کد خبر: 229202
تاریخ انتشار :

پسران و دختران ایرانی چه عقیده ای درباره بچه دارند؟/ ۵۶.۵ درصد دو بچه می خواهند

پسران و دختران ایرانی چه عقیده ای درباره بچه دارند؟/ ۵۶.۵ درصد دو بچه می خواهند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز مرکز آمار ایران گزارشی را با عنوان بررسی نحوه نگرش جوانان در آستانه ازدواج و زنان همسردار ۱۵-۴۹ساله نسبت به فرزندآوری و شناخت و شناخت عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر بر آن منتشر کرده است که با بررسی دقیق نحوه نگرش جوانان در آستانه ازدواج و زنان در سنین باروری نسبت به فرزندآوری و شناخت متغیرهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر بر این نوع نگرش ها انجام شده است. این گزاش با حجم بالای جامعه آماری می تواند مورد استفاده برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور قرار گیرد.

هدف اصلی این تحقیق سنجش نگرش جوانان در آستانه ازدواج و زنان همسردار واقع در سنین باروری(۴۹-۱۵ساله) نسبت به تعداد مطلوب فرزندان و شناخت عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر برآن است.

نگرش پاسخگویان در مورد سن مناسب ازدواج برای پسرها و دخترها

میانگین سن مناسب ازدواج برای پسرها برابر با ۲۵.۷ و برای دختران ۲۱.۳سال بوده است. حدود ۱۸درصد پاسخگویان سن مناسب ازدواج برای پسران را ۳۰-۳۹ساله اعلام کرده اند و حدود ۲۳درصد پاسخگویان سن مناسب ازدواج برای دختران را ۲۵سال و بیشتر اعلام کرده اند. همچنین زنان پاسخگو در مقایسه با مردان سن مناسب ازدواج پسر ها و دخترها را کمی بیشتر بیان کرده اند.

تعداد فرزند دلخواه

برای آگاهی از نگرش زنان پاسخگو نسبت به تعداد فرزندان دلخواه؛ در ابتدا تعداد فرزندان فعلی آنها مورد پرسش قرار گرفت. نتایج نشان داد میانگین تعداد فرزندان موجود پاسخگویان برابر ۱.۷فرزند بوده است. طی سوالی از پاسخگویان پرسیده شد که به غیر از فرزندان فعلی دلتان می خواهد چند فرزند دیگر داشته باشید. ۳۴.۶ درصد تمایل به داشتن فرزند دیگری نداشتند. ۵۶.۵درصد طالب یک فرزند دیگر؛ ۷.۸درصد ۲ و ۱.۱درصد نیز ۳فرزند دیگر می خواستند. متوسط فرزندان دلخواه پاسخگویان(فرزندان فعلی و مورد تقاضا) برابر ۲.۸است و بیشترین درصد ها به ۲ و ۳فرزند اختصاص دارد.

نگرش پاسخگویان نسبت به معیارهای مختلف فرزندآوری

اکثریت پاسخگویان( حدود ۸۷درصد) علاقه زیادی به اینکه مادر شده اند، داشته اند و در مقابل حدود ۱۳درصد پاسخگویان علاقه متوسط و کمی به اینکه مادر شده اند، داشته اند.

نتایج نشان می دهد که بین رفتار فرزندآوری جوانان و زنان ۱۵-۴۹ساله و تحصیلات آنها رابطه معکوس وجود دارد به گونه ای که با افزایش میزان سواد و تحصیلات پاسخگویان به جز افراد با تحصیلات دکترا و تحصیلات حوزوی، از تعداد فرزندان دلخواه آنها کاسته می شود.

بین رفتار فرزندآوری جوانان و زنان ۱۵-۴۹ساله و سن ازدواج آنها رابطه معکوس وجود دارد. به گونه ای که درجوانان با افزایش سن ازدواج تعداد فرزندان دلخواه آنها کمتر می شود و میانگین تعداد فرزندان مورد تقاضای زنان ۱۵-۴۹ساله در بین افرادی که در سنین ۲۵تا ۳۹سالگی ازدواج کرده اند کمتر از کسانی است که در سنین پایین و یا خیلی بالا ازدواج کرده اند.

نگرش پاسخگویان نسبت به معیارهای مختلف فرزندآوری

حدود ۷۵درصد از پاسخگویان به پدر و یا مادر شدن در حد خیلی زیاد و یا زیاد علاقه دارند و حدود ۲۵درصد علاقه زیادی ندارند. با نگرش سنجی از جوانان در آستانه ازدواج نسبت به ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فرزندآوری مشاهده شد که: ۳۱.۱درصد جوانان در آستانه ازدواج اعتقاد دارند اگر بیش از ۲فرزند بیاورند مردم آنها را سرزنش می کنند. ۱۸.۷درصد جوانان یشرفت تحصیلی و شغلی خانم ها را مهم تر از بچه دار شدن می دانند. ۸۵درصد جوانان بچه دار شدن را باعث تقویت مسوولیت ذیری می دانند. ۷۷.۷درصد جوانان بچه را نعمت می دانند. ۸۰.۲درصد جوانان وجود فرزند در خانواده را عامل استحکام کانون خانواده می داند. ۷۷.۴درصد جوانان زندگی بدون بچه را سرد و بی روح می دانند. ۶۴.۹درصد جوانان فرزندان را کمک یار والدین در سالمندی می دانند. ۵۸.۳درصد جوانان حمایت دولت از خانواده ها مخصوصا خانم های شاغل را باعث افزایش فرزندآوری می دانند. ۵۲.۹درصد جوانان هزینه های بالای پرورش فرزند را مانع بچه دار شدن می دانند. ۴۸.۵درصد جوانان نگرانی از آینده را سبب عدم تمایل به داشتن فرزند می دانند.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها