کد خبر: 699955
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

باهنر؛ از اجماع‌سازی تا سرلیستی اصولگرایان؟

ورود محمدرضا باهنر به عرصه انتخابات می‌تواند تعیین‌کننده باشد زیرا او هم قدرت اجماع‌سازی دارد، هم ممکن است سرلیست اصولگرایان شود و هم آنکه او حتما یکی از گزینه‌های جدی برای ریاست مجلس آینده خواهد بود.

باهنر؛ از اجماع‌سازی تا سرلیستی اصولگرایان؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: ورود محمدرضا باهنر به عرصه انتخابات را باید اتفافی مهم قلمداد کنیم. اویی که آمده است تا هدفش نه فقط ریاست‌مجلس بلکه شاید فراتر از آن یعنی قوت‌بخشیدن به جایگاه میانه‌روهای اصولگرا در مجلس باشد.

محمدرضا باهنر یکی از مهم‌ترین و البته یکی از تعیین‌کننده‌ترین چهره‌های اصولگرایی است که با هفت دوره حضور در مجلس رکوردار نمایندگی مجلس است. او رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین است و همین دو جایگاه نشان می‌دهد که در جبهه اصولگرایی تعیین‌کننده است؛ به ویژه آنکه در تمام این‌ سال‌ها نشان داده است قدرت اجماع‌سازی دارد؛ به این معنی که می‌تواند نیروهای سیاسی را دور خود جمع کند و به راهبردی مشترک با آنها برسد. باهنر نه فقط در بین اصولگرایان بلکه ارتباط با نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی هم دارد؛ با این اوصاف به قطعیت می‌شود گفت یکی از مهم‌ترین اتفاقات در این دوره از انتخابات ورود او به عرصه است زیرا بسیار گمان می‌رود که او بتواند سرلیست لیست واحد اصولگرایان شود؛ لیستی که اگر باهنر در رأس‌اش قرار بگیرد، نه فقط اصولگرایان بلکه مستقل‌ها هم مایل به حمایت از آن لیست می‌شوند.

باهنر البته مخالفانی در میان اصولگرایان دارد؛ جبهه پایداری. پایداری‌ها از زمانی که باهنر رسما وارد عرصه انتخابات شد، علیه او تاختند. شاهد آنکه اخیرا باهنر از شورای نگهبان خواسته بود که کسی  را به دلیل چند انتقاد ردصلاحیت نکند. همین سخن معمولی باعث شد که مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری علیه او بتازد و بگوید: «آقای باهنر زیاد حرف این‌جوری می‌زند... آقای باهنر وقتی یک جایی مورد پسندش نباشد، راحت اتهام می‌زند. یک مورد مستند بیاورد کسی به‌دلیل مخالفت با دولت رد شده است». سخنگوی پایداری حمله به باهنر را در همین جا هم متوقف نکرد و  او را در معرض اتهام قرار داد و گفت: «وی بازیگر یک نقشی شده و یک زمین بازی طراحی کردند و آنجا دارد کار می‌کند و مشغول آنجاست برای اینکه آن‌ها را رونق دهد سعی می‌کند جریانات مؤثر در انتخابات را بزند».

مشخص است که تأثیر و جامعیت باهنر رادیکال‌های اصولگرا را به شدت عصبی کرده است زیرا پیش‌بینی می‌شود اگر باهنر بتواند سرلیست اصولگرایان باشد، نقش رادیکال‌ها بسیار محدود خواهد شد و احتمالا همین دلیل هم باعث عصبانیت آنها شده است.

نکته دیگر درباره احتمال ریاست باهنر بر مجلس دوازدهم است. افزون بر همه ویژگی‌های مذکور باهنر به شدت قدرت رایزنی بالایی دارد و در ادامه همان اجماع‌سازی این توانایی را دارد که اکثریت مجلس را همراه خود کند. او سابقه نائب‌رئیسی مجلس را هم دارد و از نظر توانمندی پارلمانی هم می‌تواند خود را در قامت رئیس‌مجلس مطرح کند. باهنر شاید تنها اصولگرایی باشد که اگر به مجلس برود در مسیر رسیدن به ریاست مجلس حتی اصلاح‌طلبان را هم با خود همراه می‌کند زیرا اصلاح‌طلبان در یک دهه گذشته نشان داده‌اند، اگر امر دائر شود میان اصولگرایان میانه‌رو و اصولگرایان رادیکال فارغ از تعلقات جناحی‌ خود رفتار می‌کنند و از میانه‌روهای اصولگرا حمایت می‌کنند؛ مانند آنچه در مجلس دهم رخ داد؛ به طوری که برخی از اعضای فراکسیون امید در عین حال که محمدرضا عارف هم در میان نامزدهای ریاست مجلس حضور داشت اما به علی لاریجانی رأی می‌دادند.

نکته دیگر نزدیک‌بودن باهنر به لاریجانی است. لاریجانی در سال‌های اخیر نشان داده است سرمایه اجتماعی خاص را دارد و طبیعتا وقتی باهنر وارد عرصه شده است، لاریجانی از او حمایت خواهد کرد.

با همه این اوصاف به نظر می‌رسد با ورود باهنر به عرصه انتخابات می‌توانیم اولا پیش‌بینی کنیم که او یا سرلیست یا یکی از سرلیست‌های لیست اصولگرایان خواهد بود و در وهله بعد پیش‌بینی کنیم که او حتما یکی از گزینه‌های جدی برای ریاست مجلس آینده است؛ وضعیتی که شرایط را برای محمدباقر قالیباف سخت می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها