ادامه داد.

فیاض رفراندوم را به مثابه روشن کردن شعله جنگ در کشور خواند و گفت: کسی که در این راه قدم می گذارد می خواهد کشور را دچار جنگ و بحران های امنیتی کند. این اتفاق تهدیدی برای کل جامعه محسوب می شود که باید عاملان این تهدید امنیتی مورد محاکمه قرار گیرند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها