کد خبر: 324126
تاریخ انتشار :

نقش داروخانه‌ها در کنترل دیابت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به شعار روز جهانی سلامت گفت: غلبه بر دیابت، یک موضوع فراگیر و چندجانبه است که باید برای تحقق آن تمامی مؤلفه‌ها و عوامل تأثیرگذار موردتوجه قرار گیرد و در بین عوامل، داروخانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در حوزه‌های مختلف پیشگیری، غربالگری، آموزش و به تأخیر انداختن عوارض دیابت ایفا کنند.

سجادی ادامه داد: در این مسیر داروخانه‌های سراسر کشور به‌عنوان مراکزی که در تمام شهرهای بزرگ و کوچک و حتی در مناطق محروم در دسترس همه بیماران هستند، این آمادگی را دارند که نسبت به ارائه خدمات مختلف از قبیل ارائه آموزش، توجه دادن به نکات ایمنی، توجیه بیماران در خصوص نحوه مصرف داروها و نحوه حمل‌ونقل انسولین و تست قند خون به مراجعه‌کنندگان اقدام کنند.

وی با اشاره به‌ضرورت سرمایه‌گذاری در بحث غربالگری دیابت تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از افراد مبتلابه دیابت نوع 2 از بیماری خود اطلاعی ندارند و زمانی از این موضوع آگاه می‌شوند که عوارض بیماری به سراغ آن‌ها آمده است، ضرورت دارد که مبحث غربالگری بیش از گذشته موردتوجه سیاست‌گذاران حوزه سلامت قرار گیرد.

سجادی با بیان اینکه افرادی با چربی خون بالا در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستند و با توجه به فراگیری بیماری، نیاز است مورد غربالگری قرار گیرند، گفت: در این خصوص، بحث افراد در معرض دیابت نیز اهمیت زیادی دارد. در این افراد که اصطلاحاً پره دیابت نامیده می‌شود، سطح گلوکز خون از میزان طبیعی و نرمال بالاتر است ولی به‌اندازه‌ای نیست که نشان‌دهنده دیابت باشد، به همین جهت بحث غربالگری در این خصوص حائز اهمیت است.

وی با اشاره به بحث آموزش بیماران دیابتی اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع در بحث دیابت این است که بیشترین نقش در کنترل این بیماری را خود بیمار بر عهده دارد. بر این اساس آموزش بیماران و ارتقاء سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های بیمار بسیار ضروری است و قطعاً در این مسیر داروخانه‌های کشور می‌توانند به‌عنوان پشتیبانان بیماران، کمک‌کار نظام سلامت و بهداشت و درمان کشور باشند.

سجادی افزود: بیماران دیابتی نیازمند یک ارتباط مراقبتی مؤثر به‌عنوان یک روش مؤثر در کنترل دیابت هستند تا بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات ایشان برطرف شود و بتوانند در مواجهه با موقعیت‌های مختلف، تصمیمات صحیح اتخاذ کنند و مسلماً داروخانه‌ها در این خصوص نیز می‌توانند به کمک بیماران بشتابند

به گفته سجادی، مباحثی نظیر تداخلات دارویی، تداخل دارو و غذا، تبعیت از رژیم دارویی، مراقبت از پاها، آموزش نحوه خواندن برچسب‌های دارویی و غذایی و همچنین مباحث خودمراقبتی نیز در خصوص بیماران دیابتی حائز اهمیت است و می‌تواند منجر به ارتقای وضعیت خودمراقبتی بیماران شود.

وی اضافه کرد: نحوه مصرف مکمل‌های غذایی در رابطه با بیماران دیابتی نیز ملاحظاتی دارد که باید راجع به آن اطلاع‌رسانی لازم به بیمار صورت گیرد.

دبیر انجمن داروسازان ایران در پایان تصریح کرد: در این رابطه طرحی با عنوان «ارتقای خدمات و افزایش توانمندی اقتصادی داروخانه‌ها» از سوی انجمن داروسازان به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ارائه‌شده است؛ و امیدواریم هر چه زودتر مورد تائید نهایی از سوی سازمان قرارگرفته و با تحقق اهداف آن، جامعه به خدمات بیشتر از سوی داروسازان دست یابند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها