کد خبر: 263833
تاریخ انتشار :

تشکیل شورایی برای ورود داروهای جدید به ایران/ نباید انتظار داشت همه داروهای جدید به سرعت وارد بازار شوند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، معاون رئیس سازمان غذا ودارو ازتشکیل شورایی برای تصمیم گیری درباره نحوه ورود و دسترسی عمومی به داروها، متشکل از افراد حقیقی وحقوقی، متخصصین و پزشکان رشته های مختلف ازجمله درحوزه اقتصاد سلامت و اقتصاد دارو،دروزارت بهداشت خبرداد.

شکوفه نیک فردر همایش دسترسی عادلانه به درمان های نو، حق هر بیمارضمن بیان این مطلب گفت:برای نحوه دسترسی به دارو شورای تصمیم‌گیری در وزارت‌ بهداشت تشکیل شده که این شورا متشکل از افراد حقیقی، متخصص و پزشک است که متخصصین اقتصاد سلامت و اقتصاد دارو،نمایندگان مراکز متولی ازجمله سازمان نظام پزشکی و بیمه‌ها نیزدرآن حضوردارند.

نیک فرخاطرنشان کرد:این شورا در سازمان غذا و دارو تشکیل می‌شود و در رابطه با داروهای جدیدی که در بازار دارویی ایران مجاز به استفاده خواهند شد تصمیم گیری می‌کند. پس از تصمیم گیری وموافقت این شورا شرکت‌های دارویی می‌توانند اقدام به ثبت، تولید و واردات دارو کنند. وی افزود: فهرست داروها در طول زمان با دانش‌های جدید در دنیا به پیش رفته و چنین نبوده که ما برای افزودن دارویی به این فهرست، قدرت خرید مردم را در نظر نگرفته باشیم. وی گفت :خوشبختانه ما در منطقه، کشوری هستیم که تولید داروها را به صورت بومی و با متخصصان داخلی نهادینه کردیم و در حال بهره‌گیری از آن هستیم.ضمن اینکه امید داریم مسائل جدیدی به این علم اضافه شود تا بتوانیم هر چه بیشتر دسترسی کارآمدتری را برای بیماران ایجاد کنیم. معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو در خصوص وضعیت ثبت داروها در کشور نیزگفت: هر دارویی که در دنیا تولید می‌شود دارای یک کد است. تمام داروهای دنیا دارای کد منحصر به خود هستند اما هر دارویی که در لیست داروهای مجاز وجود دارد در همه کشورهای دنیا مجاز به استفاده در آن کشور نیست چراکه در چارچوب سیاست‌گذاری‌های آن کشور، تصمیم گرفته می شود که چه داروهایی به بازار دارویی عرضه شود. نیک فر یادآور شد: با مروری بروضعیت کشورهای دنیا مشخص شد که اگر ۱۸ تا ۲۲ درصد از کل داروهای ثبت شده در هر گروه دارویی وجود داشته باشد یک دسترسی کاملا مناسب است. در حالی که ایران 50 درصد داروهای ثبت شده سرطان در دنیا را به خود اختصاص داده که می‌توان گفت دسترسی کشورما دراین باره بیش از دو برابربرخی کشورهاست. وی ادامه داد: نگاهی که به دسترسی کمتر مردم ایران به داروهای سرطان وجود دارد ناشی از آن است که متاسفانه بیماری علاج‌ناپذیری است و انتظارات بیماران این است که دارویی که در دنیا برای درمان با کیفیت بهتری وجود دارد در دسترس قرار داشته باشد. دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای ایران تصریح کرد: اینکه ما بتوانیم از مدل‌های جدیدی برای استفاده از داروها استفاده کنیم بدون شک به ما درارایه خدمات بهتربه مردم کمک خواهد کرد. وی در پاسخ به اینکه سازمان غذاوداروبرای برقراری عدالت دارویی در کشور چه راهکارهایی دارد گفت: باید از علم و دانش جدید در دنیا استفاده کنیم و درعین حال بتوانیم مدیریت درست منابع محدود را در کشورمان اعمال کنیم. زیرا ما نمی توانیم همه بودجه را برای سلامت و دارو هزینه کنیم. به هر حال باید بودجه‌ای را برای آموزش کودکان در حیطه سلامت وسایرمسایل مربوطه در نظر بگیریم .ضمن اینکه تلاش می کنیم از روش‌های جدید و تجارب دیگران در کشورهای دنیا نیزدر این زمینه استفاده کنیم.

هیچ بیمه ای اجازه استفاده ازتمام داروها رانمی دهد

رئیس موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی نیزدر این همایش گفت : هیچ بیمه ای در دنیا وجود ندارد که اجازه استفاده ازتمام داروها را بدهد و پزشکان نیز در بسیاری از نقاط جهان برخلاف کشور ما به طورعمده داروهایی را تجویز می کنند که تحت پوشش بیمه ها باشند . دکتر شهرام غفاری افزود : پزشکان کشورما هم باید به طورعمده داروهایی تجویز کنند که درنظام بیمه ای کشور پذیرفته شده وتحت پوشش هستند . استاد اقتصاد بیمارستان وارزیابی اقتصادی درنظام سلامت درپاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از مردم به دنبال استفاده از داروهای وارداتی خارج از پوشش بیمه ها هستند اظهارداشت : بررسی کیفیت داروهای موجود در کشور و اعتماد آفرینی مبحثی حائز اهمیت است که باید در نظام سلامت ،میان پزشکان ، داروخانه ها ومردم به شکل کلان بررسی شود تا نتایج منطقی وملی حاصل شود. متخصص اقتصاد سلامت ازاسترالیا تاکید کرد : برای این که هر نوع دارویی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد باید در مرحله اول هزینه اثربخش بودن آن مورد بررسی قرار بگیرد و توقع قرار گرفتن انواع داروزیر پوشش بیمه ها منطقی نیست و به صرفه اقتصاد کشور هم نخواهد بود.

نباید انتظار داشت همه داروهای جدید به سرعت وارد کشور شوند

مشاور رئیس سازمان غذا ودارونیز اظهار کرد : نباید انتظار داشت هرداروی جدید که دردنیا تولید می شود به سرعت وارد کشور شود

دکتر عبدالمجید چراغعلی گفت: هرروزه تعداد قابل توجهی از داروهای جدید در دیگر نقاط دنیا تولید می شود اما نباید از دولت انتظار داشت که همه آن ها را به سرعت وارد کشور کند. چرا که دولت توان این کار را ندارد و البته شرکت های خصوصی هم می توانند متقاضی این امر باشند .

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...درباره علت ورود کند داروهای نوظهور در جهان به ایران نیز تصریح کرد : ما درتجارت جهانی عضویت نداریم و این امر خود یکی از عوامل کندی ورود داروهای جدید به کشور است.

فوق تخصص اقتصاد دارویی ، درباره سلسله مراتب ورود داروهای جدید به کشورهم اظهارکرد : باید ابتدا شرکت های تولید دارو درخواست خود را مطرح کنند و درصورت تقاضا وتایید مورد نیازبودن دارو، تولید کنندگان خارجی طی مدت شش تا نه ماه ورادات خود را آغاز می کنند . وی ادامه داد : گاهی هیچ شرکتی تقاضایی برای واردات داروهای جدید رانداشته باشد بنابراین شاید دارویی وجود داشته باشد که هیچ گاه به کشور واردنشود .

دکترچراغعلی آینده اقتصاد سلامت کشور را بسیار روشن و امیدوارکننده دانست وتاکید کرد:این امیدواری درسایه همکاری وهمدلی متخصصین وسازمان ها ودستگاههای مرتبط ومردم امکانپذیرخواهد بود.

پروفسور زولاتان کالو استاد دانشگاه ELTE مجارستان نیزدرسخنانی به تشریح نحوه قیمت‌گذاری داروهای جدید پرداخت و گفت که قیمت این داروها را دو عامل تعیین می‌کند؛ ارزش تفاضلی و قیمت مقایسه‌ای.

به گفته وی ،با استفاده از داروی جدید، هزینه‌های جانبی در بیمارستان کاهش می‌یابد و این مساله ارزشی ایجاد می‌کند که همان ارزش تفاضلی است.

وی افزود:قیمت مقایسه‌ای نیز هزینه استفاده از داروی جدید، در مقایسه با داروهای موجود و سایر روش‌های درمان جایگزین است. قیمت داروی جدید برابر است با جمع این دو ارزش.

کالو در ادامه به ارائه تمرین‌هایی برای آموزش نحوه اتخاذ تصمیم توسط مسئولان سلامت کشور پرداخت.

وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت منابع، باید در عرصه درمان تصمیماتی اتخاذ شود که بیشترین منفعت اجتماعی را داشته باشد. در عین حال نیز سود تولید‌کننده را نیز تامین کند. مدیرارشد انجمن بین المللی اقتصاد دارویی سپس مثال‌هایی را ارائه کرد که با واقعیات موجود اقتصادی ایران مطابقت داشته باشد. در این مثال‌ها این موضوع روشن شد که چگونه می‌توان با تحلیل هزینه/سود، بهترین نوع درمان را برای بیماران انتخاب کرد تا حداکثر منافع تامین شود.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها