کد خبر: 703786
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

ترکش های نارنجک سیاسی علیه بایدن

بیش از یک هفته از انتشار گزارش جنجالی بازپرس ویژه پرونده "اختقای مدارک محرمانه کاخ سفید توسط بایدن"سپری شده، اما ترکشهای این گزارش لحظه ای رئیس جمهور آمریکا و دموکراتها را رها نکرده است.

ترکش های نارنجک سیاسی علیه بایدن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - اگرچه بیش از یک هفته از انتشار گزارش جنجالی بازپرس ویژه پرونده "اختقای مدارک محرمانه کاخ سفید توسط بایدن"سپری شده، اما ترکشهای این گزارش لحظه ای رئیس جمهور آمریکا و دموکراتها را رها نکرده است. بر اساس آنچه رسانه های غربی می گویند،  این نارنجکی سیاسی در پوشش گزارشی ۳۴۵ صفحه‌ای بود.مواد انفجاری این نارنجک در گزارش نتایج تحقیقات رابرت هر، بازرس ویژه رسیدگی به مدیریت اسناد محرمانه توسط جو بایدن، پس از دوره معاونت ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۱۷، منتشر شد.

نتیجه‌گیری اصلی این بود که بایدن به دلیل نحوه نگهداری این اسناد و با وجود شواهدی مبنی بر اینکه او«عامدا پس از پایان دوره معاونت ریاست جمهوری و در مقام شهروندی عادی، مطالب طبقه‌بندی‌شده را نگهداری و افشا کرد» از طرف دادستانی پیگرد کیفری نخواهد شد.با وجود این نتیجه مطلوب، گزارش حاوی نکته بسیار مخرب‌تری بود. یکی از دلایلی که بازپرس پرونده  برای خودداری از پیگرد رئیس جمهور ۸۱ ساله عنوان کرده این است که اگر کار به محاکمه می‌کشید، احتمالا هیئت منصفه بایدن را تبرئه می‌کرد زیرا او را «مردی سالمند و خوش‌قلب با حافظه ضعیف» توصیف می‌کرد.مسایل مربوط به سن‌و‌سال و توانایی ذهنی جو بایدن برای چهار سال دیگر زمامداری، تقریبا از زمانی که او به کاخ سفید راه یافت مطرح بوده است.

بنابراین، یافته اخیر بازرس ویژه مهمات مناسبی برای حملات جمهوری‌خواهان و برانگیختن نگرانی در میان بعضی از دموکرات‌ها در مورد توانمندی آقای بایدن برای تصدی وظایف ریاست جمهوری فراهم می‌کند.کریس بوریک، مدیر موسسه بررسی افکار عمومی در کالج مولنبرگ، گفته است که «این گفتمانی است که ستاد انتخاباتی بایدن به‌شدت برای مقابله با آن تلاش کرده است.»او می‌گوید: «بارها و بارها در نظرسنجی‌ها نشانه‌هایی را می‌بینیم حاکی از اینکه این، بزرگترین نقطه ضعف بایدن در این انتخابات است و ممکن است رای‌دهندگان فکر کنند او برای شرکت در انتخابات خیلی پیر است.»

بنابراین، جای تعجب نیست که گزارش رابرت هر کاخ سفید را وادار کرد تا ضدحمله‌ای خشم‌آلود را تدارک ببیند، از جمله تشکیل نشست رسانه‌ای فوری برای رئیس جمهور تا اعلام کند که حافظه او «خوب» است.علاوه بر نتیجه نهایی، بازپرس ویژه شواهد خاصی را برای تایید این نظر ارائه کرده است. او نوشته است که طی دو روز مصاحبه با بایدن، او اغلب نتوانست جزئیات مطالب مرتبط با این تحقیقات را به خاطر بیاورد. فراتر از این، هر  گفته است که جو بایدن دشوار به خاطر می‌آورد که چه سال‌هایی معاون رئیس‌ جمهوری بود و چه زمانی پسر بزرگش، بو بایدن، بر اثر سرطان درگذشت.این ادعای اخیر بود که واکنش خشم‌آلود رئیس جمهور را در جریان نشست خبری او در کاخ سفید برانگیخت.

ریچارد سویر، وکیل شخصی بایدن، تلاش کرد تا بازرس ویژه را متقاعد کند که اشاره به «میزان دقت و نقص‌های ذهنی» آبایدن را از گزارش خود کنار بگذارد و در نامه‌ای به او نوشت که استفاده از چنین زبانی «دقیق یا مناسب» نیست. بایدن همچنین خاطرنشان کرده است که شهادت دو روزه او نزد بازرس ویژه پس از وقوع جنگ غزه و در «بحبوحه مدیریت یک بحران بین‌المللی» انجام شد.

سایر متحدان جو بایدن از نظر قبلی خود در مورد بی‌طرفی بازپرس  عدول کرده و گفته‌اند که او در سال ۲۰۱۷ توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت، به سمت دادستانی ایالات متحده منصوب شد. در عین حال، رابرت  هر را مریک گارلند، دادستان کل در دولت بایدن، به عنوان بازرس ویژه پرونده اسناد محرمانه بایدن انتخاب کرد.در هر حال، ترکش های این نارنجک سیاسی، قرار نیست به زودی بایدن را رها کند. این روزها بیش از هر زمان دیگری احتمال جایگزینی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها