کد خبر: 232003
تاریخ انتشار :

دلیل ماندگاری کارخانه قو در تهران، وضعیت آلودگی‌آب، آلودگی نان به جوهرقند و... در نشست خبری کمیسیون سلامت شورا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز رحمت‌اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری که صبح امروز در نشست خبری سخن می گفت، با اشاره به مصوبه شورای عالی ترافیک شهر تهران گفت: براساس این مصوبه و مصوباتی که در شورای شهر تهران به تصویب رسیده است، ورود و تردد کلیه موتورسیکلت‌های بنزینی در بخشی از محدوده منطقه 12 (بازار) از ابتدای مهرماه سال جاری برای تمامی ساعات شبانه‌روز و تمامی روزهای سال ممنوع است.
او با اشاره به مصوبه هیات دولت در سال 87 در خصوص لزوم تقسیم بندی خودروها از منظر فرسودگی و آلایندگی گفت: سن فرسودگی کامیون 20 سال، اتوبوس بیرون شهری 12 سال، اتوبوس درون شهری 10 سال و سن فرسودگی مینی بوس ها 8 سال است که از ابتدای مهرماه تردد وسایل نقلیه‌ای که دارای کلاس آلایندگی قرمز هستند، در کل شهر تهران و در تمام ساعات شبانه‌روز و روزهای تعطیل ممنوع خواهد بود.
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: از ابتدای مهرماه فعالیت کامیون‌ها با پلاک‌های غیرتهران در شهر تهران ممنوع بوده و این وسایل نقلیه تنها اجازه عبور را دارند.
حافظی با اعلام ممنوعیت تردد تاکسی های پیکان از دی ماه سالجاری در محدوده طرح ترافیک گفت: سازمان تاکسیرانی موظف شده است در فرصتی 10 ماهه نسبت مطالعه و برنامه ریزی برای تبدیل 17 هزار خودرو فرسوده با اولویت 6 هزار و 500 پیکان تاکسی اقدام کند.
استفاده از جوهر قند برای سفید کردن نان
حافظی در بخش دوم نشست خبری کمیسیون سلامت شورا گفت: با زدن بنرهای «آسمان آبی، زمین پاک»، آسمان آبی نمی‌شود. وقتی مردم آسمان آبی را ببینند، خودشان این موضوع را درک می‌کنند.
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت بوستان مادر، گفت: ما این موضوع را از لحاظ سقف معاملات شهرداری در حال پیگیری هستیم. بر اساس قانون، شهرداری تنها تا سقف ۵۰ میلیارد تومان می تواند تهاتر کند که این معامله ۵۰۰ میلیارد تومان است. شهرداری اعلام کرده بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در شورای سوم، این کار انجام شده که ما در حال پیگیری برای پیدا کردن این مصوبه هستیم و اینکه کمیسیون تلفیق اجازه چنین کاری را داشته است یا نه.
او در پاسخ به پرسشی در مورد پخش تصاویر قطع درختان در شورا که مربوط به دو سال پیش بوده است، گفت: تمام این تصاویر روز دوشنبه گرفته شد و روز سه‌شنبه در صحن شورا نشان داده شد. اسناد این موضوع و انعکاس مطالب غیرمسوولانه باعث سلب اعتماد شهروندان می‌شود.
حافظی در مورد وجود جوهر قند نان‌های پایتخت، گفت: گزارشات وسیعی داریم که برای سفید کردن رنگ نان، از جوهر قند استفاده می‌شود.
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص پالایش میوه‌های عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار، گفت: خوشبختانه بر اساس گزارشات در فصل پاییز و زمستان، ما به سمت بهبود وضعیت می‌رویم.
او همچنین در خصوص آخرین وضعیت بهشت‌زهرا (س) ۲، گفت: در حال حاضر بر اساس گزارشی که شهرداری به ما داده است، برای این موضوع زمین مناسبی پیش‌بینی شده و مشکلی برای دفن مردگان تهرانی نخواهیم داشت.
حافظی در خصوص قیمت قبر در بهشت‌زهرا (س)، گفت: قبلا قیمت قبر از ۱۰۰ تومان تا ۳۰ میلیون تومان بوده که بر اساس طرحی که با همکاری کمیسیون برنامه و بودجه نوشته‌ایم، این موضوع ساماندهی شده است.
تدوین سند محیط زیست شهر تهران در سال ۹۴
حافظی در ادامه این نشست با اشاره به تدوین سند محیط زیست شهر تهران در سال ۹۴ گفت: همچنین باید تمامی پروژه‌های شهر تهران دارای پیوست زیست محیطی باشد البته این پیوست از سال های پیش نیز باید می بود، اما هیچکدام از پروژه های بزرگ مانند تونل صدر، نیایش، توحید و پیاده راه ۱۷ شهریور پیوست زیست محیطی مصوب نداشتند.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اضافه کرد: جرم انگاری تخریب محیط زیست در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته و رایزنی هایی با قوه قضائیه، مجلس و نهادهای مرتبط در حال انجام است.
شبهه درباره وجود «فنول» در آب تهران
در ادامه این نشست محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اینکه رئیس شورای شهر تهران اعلام کردند مصوبه برج‌باغ‌ها حذف نمی‌شود، گفت: هیچ مصوبه‌ای بر اساس نظر شخصی یک عضو حذف نمی‌شود یا ماندگار نمی‌ماند، بلکه این نظر جمعی شوراست که تعیین می‌کند این مصوبه حذف خواهد شد یا نه؟ کمیته محیط‌زیست شورا با کمیسیون شهرسازی، کمیته تلفیقی تشکیل دادند تا در خصوص حذف این مصوبه تصمیم‌گیری شده و طرحی را به صحن شورا بیاورند. مصوبه برج‌باغ‌ها مطمئنا برای حفظ باغات پیش‌بینی شده اما در حال حاضر به قانونی برای تخریب باغات تهران تبدیل شده است.
محمد حقانی درمورد آخرین وضعیت سلامت آب پایتخت گفت: گزارش‌هایی از سازمان حفاظت محیط زیست به دست بنده رسیده که براساس آن شبهه‌ای در سلامت آب تهران مطرح شده است.
او گفت: علاوه بر موضوع وجود نیترات در آب تهران خبرها حاکی از این است که ماده‌ای به نام «فنول» که معمولاً همراه آب شوینده‌ها استفاده می‌شود و با کلری که برای گندزدایی آب به کار می‌برند پایدارتر می‌شود، در آب تهران وجود دارد.
حقانی ادامه داد: وجود فنول در آب اثراتی منفی و اختلالاتی در سلامت انسان به همراه دارد که البته هنوز نمی توانم به طور قطع اعلام کنم چنین ماده‌ای در آب تهران وجود دارد یا خیر؟ اما در این زمینه شبهه‌ای به وجود آمده است.
در ادامه این جلسه حافظی در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت کارخانه روغن نباتی قو، گفت: ما پیش از این کارخانه ایرفو را که آلایندگی بسیاری داشت، از پایتخت خارج کردیم اما در زمینه روغن نباتی قو به دلیل ورود فرمانداری این امکان فراهم نشد.
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها