کد خبر: 420659
تاریخ انتشار :

دفاع حجت‌الله ايوبي از تصميمش درباره فيلم عياري ؛ زخم «خانه پدري» سر باز كرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از روزنامه اعتماد «من فيلم (خانه پدري) را ديدم و دخترم حالش بد شد و به نظرم قابل پخش نيست.» باور اينكه اين جملات را حجت‌الله ايوبي به زبان آورده باشد، سخت است. كسي كه تمام روزهاي حضورش در سازمان سينمايي، حمايت خود را از كيانوش عياري دريغ نكرد و سعي كرد دنياي فيلمسازي اين كارگردان را درك كند. با اين همه آخرين اظهارات ضياءالدين دري كارگردان سينما و تلويزيون، جنجال تازه‌اي درباره چرايي توقيف و عدم نمايش «خانه پدري» به پا كرده است؛ توقيفي كه به گفته عضو سابق شوراي پروانه نمايش، ايوبي هم در آن نقش داشته است.
او در گفت‌وگو با روزنامه جوان، گريزي به سال ٩٢ و روزهاي ملتهب آن دوران زده است. به گفته دري، «خانه پدري» همان زمان قرار بود با قيد رده سني بالاي ٢٠ سال به نمايش درآيد اما اين ايده با مخالفت رييس وقت سازمان سينمايي مواجه شد: «اكران فيلم با قيد رده سني بالاي ٢٠ سال مورد اجماع همه اعضاي شوراي پروانه نمايش بود و آقاي عياري هم جايي به من گفت كه من با نظر شما موافقم ولي آقاي ايوبي بعدا آمد و گفت: «من فيلم را ديدم و دخترم حالش بد شد و به نظرم قابل پخش نيست» وگرنه همان سال ٩٢ به اصطلاح قال قضيه با رده‌بندي سني كنده شده بود. » اين حرف‌ها اما اتهام سنگيني است كه دري به ايوبي و عملكرد او وارد كرده؛ اتهامي كه در صورت اثبات، فصل تازه‌اي در شيوه عملكرد سازمان سينمايي در دولت يازدهم بازمي‌كند.
هر چند «خانه پدري» در دولت دهم توقيف شد، اما بر كسي پوشيده نيست عياري بعد از ساخت فيلم در اين سال‌ها، با چه مشكلاتي براي اكرانش دست و پنجه نرم كرد. بعد از بازنشر گسترده صحبت‌هاي دري، ايوبي ترجيح داد به صورت مختصر، در مقابل اين اظهارات واكنش نشان دهد: «معلوم است اين حرف صحت ندارد. فكر مي‌كنم اين موضوع و پاسخ اين سوال آنقدر واضح است كه نياز به توضيح ديگري ندارد.»علاوه بر ايوبي، اميرحسين علم‌الهدي دبير شوراي سياستگذاري هنر و تجربه كه به واسطه اكران كوتاه «خانه پدري» در اين گروه سينمايي در جريان برخي جزييات از جمله زمان صدور مجوز براي فيلم قرار دارد، توضيحاتي به سينما ارايه كرد: «آقاي دري عضو شوراي پروانه نمايش بودند و صحت و سقم اين قضيه را بايد خود آقاي ايوبي بگويند، اما مساله‌اي كه براي اين فيلم اتفاق افتاد اين بود كه شوراي پروانه نمايش در سال ۹۴، پروانه نمايش اين فيلم را اختصاصي براي هنر و تجربه و با محدوديت سني زير ۱۶ سال صادر كرد. با شناختي كه من از دكتر ايوبي دارم اين بحث براي خود من پذيرفتني نيست.»در اين ميان مرور برخي اظهارات ايوبي و عياري كه نتيجه ديدارهاي اين مدير سينمايي و كارگردان است، نشان مي‌دهد تعامل خوبي از سال ٩٢ ميان اين دو شكل گرفته است. دي ماه سال ٩٢ بود كه عياري با رييس سابق سازمان سينمايي ديدار كرد و گفت ايوبي به‌طور كلي مشكلي با «خانه پدري» ندارد. اين در حالي است كه تير ماه سال ٩٣ ايوبي در گفت‌وگويي عنوان كرد: «ما با آقاي عياري سه جلسه مفصل صحبت داشتيم و تاكيد كرده‌ايم كه هر تصميمي شوراي پروانه نمايش بگيرند حق خودم نمي‌دانم كه نظر آنها را وتو كنم اما در ديدارهاي‌مان با ايشان به عنوان يك جامعه‌شناس كوچك گفتم كه با صحنه بسيار خشن فيلم «خانه پدري» مشكل دارم و قرار نبود كه باب خشونت را در سينما باز كنيم. » با اين همه فيلم عياري آذرماه ٩٣ پس از چهار سال مجوز نمايش گرفت تا با محدوديت سني و تعداد سكانس‌ها و سينماهاي محدود، اكران شود. اما در نهايت بعد از دو روز نمايش در ١٠ سانس، فيلم از روي پرده سينماهاي هنر و تجربه پايين آمد و ايوبي به خاطر اين اقدام از عياري عذرخواهي كرد. شايد به خاطر همين «عذرخواهي»، حرف‌هاي دري درباره ايوبي غيرقابل هضم است. مديري كه جسارت عذرخواهي كردن را دارد احتمالا از بيان حقيقت نمي‌ترسد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها