کد خبر: 683019
تاریخ انتشار :

سفر شبانه رئیس جمهور به آفریقا؛

رئیس جمهور کنیا از رئیسی استقبال کرد

آخرین خبر/ رئیس جمهور که با هدف ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو، تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و زمینه‌سازی برای تقویت همکاری‌های سیاسی و ‌اقتصادی، عازم قاره سیاه شده بود، در اولین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به قاره آفریقا وارد نایروبی پایتخت کنیا شد.

رئیس جمهور کنیا از رئیسی استقبال کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ابراهیم رئیسی در نخستین دقایق بامداد چهارشنبه با بدرقه رسمی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس جمهور «کنیا» تهران را به مقصد نایروبی ترک کرد و پس از ساعاتی وارد فرودگاه بین‌المللی پایتخت کنیا شد و از سوی «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

5512859a-5e14-4ed2-87eb-a503991a24db

a2f7604f-7cd0-4981-a807-02c44fc7776a

df89aaa8-bfb7-4c26-a3ce-575506997b58

استقبال رسمی ویلیام روتو از رئیسی در کاخ ریاست جمهوری کنیا/ شلیک ۲۱ توپ به افتخار رئیس جمهور و هیئت ایرانی

پس از آن، «ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا در محل کاخ ریاست‌جمهوری این کشور به صورت رسمی از سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به کنیا سفر کرده است، استقبال کرد.

در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و کنیا، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند.

همچنین همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هئیت ایرانی شلیک شد.

بلافاصله پس از مراسم استقبال از رئیسی از سوی رئیس جمهور کنیا گفتگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور انجام خواهد شد.

در ادامه مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار می‌شود.

پس از این نشست نیز اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و کنیا در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا خواهد رسید.

e497607e-70df-40a9-a942-4c7ff1cce77e

رئیسی پیش از سفر به قاره آفریقا؛  ارتباط با کشورهای آفریقایی برای سیاست خارجی ما مفید است

سیدابراهیم رئیسی پیش از سفر به قاره آفریقا طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر، اظهار کرد: این سفر به دعوت روسای جمهوری کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام می‌شود. روابط ما با کشورهای آفریقایی بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف بسیار خوب بوده اما به مرور زمان برخی و به ویژه در دهه اخیر روابط دچار توقف‌هایی شد.

وی افزود: با توجه به ثروت غنی، منابع طبیعی و معدنی آفریقا و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورهای این قاره وجود دارد می‌توان با ظرفیت‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، تبادل کرد.

رئیسی با بیان اینکه برخی در آفریقا حضور پیدا می‌کنند اما نگاه استعماری و استثماری دارند، تاکید کرد: نگاه جمهوری اسلامی متکی بر هم‌افزایی و کرامت انسانی است. این ارتباط حتماً می‌تواند بسیار دقیق باشد و در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علم و فناوری پیش برود.

وی با اشاره به سهم اندک ایران از تجارت و اقتصاد قاره آفریقا، گفت: سهمی که ما در تجارت و اقتصاد آفریقا داریم بسیار پایین است. امروز حجم اقتصاد آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار است اما سهم ما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر نیست. در حوزه کشت سرزمینی و کشاورزی و مواد پروتئینی زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد. زمینه‌های علم و فناوری هم به‌ویژه در این سه کشور مقصد بسیار خوب است تا دفترهای علم و فناوری در این کشورها فعال شود.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز صدور خدمات فنی و مهندسی زمینه خوبی است تا در این حوزه صادرات داشته باشیم و شرکت‌هایمان در آفریقا فعال شوند. امروز ارتباط با کشورهای آفریقایی و این سه کشور مقصد از حوزه‌هایی است که در سیاست خارجی حتماً فعال خواهد شد.

رئیسی یادآور شد: سیاست همسایگی، سیاست ارتباط با کشورهای مسلمان و همسو و کشورهایی که زمینه خوبی برای همکاری با جمهوری اسلامی در هرجای دنیا دارند در سیاست خارجی ما بسیار مورد تاکید است.

وی تاکید کرد: امیدواریم در این سفر در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری و علم و فناوری و فرهنگی  و ارتباطاتی که می‌تواند بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود داشته باشد گام برداریم.

گفتنی است؛ رئیس جمهور تا ساعتی دیگر در کاخ ریاست جمهوری کنیا به صورت رسمی مورد استقبال آقای «ویلیام روتو» همتای کنیایی خود قرار خواهد گرفت و سپس دیدار خصوصی روسای جمهور و مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار خواهد شد. اوگاندا و زیمباوه مقاصد بعدی سفر منطقه‌ای رئیس جمهور به قاره آفریقا خواهند بود.

شایان ذکر است؛ این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به کشورهای آفریقایی پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در بازار وارداتی حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها