کد خبر: 171041
تاریخ انتشار :

به هارد رايانه خود عمر طولاني ببخشيد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، بر کسي پوشيده نيست که هارد ديسک هاي موجود در بازار، دير يا زود خراب خواهد شد، اما راه هايي وجود دارد که به کمک آن ها مي توان عمر آن ها را طولاني تر کرد.
در اين مطلب موارد رايجي راکه باعث خرابي هارد مي شود ،بررسي و براي آن ها راه حل هاي مناسبي ارائه مي کنيم. اگر به سلامت هارد خود اهميت مي دهيد ،در ادامه اين مطلب با ما همراه باشيد.
دليل اول: صدمات فيزيکي
بدون شک اولين دليل خرابي هارد ديسک، صدمات فيزيکي است. دليل اين امر نيز روشن است، قطعات متحرک مختلفي در زمان روشن بودن هارد مشغول به کارند و در نتيجه کوچک ترين تکان مي تواند به آسيب ديدگي جدي هارد منجر شود.
راه حل:توصيه مي شود تا حد امکان پس از نصب هارد داخل کيس، آن را جدا نکنيد و يا در صورت جدا کردن ،سريعا هارد را به کيس جديد انتقال دهيد و نصب کنيد. (انتقال هارد در هر حالتي به آرامي انجام شود).تکان هاي شديد نيز ممکن است به هارد صدمه وارد کند، اما هاردهاي لپ تاپ با توجه به ساختار خود کمي از اين مورد مستثنا هستند؛ چرا که به نسبت هاردهاي معمولي نسبت به تکان هاي شديد مقاوم تر ساخته شده اند.
دليل دوم: گرماي بيش از حد
هارد نيز مانند ساير قسمت هاي رايانه براي کار کردن در دماي مشخصي ساخته شده است و اگر ميزان دما از حد معمول بيشتر شود ،ممکن است هارد شما صدمه ببيند. البته با توجه به تنوع هاردهاي موجود در بازار، نمي توان ميزان دقيقي از درجه حرارت را براي در امان بودن هارد ذکر کرد و در نتيجه بهتر است تا حد امکان از رايانه خود در دماي مناسب استفاده کنيد.
راه حل:حتما توجه داشته باشيد که هوا به خوبي داخل کيس جريان داشته باشد. براي اين کار کيس رايانه را باز کنيد و قسمت هايي را که گرد و غبار در آن ها جمع شده است ، با استفاده از اسپري هاي مخصوص تميز کنيد. به گزارش ايتنا،در انتخاب محل قرار گيري لپ تاپ هم توجه داشته باشيد که هوا به خوبي در اطراف و به ويژه زير آن جريان داشته باشد.
دليل سوم: نامرتب بودن چيدمان فايل ها روي هارد
فايل ها هنگام کپي شدن به صورت نامنظمي روي هارد ديسک قرار مي گيرند و در نتيجه دسترسي به آن ها زمان بيشتري خواهد برد. نامرتب بودن فايل ها منجر مي شود تا هارد بيشتر کار کند و بديهي است که اين امر به خرابي هارد در دراز مدت منتهي مي شود.
راه حل:نرم افزارهاي زيادي در بازار بدين منظور موجود است.البته دفرگ کردن بيش از حد نيز ممکن است باعث تحليل عملکرد هارد ديسک شود و در نتيجه توصيه مي شود زماني به دفرگ اقدام کنيد که فايل هاي شما بيشتر از ۵ تا ۱۰ درصد از هم گسيختگي داشته باشند.
دليل چهارم: روشن و خاموش کردن مکرر رايانه
خاموش و روشن کردن رايانه باعث مي شود بيشترين فشار به هارد ديسک وارد شود.
راه حل:اگر براي چند ساعت قصد داريد رايانه خود را ترک کنيد، از قابليت استندباي (StandBy) و يا هايبرنيت (Hibernate) استفاده کنيد ولي اگر قرار است از آن به مدت طولاني استفاده نکنيد، آن را خاموش کنيد.
دليل پنجم: قطعي و نوسانات برق
براي جلوگيري از نوسانات برق کافي است از محافظ هاي مخصوص اين کار استفاده کنيد. براي خريد محافظ برق مناسب حتما با متخصص اين امر مشورت کنيد.
منبع: روزنامه خراسان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها