کد خبر: 216030
تاریخ انتشار :

چرا گردشگری در سیستان و بلوچستان رواج ندارد/ معاون گردشگری: برنامه ما توسعه بوم‌گردی و روستاگردی است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز وقتی حرف از گردشگری داخلی می شود تنها نام چند شهر و استان مشخص به ذهن می رسد درحالیکه در کشور ما استانهایی وجود دارند که جاذبه های کشف نشده بسیاری دارند. از جمله سیستان و بلوچستان. اما زیرساخت های ضعیف برای جذب گردشگر، آنها را از این درآمدزایی هنگفت محروم کرده است. سیستان و بلوچستان از نظر طبیعی و تاریخی مکانهای فراوانی دارد اما کمتر مورد توجه بوده است. اما در این منطقه هتل خوب، امکانات حمل و نقل مناسب و حتی گزینه ای مانند تورلیدر به سختی پیدا می شود. چرا سیستان و بلوچستان با آن جاذبه های طبیعی مثل سواجل چابهار یا جاذبه های تاریخی مثل شهر سوخته، مشتری پروپاقرص حتی در حد قشم هم ندارد؟
در همین زمینه با مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:
متاسفانه ما برای گردشگری داخلی استانهای مشخصی را داریم، در حالیه برخی استانهای ایران مانند سیستان و بلوچستان جاذبه های خوبی دارند. نمونه اش چابهار که مملو از سواحل زیباست. چرا زیرساختها برای حضور گردشگران در این مناطق فراهم نمی شود؟
توسعه زیرساختها و تنوع نقاط گردشگری از اهداف و برنامه های سازمان است و این موضوع را ما بارها در گردشگری داخلی و خارجی اعلام کردیم. متاسفانه استانهای ما از نظر امکانات و شرایط متوازن با هم نیستند. برای اینکه بتوانیم در گردشگری تنوع بدهیم بخشی مربوط به سیاست گذاری سازمان است که راهبرد آن از اهداف ما است. اما باید در مقاصد جدید حرفی برای گفتن داشته باشیم. برای همین ما ظرفیتهای جدیدی را ایجاد کردیم و غیر از تکمیل واحدهای نیمه تمام در این نقاط با حمایت صندوق توسعه ملی، تنوع اقامتگاه‌ها را هم در نظر داریم. البته زیرساخت تنها کافی نیست، خود آژانسها و تورها هم مقصر هستند که حاضر نیستند گردشگران را به این نقاط ببرند. ضمن اینکه جاذبه های آنجا برای گردشگر داخلی و خارجی ما ناشناخته مانده است.
اشاره کردید که آژانس‌ها و تورگردان‌ها هم علاقه ای به گردشگری در مناطق شناخته نشده ندارند، به این دلیل نیست که درباره امنیت سیستان و بلوچستان اطلاع رسانی درستی نمی شود؟ معمولا ذهنیت مثبتی درباره امنیت سیستان و بلوچستان وجود ندارد.
الان خیلی از قبل بهتر است؛ امنیت سفر هوایی و زمینی را برای چابهار و سیستان و بلوچستان ایجاد کرده ایم. در این مناطق صنایع دستی و جاذبه های مختلفی مثل شهر سوخته و همچنین سواحل چابهار وجود دارد.
شاید بخش خصوصی برای استفاده از این ظرفیتها نیاز به پشتیبانی دارد. شما چه حمایتهایی در این زمینه دارید؟
در این زمینه باید آیین نامه و دستورالعمل‌هایی تدوین شود تا راه نادرست گذشته را ادامه ندهیم. بوم گردی بسیار مورد توجه ما است و ابلاغیه آن هم اعلام شده تا ظرفیتهای محلی شناسایی شود. توسعه گردشگری به اقتصاد سیستان و بلوچستان کمک می کند. خیلی از گردشگران خارجی به بوم گردی و جاذبه های محلی توجه دارند. این مکانها جاذبه فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارند و برای همین گردشگران خارجی بیشتر جذب آنها می شوند.
رئیس سازمان دیداری از نوار ساحلی مکران داشتند تا جاذبه های گردشگری در این منطقه را شناسایی کنند. الان برای توسعه گردشگری در این منطقه بیشتر سرمایه گذاری در کدام بخشها مورد نظر شما است؟
به طور کامل جاذبه ها و نیازهای این منطقه برای توسعه گردشگری الان شناخته شده است. تاکید ما در این منطقه بر حوزه اکوتوریسم، اتومبیلرانی در صحرا و ورزش‌های ساحلی و دریایی است، در این زمینه هم در نظر داریم تا با بخش خصوصی و سرمایه گذاران صحبت کنیم. یکی از جاذبه های گردشگری در سیستان وبلوچستان هم روستاگردی است. این استان روستاهای زیادی دارد که هنوز به شیوه گذشته باقی مانده اند و این برای گرشگران بسیار می تواند جذاب باشد. امامن باز هم تاکید می کنم که توسعه گردشگری تماما زیرساخت نیست و مثلا باید فرهنگ مردم منطقه را هم در این زمینه آماده کنیم. الان در اصفهان این شرایط وجود دارد اما در سیستان و بلوچستان چنین نیست. باید از نظر ذهنی هم مردم را آماده کنیم تا بدانند که این صنعت چقدر می تواند به تحولات اقتصادی، اجتماعی منطقه آنها کمک کند. خوشبختانه در سیاست دولت و استانداران هم این موضوع است که باعث تقویت این مسیر می شود.
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها