کد خبر: 423295
تاریخ انتشار :

۱۵هزار میلیارد تومان غذای قابل‌مصرف در ایران دورریخته می شود

۱۵هزار میلیارد تومان غذای قابل‌مصرف در ایران دورریخته می شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد صارمی - کراپ‌شده
شاهرود-نماینده هیئت‌داوران در دومین جشنواره سفره ایرانی بابیان اینکه سالانه ۱۵هزار میلیارد تومان غذادر ایران دورریخته می شود، گفت: با رعایت الگوی مصرف به‌راحتی می‌توان این میزان را کاهش داد.
به گزارش نامه نیوز محمد صارمی ضمن بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری تلاش برای احیای خوراک‌های ایرانی و اضافه شدن آن‌ها به منوهای رستوران است، ابراز داشت: برنامه‌ریزی برای ارائه تسهیلات به احیاکنندگان فرهنگ ایرانی، برنامه‌ریزی برای آموزش سرآشپز رستوران‌ها و همچنین رعایت مصرف بهینه غذا به‌منظور جلوگیری از اسراف ازجمله مهم‌ترین اهداف جشنواره محسوب می‌شود.
وی افزود: در ایستگاه آخر دومین جشنواره سفره ایرانی-فرهنگ گردشگری به میزبانی شاهرود ۱۶ نوع پیش‌غذا، غذای اصلی و دم‌نوش از چهار استان سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی که هرکدام گویای فرهنگ غنی و قوی کشور به شمار می‌رود، به داوری گذاشته شد.
نماینده هیئت‌داوران در دومین جشنواره سفره ایرانی ضمن بیان اینکه معیار داوری تنها بر اساس کیفیت و طعم غذا نبود، ابراز داشت: مواردی از قبیل چیدمان آشپزخانه، نحوه سرو و تزیین خوراک‌ها در ظروف مخصوص، طراحی غرفه‌ها، داشتن اطلاعات صحیح از اصالت خوراک‌ها و هماهنگی با شرایط موجود و سرعت عمل در کار و استفاده از وسایل سنتی در پخت‌وپز غذا مورد امتیازدهی داوران قرار گرفت.
صارمی تأکید کرد: اهداف جشنواره زنده نگه‌داشتن فرهنگ اصیل ایرانی است لذا برای دست یافتن به این هدف باید تدبیری اندیشه کرد تا بتوانیم با داشتن دو هزار تنوع غذایی غذاهای فوری را کنار زده و بتوانیم بعد از قرنی خوراک‌های سنتی را از صندوقچه‌های مادربزرگ‌ها بیرون آورده و دوباره احیا کنیم.
وی افزود: برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند علاوه بر زنده نگه‌داشتن تاریخ و فرهنگ به احیای هنرهای به‌جای مانده از دوران قدیم کمک کند و از سویی دیگر احیای غذاهای سنتی رونق گردشگری را تقویت خواهد کرد.
دومین جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری شامگاه جمعه در شاهرود به کار خود پایان داد و تمبر یادبود جشنواره نیز رونمایی شد.
ژاله تیموری و نبی حسین پور عناوین آشپزهای برتر را به خود اختصاص دادند.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها