کد خبر: 218945
تاریخ انتشار :

ستاری: میلیاردرهای آینده کشور از دانشگاه های امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران خواهند بود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ستاری که در اختتامیه چهارمین جایزه جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) در ایران سخن می گفت با اشاره به تلاش‌های دولت در ایجاد اقتصاد دانش بنیان افزود: ادبیات جدیدی درحوزه فناوری و نوآوری شکل گرفته شده است به گونه‌ای که میلیاردرهای آینده از سیستم دانشگاه‌های کشور چون امیرکبیر، صنعتی شریف و دانشگاه تهران خواهند بود.
وی، بزرگترین مشکل کشور را ایجاد فرهنگ اقتصاد نفتی در زندگی روزمره مردم دانست و اظهار داشت:‌ فرار از این فرهنگ و رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان زمان‌بر است.
معاو.ن علمی رییس جمهور با انتقاد از این که تلقی دانشجویان از اشتغال، صرفا استخدام است، تصریح کرد:‌ در حال حاضر 80 درصد منابع دولت صرف حقوق و مزایا می‌شود و مشاهده می‌شود که 99.5 درصد از منابع وزارت آموزش و پرورش به امر حقوق و مزایا اختصاص می‌یابد و با نیم درصد بقیه درصدد ایجاد تحول در آموزش و پرورش است.
ستاری با اشاره به ضرورت تزریق فناوری در شرکتها با استفاده از روش‌های بومی اشاره کرد: اکوسیستم نوآوری، پایه اقتصاد دانش بنیان است. فرد حقوق‌بگیر هرگز فرد نوآور نمی‌شود و اگر اعتقاد داریم که سرمایه انسانی مهمترین منبع کشور است باید به آن توجه شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که شرکتها بزرگ باید از طریق مراکز نوآوری و استارت‌ آپ‌ها خروجی دانشگاه‌ها را رصد کند، ادامه داد: یکی از مشکلات کشور در حوزه نوآوری و فناوری مشخص نبودن مشتری آن است که این معضل از طریق برگزاری استارت‌تاپ‌ها برطرف خواهد شد.
ستاری ایجاد تعامل میان شرکتهای کوچک و بزرگ را یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت علمی عنوان کرد و گفت:‌ برای تزریق فناوری به زندگی مردم لازم است تا میان شرکتها تعاملی ایجاد کنیم که این امر در دستور کار معاونت علمی قرار دارد و در این راستا آمادگی داریم که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی اکوسیستم نوآوری در کشور را ایجاد کنیم.
ستاری خاطرنشان کرد: نسل آینده شرکتهای خصوصی و مدیران عامل آن از جوانانی شکل می‌گیرد که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها خواهند بود چرا که نوآوری در میان جوانان شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد اقتصاد دانش بنیان در کشور افزود: اقتصاد دانش بنیان دوستدار محیط زیست است و بهینه‌سازی مصرف انرژی ارائه زندگی بهتر به مردم و توسعه صنعتی را به همراه دارد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اعطای جایزه MAKE به شرکتهای برتر دانشی خاطرنشان کرد: اعطای چنین جوایزی موجب تعامل میان شرکتهای داخلی و خارجی می‌شود از این رو ما آمادگی کامل برای هر نوع همکاری در این زمینه داریم و امیدواریم شرکتهایی که این جوایز را دریافت می‌کنند بتوانند از تسهیلات معاونت علمی نیز برخوردار شوند.
ستاری در ادامه با ابراز تاسف از این که از پتانسیل نخبگان کشور به خوبی بهره‌برداری نشده است، افزود: زمانی که این نخبگان به سایر کشورها رفتند، توانمندی‌های خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند و ما متاسفیم که نتوانستیم از این توانمندی‌ها در داخل کشور بهره‌مند شویم.
وی دلیل این امر را نفتی بودن اقتصاد کشور ذکر کرد و گفت: زمانی که پایه تفکر کشوری نفت باشد نیازی به نخبگان نداریم چرا که در صنعت نفت مشاهده شد که یک نوع فناوری مورد نیاز 34 بار خریداری شده است که این امر به معنی خرید تکنولوژی است و در این صورت دیگر کشور نیازی به ایجاد دانشگاه‌های صنعتی ندارد.
ستاری با تاکید بر این که این تفکر باید متحول شود، ابراز امیدواری کرد که با همکاری جامعه نخبگان بتوانند اکوسیستم نوآوری را در کشور ایجاد کنند.
گفتنی است، چهارمین دوره جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران زیرمجموعه هفدهمین دوره برگزاری این جایزه جهانی در سراسر دنیاست که دانشگاه صنعتی شریف به نمایندگی از بنیاد جهانی سازمان جهانی برتر با حضور قریب به 50 سازمان ایرانی، برگزار کننده آن بوده است. مراسم اختتامیه جایزه MAKE در ایران روز یکشنبه با معرفی سه سازمان برتر ایرانی راه یافته به جایزه سازمان دانشی برتر آسیا که از سوی بنیاد جهانی جایزه در هنگ کنگ برگزار می شود در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها