کد خبر: 634103
تاریخ انتشار :

یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه جدید

یارانه جدید دولت در جیب مردم | پرداخت یارانه 450 هزارتومانی به ایرانی ها

بررسی ها نشان میدهد، میزان یارانه پنهان هر ایرانی در ماه حدود یک میلیون و 350 هزار تومان است.

یارانه جدید دولت در جیب مردم | پرداخت یارانه 450 هزارتومانی به ایرانی ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مه شو : بررسی ها نشان میدهد، میزان یارانه پنهان هر ایرانی در ماه حدود یک میلیون و 350 هزار تومان است.هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه یارانه پنهان مابه التفاوت قیمت گذاری با قیمت واقعی در اقتصاد کشور است، گفت: کسری بودجه دولت‌ها که به تورم می‌انجامد فشار مضاعفی به دهک‌های پایین جامعه است و کسانی که بیشتر از یارانه‌های بهره مند می‌شوند دهک‌های بالای جامعه هستند. رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران حدود 50 میلیارد دلار معادل 1400 هزار میلیارد تومان است؛ که سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه 45 هزار تومان است. یعنی یک روز یارانه پنهان هر فرد معادل یک ماه یارانه نقدی است. مجموع ماهانه یارانه پنهان برای هر فرد یک میلیون و 350 هزار تومان است.

ماجرای پرداخت یارانه 450 هزارتومانی به هر ایرانی 

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است: با توجه به توزیع یارانه‌ ها در بخش‌های مختلف آثار مثبت و اثربخشی مطلوب و قابل قبولی در بهبود سفره مردم، شاخص کلان اقتصادی و بخش تولید دیده نمی‌شود.

هرچند رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید یارانه نقدی تاثیری در بهبود معیشت مردم نداشته، اما آخرین اخبار حاکی از افزایش این مبلغ احتمالا تا پایان فصل پاییز است.اگرچه عده‌ای معتقدند ترکیب دولت رئیسی در کنار وعده‌های انتخاباتی او احتمال محقق‌شدن تغییرات در نظام پرداخت یارانه را جدی‌تر می‌کند، اما کسری بودجه و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها همچنان محل سؤال هستند، علاوه بر اینکه براساس اظهارات پیش از انتخابات رئیسی، احتمالا باید تا پایان فصل پاییز در انتظار وقوع تحولات یارانه‌ای بمانیم.

رئیسی در برنامه‌های انتخاباتی خود بار‌ها به ناکافی بودن مبلغ یارانه نقدی اشاره کرده بود و اکنون گفته می‌شود افزایش مبلغ یارانه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است و تمامی اعضای دولت برسر اجرای آن اتفاق نظر دارند. با این‌همه پرداخت مبالغ مشابه یارانه در مرداد ماه ۱۴۰۰ نشان داد برنامه افزایش یارانه درصورتی که قرار بر اجرای آن باشد و به سبک معمول وعده‌های انتخاباتی به فراموشی سپرده نشود، ظاهرا به زمان بیشتری نیاز دارد.

اما اگر قرار بر تغییر مبالغ یارانه از آذر ماه امسال باشد، ممکن است مبلغ یارانه چقدر شود؟ در حال حاضر دو یارانه واریز می‌شود.

اولین یارانه واریزی مهرماه چیست؟

اولین یارانه واریزی مهر همانند ماه‌های قبل یارانه معیشتی بنزین است. طبق زمان‌بندی که از دومین مرحله واریز یارانه‌ها اجرایی شد، واریز یارانه معیشتی بنزین در روز دهم هر ماه انجام می‌شود. یعنی یارانه معیشتی مردم در مهر حدود دو هفته دیگر پرداخت می‌شود.

همچنین مبلغ این یارانه از ابتدا تاکنون بدون تغییر بوده، به نحوی که خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی می‌گیرند.

یارانه نقدی، دومین واریزی مهر است. این یارانه نیز براساس زمانبندی باید در روز بیستم مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. مبلغ این یارانه نیز طی چندین سال گذشته بدون تغییر بوده، به نحوی که همه‌ی خانوار‌های مشمول مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر یک از اعضای خانواده دریافت می‌کنند.با وجود چنین روندی تاکنون دو سناریو رقم دار منتشر شده است.

اولین آن مربوط به اظهارات ابراهیم رئیسی است که برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این کمک‌های معیشتی قرار است به دولت برگردد، اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

اما دومین اظهار نظر مربوط به محسن رضایی است. پیشنهاد معاون اقتصادی رئیس‌جمهور چیست؟ محسن رضایی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود گفت که یارانه‌ها را ۱۰ برابر می‌کند و ۶۰ میلیون نفر یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌گیرند؛ بنابراین دومین سناریو در دولت به اظهارات معاون اقتصادی برمی‌گردد که به احتمال زیاد پیشنهاد افزایش ۱۰ برابری را در دولت مطرح می‌کند.

علاوه بر این، جوان‌ترین وزیر کابینه دولت رئیسی موافقت خود را با افزایش یارانه‌ها اعلام کرده است. وزیر کار از روش جدید برای شناسایی مشمولان یارانه گفته است. حجت الله عبدالملکی گفته است: قطعا این یارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد.

جدا از بدنه دولت، در مجلس نیز زمزمه‌های در حوزه کاهش یا افزایش یارانه‌ها وجود دارد، مجلسی‌ها به دنبال این هستند که موضوع حذف یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند. آیا دولت و مجلس یارانه‌ها را افزایش خواهند داد؟

در بخش یارانه پنهان مستقیم به دهک دهم جامعه حدود 28 هزار میلیارد تومان از یارانه بنزین استفاده کرده اند و کسانیکه در دهک اول قرار دارند 1 هزار و 650 میلیارد تومان بهره برده اند.  یارانه پنهان کشور حدود 60 درصد از تولید ناخالص داخلی سرانه اقتصاد ایران است.

 هدفمندی یارانه‌ها به توزیع عدالت در جامعه کمکی نکرده است. یارانه‌های پنهان و آشکار بیش از بودجه عمومی کشور و معادل 1400 هزار میلیارد تومان در کشور است.  یارانه انرژی که به دهک‌های درآمدی دهم داده می‌شود 23 برابر یارانه انرژی است که به دهک درآمدی اول داده می‌شود

بیشتر از 71 میلیون نفر در کشور یارانه می گیرند و این مغایر با عدالت اجتماعی است

یارانه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: همه گروه‌های درآمدی از پرداخت یارانه نقدی (یارانه آشکار) برخوردار می‌شوند و این مغایر با ارتقای عدالت اجتماعی است.

زارع سخنگوی پیشین کمیسیون تلفیق  با بیان اینکه از آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نزدیک 11 سال می‌گذرد، گفت: بیش از 71 میلیون نفر در کشور یارانه می‌گیرند تقریبا همه گروه‌های درآمدی از پرداخت یارانه نقدی (یارانه آشکار) برخوردار می‌شوند و این مغایر با ارتقای عدالت اجتماعی است و شناسایی نشدن دقیق دهک‌های پایین یکی از مشکلات برخورداری از یارانه‌های نقدی است.

او با بیان اینکه شاهد روزی سه هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی و تورمی هستیم، گفت: یکی از دلایل این تورم اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بیش از ده میلیون نفر از سه دهک پردرآمد جامعه نباید یارانه نقدی بگیرند.

با وجود اعلام اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در حال حاضر هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه وجود ندارد، اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که این موضوع همچنان در حال بررسی است. به نظر می‌رسد هنوز این موضوع از دستور کار دولت خارج نشده است.

از همان زمان پرداخت اولین یارانه معیشتی تعدادی از متقاضیان گلایه داشتند که درخواست آن‌ها تایید نشده است. با این حال همچنان این طرح اجرا شد و معمولا هر ماه پس از پرداخت این یارانه، بار دیگر برخی انتقادات و گلایه‌های خود را مطرح کردند. حتی تعدادی از این متقاضیان نیز همچنان در انتظار اعلام ثبت نام جدید برای یارانه معیشتی هستند.

خبر جدید برای جاماندگان یارانه معیشتی

اخیرا نیز در پی انتشار خبری مبنی بر آغاز پیش‌ثبت‌نام جاماندگان یارانه نقدی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب و اعلام کرد: در حال حاضر هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام یارانه نقدی توسط این وزارتخانه اعلام نشده است.

هرگونه اقدام در خصوص ثبت‌نام جاماندگان یارانه صرفا از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع‌رسانی خواهد شد. با توجه به امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری از متقاضیان ثبت‌نام، تاکید می‌شود به پیامک‌های غیرمرتبط توجه نشود.

با این حال، با وجود اعلام اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در حال حاضر هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه وجود ندارد، اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که این موضوع همچنان در حال بررسی است. به نظر می‌رسد هنوز این موضوع از دستور کار دولت خارج نشده است.

طرح دولت جدید برای جاماندگان یارانه نقدی و یارانه معیشتی

حجت عبدالملکی در پاسخ به سوالی در مورد مطالبی که در فضای مجازی برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه معیشتی مطرح می‌شود، عنوان کرده است: طرحی در دولت در دست بررسی است که هنوز به نتیجه نرسیده و در حال طراحی و زمان‌بندی نحوه اجرای آن هستیم که هنوز هیچکدام نهایی نشده و در دست بررسی قرار دارد.

پیش از این نیز در ابتدای خرداد ماه، هیات وزیران مصوب کرد که به همه کسانی که یارانه نمی‌گیرند فرصت داده شود که برای دریافت یارانه نقدی و معیشتی ثبت‌نام کنند. طبق این طرح قرار بوده این فرصت ثبت‌نام فقط مختص یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی نباشد و متقاضیان برای دریافت یارانه معیشتی بنزین نیز ثبت درخواست کنند.

با این حال هنوز ثبت نام شروع نشده، اما به نظر می‌رسد دولت ابراهیم رئیسی به دنبال این است که یارانه جدید را برای جاماندگان برقرار کند.

یارانه معیشتی دهم هر ماه پرداخت می‌شود. بر این اساس، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها