کد خبر: 697287
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

جنوب آسیا، آبستن حوادث / مماشات با طالبان جوابگو نیست

جان دوباره گرفتن تفکر طالبانیسم چه در افغانستان یا پاکستان و دیگر نقاط منطقه برای صلح ، امنیت و ثبات منطقه فوق العاده خطرناک است و باید با آن مبارزه و مقابله کرد.

جنوب آسیا، آبستن حوادث / مماشات با طالبان جوابگو نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز ، جان دوباره گرفتن تفکر طالبانیسم چه در افغانستان یا پاکستان و دیگر نقاط منطقه برای صلح ، امنیت و ثبات منطقه فوق العاده خطرناک است و باید با آن مبارزه و مقابله کرد. مماشات و سهل انگاری کشورهای منطقه در مقابله با تفکر طالبانی و جان گرفتن مجدد عملیات گروههای وابسته به این تفکر، چیزی به جز زیان عموم به جای نمی گذارد .

صبحگاه  ۲۲ آذر ماه شاهد حمله یک گروه شش نفره تروریستی به مقر پلیس در دیر اسماعیل خان پاکستان بودیم. این عملیات که چند ساعت به طول انجامید منجر به کشته شدن   ۲۵ و زخمی شدن ۳۰ نفر نظامی و ۶ تروریست مهاجم شد. مسئولیت این عملیات تروریستی را گروه نوظهور تحریک جهاد پاکستان(TJP) که گفته می شود شاخه ای از تحریک طالبان پاکستان (TTP) است به عهده گرفت. («تحریک» در زبان پاکستانی به معنای «جنبش» و «نهضت» است).

متعاقب این حادثه تروریستی، معاون وزارت خارجه پاکستان، کاردار سفارت افغانستان سردار احمد شکیب را احضار و ضمن اعتراض ,خواهان تحقیقات جامع و اقدام قاطع علیه عاملین این حادثه تروریستی، همچنین اقدام علیه همه گروههای تروریستی  و عاملین و رهبران و پناهگاهای  آنان در افغانستان و دستگیری و استرداد آنها به پاکستان  شد. محمد آصف، وزیر پیشین دفاع پاکستان و از رهبران حزب مسلم لیگ نواز  نیز منشأ این حمله تروریستی را خاک افغانستان  دانست و هشدار داد  تروریستی که در خاک افغانستان  تمامیت پاکستان را هدف  گرفته بر روابط دو کشور تاثیر منفی می گذارد.

گر چه ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان از این حادثه ابراز تأسف و هدایت آن از خاک افغانستان را تکذیب کرده، ولی گویا پاکستانی ها که پدرخوانده طالبان محسوب می شوند و از جزییات با خبرند این ادعای سخنگوی طالبان را قبول ندارند.

در این میان اظهارات وزیر اطلاعات بلوچستان پاکستان آقای اچکزی را می توان نشان دهنده عمق عصبانیت اسلام آباد از طالبان دانست و آن را جدی گرفت. آقای اچکزی خواهان یک سلسله اقدامات ضد تروریستی از جمله مجوز پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین به آمریکا برای هدف گرفتن پناهگاهای شبه نظامیان در افغانستان شد. 

به گفته اچکزی این حمله تروریستی از همه خطوط قرمز امنیت ملی پاکستان عبور کرده و لذا  اعتراض کافی نیست و باید عملیات متقابل از جمله: عملیات ویژه هدفمند، حمله هوایی، مسدود کردن مرزها با افغانستان، اخراج همه پناهندگان افغانی، برپایی تجمع مخالفان سیاسی طالبان در اسلام آباد و دادن پایگاه به آمریکا برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مراکز و پناهگاههای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان  صورت گیرد و به طالبان پیام جدی مبنی بر اینکه تحمل بازی دوگانه را نداریم، داده شود.

 

منبع: جماران

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها