کد خبر: 664536
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با امیرعلی ابوالفتح

وضعیت وخیم مذاکرات

طرف غربی یا تحریم می‌کند یا در مواضع رسمی خود نسبت به ادامه گفت‌وگوها ابراز بی‌میلی می‌کند. طرف ایرانی اما می‌گوید که آنها به صورت پنهانی برای ادامه مذاکرات در تلاش هستند. در این بین تحلیلگران اوضاع مذاکره را وخیم ارزیابی کرده و امیدی به ثمربخشی آن ندارند.

وضعیت وخیم مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - مقامات ایرانی از رفتار و رویکرد دوگانه طرف آمریکای به تنگ آمده و در روزهای اخیر چند مرتبه فاش کردند که آمریکایی‌ها به رغم مواضع غیرسازنده و ابراز بی‌میلی‌هایشان نسبت به احیای برجام در پنهان، برای ادامه گفت‌وگوها پیغام و پسغام می‌فرستند. در عین حال بر مواضع و خواسته‌های خود برای احیای برجام که پیش تر بارها و بارها مطرح شده نیز پافشاری کردند. طرف آمریکایی و در نگاه کلان تر غربی اما همچنان به سیاست اعلامی خود که همان سخت گرفتن بر ایران است ادامه داد و هر روز یک سری افراد و نهادهای دیگر را تحریم می‌کند. رویکردی که به گفته تحلیلگران درهای مذاکره را بیش از قبل بسته و احیای برجام را نامحتمل‌می‌کند. اگرچه که برخی از کارشناسان نیز باور دارند که اساسا وضعیت مذاکرات وخیم‌تر از آن است که این گونه تحریم‌ها و موضع گیری‌ها بخواهد آن را به چالش بکشد!

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل بین‌الملل که در گروه دوم جای می‌گیرد، در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «شرایط برجام وخیم‌تر از آن است که بگوییم اتفاقاتی همچون تحریم‌های اخیر اروپایی‌ها بر اشخاص و نهادهای ایرانی بخواهد بر احیا یا عدم احیای آن تاثیر‌گذار باشد».

او این وخامت اوضاع را حتی به قبل از ناآرامی‌های اخیر در ایران مرتبط می‌داند و معقتد  است که « اتهام ارسال پهپادهای ایران به روسیه در جنگ اوکراین چشم‌اندازی برای توافق باقی نداشت که الان تصور کنیم با اضافه شدن 4 تحریم حقوق بشری علیه ایران یا حتی تحریم‌های پهپادی رسیدن به توافق از دست برود. »

وی تاکید کرد: «مشکل برجام فراتر از این حرف‌هاست».

ابوالفتح البته در باب اثر تحریم‌های جدید یا اظهارنظرهای غیر سازنده، نیز گفت: «با این رویه دلخوری‌ها و حملات لفظی و جنگ تبلیغاتی طرفین بیشتر می‌شود و فضای دیپلماسی عمومی وخیم‌تر می‌شود.  در نتیجه شرایط تغییری نخواهد کرد و همان وضعت نامناسبی که از قبل بود اکنون نیز وجود دارد ».

این کارشناس مسائل بین‌المللی در واکنش به امیدواری‌های ایران و طرف‌های شرقی برجام نیز گفت: «اظهاراتی که مطرح می‌کنند خوشبینانه و امیدوارانه است و امید دارند که این اتفاق رخ دهد. ولی جبهه مقابل متشکل از آمریکا و 3 کشور اروپایی است اینگونه نمی‌اندیشند و حداقل اینکه آمریکا پالسی را نشان نمی‌دهد که واقعا به شکل عملی خواهان بازگشت به برجام باشد.»

ابوالفتح درباره میزان اثرگذاری انتخابات کنگره بر ادامه و نتیجه مذاکرات نیز گفت: « انتخابات کنگره آمریکا نیز چندان اهمیتی ندارد چرا که طی این دو سالی که بایدن در آمریکا روی کار آمده چندین انتخابات در ایران و آمریکا برگزار شده و دولت‌ها جا به‌جا شدند اما اتفاقی رخ نداده چون آمریکا نمی‌خواهد به برجام 2015 بازگردد. از این رو در انتخابات 2022 دموکرات‌ها پیروز شوند یا شکست بخورند تفاوتی ایجاد نمی‌کند. لذا این خوشبینی نیز وجود ندارد که حتی پس از انتخابات 2022 نیز اگر دموکرات‌ها پیروز شوند گشایشی حاصل شود. آمریکا خواسته‌های از ایران دارد و ایران نیز به شکل روشن و شفاف اعلام کرده که نمی‌تواند این خواسته‌ها را اجرا کند. بنابر این فعلا امیدی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها