کد خبر: 698471
تاریخ انتشار :

گزارش: حسن یزدانی در سال اژدها

حسن یزدانی که روز گذشته پنجم دی ٢٩ ساله شد، هنوز هم در روستای لپ و صحرا زندگی می کند.

گزارش: حسن یزدانی در سال اژدها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، ظهر پنجم دى ماه ١٣٧٣ پسرى از روستاى لپو صحرا متعلق به توابع بخش گیل خواران شهرستان جویبار در بیمارستان مرکزى شهر فریدونکنار به دنیا آمد که این روزها در پایان ٢٩ سالگى به عنوان یل کشتى ایران ٩ مدال طلا، نقره و برنز المپیک و جهان را به گردن آویخته است.

به مناسبت تولد ٢٩ سالگى رکوردار تعداد مدال المپیک و جهان در ورزش ملى و اول کشورمان گزارشى از لحظه به لحظه‌ى این روزهاى حسن یزدانى که کتف راست خود را پنجم آبان به تیغ جراحى سپرد براى طرفداران بیشمارش در نظر گرفته‌‍ایم.

•حسن از روز عمل در لپو صحراست

برعکس بسیارى از قهرمانان ورزشى، حسن یزدانى هنوز در "لپو صحرا" روستاى آبا و اجدادى خود زندگى مى‌کند و براى زندگى، فضاى روستا را به شهرنشینى ترجیح مى‌دهد. او این روزها و بعد از عمل جراحى کتف راست در روز پنجم آبان ١٤٠٢، دوره نقاهت، فیزیوتراپى و بدنسازى سبک به ویژه میان تنه و پایین تنه را در لپو صحرا، قائمشهر و سارى پشت سر مى‌گذارد. البته او دردهاى خفیفى که روند طبیعى دوران نقاهت براى بالا رفتن دامنه حرکتى کتف جراحى شده است را هم روزانه تجربه کرده و مى‌کند.

•یل کشتى هر روز در لپو صحرا، قائمشهر و سارى

حسن یزدانى این روزها تمام ساعت روزانه خود را در سه منطقه سپرى مى‌کند که مثلثى محسوب مى‌شود که هر ضلع آن بین ٣٠ تا ١٥ کیلومتر فاصله دارد. حسن صبح‌ها ساعت هفت در روستاى لپو صحرا از خواب بیدار مى شود تا ساعت ١٢ ظهر در قائمشهر زیر نظر دکتر رضا رضایى نزدیک ٤ ساعت فیزیوتراپى مى کند. ساعت ١٢ به خانه برمى‌گردد، ساعت ٤ بعدازظهر به سارى مى رود و در دو باشگاه مختلف زیر نظر جواد رحمانى به عنوان مربى تا ساعت هشت شب روى عضلات شکم و پا تمرین سبک وزنه انجام مى دهد.

یل کشتى ایران ساعت ٩ شب هر جا که باشد به خانه‌ى پدرى در روستاى لپو صحرا برمى‌گردد و قبل از گذر عقربه‌هاى ساعت از عدد ٢٣ به خواب مى‌رود.

•گاهى حسن و گاهى برادرش پشت فرمان

برنامه روزانه و منظم حسن یزدانى بعد از عمل جراحى کتف براى بازگشت به کشتى و درخشش در فینال المپیک ٢٠٢٤ پاریس با وسواس خاص او پیگیرى مى‌شود. حتى در روز تولد ٢٩ سالگى‌اش که اول به فیزیوتراپى پرداخت و بعد تمرین تا در آخر شب جشن معمولى بسیار محدود خانوادگى آغاز گر روز اول ورود به سى سالگى اش در امروز یعنى ششم دى باشد. فاصله‌ى هر روزه ٢٥ کیلومترى روستاى لپو صحرا به قائمشهر، ١٥ کیلومترى قائمشهر به سارى و ٣٠ کیلومترى سارى به لپو صحرا را گاهى خود حسن و گاهى برادرش رانندگى مى‌کنند.

•کشتى از نیمه دوم فروردین و اول اردیبهشت

حسن یزدانى از یک ماه دیگر با بالا رفتن دامنه‌ى حرمتى کتف عمل کرده‌ى خود در فیزیوتراپى هر روزه تمرینات وزنه خود را به مرور سنگین‌تر مى کند، با سنگن‌تر شدن تمرینات بدنسازى و به اوج رسیدن تمرینات هوازى که این روزها دنبال مى‌کند یل کشتى ایران نیمه دوم فروردین و اول اردیبهشت را براى پا گذاشتن به تشک کشتى و سرشاخ شدن براى مرور فن انتخاب کرده است.

•حسن یزدانى براى اولین بار ٩١ کیوگرم شده است

با دورى حسن از تشک کشتى، عمل جراحى روى کتف راست، تمرینات سبک بدنسازى به ویژه در بخشهاى شکم و پا، فیزیوتراپى هر روزه براى بالا بردن دامنه حرکتى کتف عمل شده، وسواس بر اصولى سپرى شدن دوره نقاهت، استراحت مطلوب، برق درمانى مداوم در فیزیوتراپى، عدم انجام تمرینات سنگین، پیگیرى تمرینات متنوع هوازى وزن بدن حسن یزدانى براى اولین بار در زندگى به ٩١ کیلوگرم رسیده است.

وزنى که کنترل وسواس گونه اش فعلا دغدغه حسن نیست و از یک ماه دیگر با سنگین تر شدن تمرینات به مرور کاهش مى یابد تا او به همان وزن ایده آل ٨٦ کیلوگرم براى ترکتازى و تکتازى روى تشک و المپیک برسد.

یل جویبار براى وزن کم کردن هم برنامه اصولى مدنظر دارد که به بدن به ویژه کتف عمل شده فشار نیاید.

تمام این موارد با بهترین متخصصان از سوى او و تجربیات سالها درخشش در دنیاى ورزش حرفه اى و قهرمانى کنترل مى شود. در حقیقت حسن یزدانى در حال حاضر هم المپیکى فکر مى کند و هم زندگى.

•سرماخوردگى در روز تولد با چاشنى تمرین و دارو

حسن یزدانى در روز تولدش مهمان ناخوانده ى جدیدى داشت، سرماخوردگى، پزشک و دارو، شمع، کیک و...

اما همه ى اینها باعث نشد تمرینات روزانه فیزیوتراپى و بدنسازى سبک را قطع کند. یل کشتى ایران از روند جراحى، دوره نقاهت، فیزیوتراپى، تمرینات، شرایط بدنى به شدت راضى است و روحیه بسیار بالایى هم دارد.

•یل کشتى به خداحافظى بعد المپیک نمى‌اندیشد

حسن یزدانى المپیک ٢٠٢٤ پاریس را نقطه‌ى پایان رقابتهاى حرفه اى و قهرمانى کشتى در نظر نگرفته است.

او بیشتر از اینکه به روز خداحافظى اش بیاندیشد؛ امروز که ٢٩ سالگى اش تمام شده و اولین روز از پا گذاردن به سمت سى سالگى را تجربه مى کند به رقابتهاى بعد از المپیک پاریس و کشتى گرفتن در رقابتهاى جهانى تا جایى که بشود مى اندیشد. المپیک ٢٠٢٨ آمریکا شاید جاىی نام بگیرد که او چهار طرف تشک کشتى را به عنوان کشتى گیر ببوسد و براى همیشه رداى مربیگرى بر تن کند.

•افتخارات و مدال‌هاى حسن یزدانى تا پایان ٢٠٢٣

•بازیهاى المپیک

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها