کد خبر: 435647
تاریخ انتشار :

شهردار تهران : دارایی‌ها و منابع را تا حداکثر ممکن استفاده کردند/ انتشار مجلات همشهرى منطقى و عاقلانه نیست/ 4 مجله را تعطیل می کنیم/ طرفداری نیروهای شهرداری از احمدی‌نژاد و قالیباف صحت ندارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد علی نجفی صبح امروز (دوشنبه) در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز پنجاهمین روز کاری او به عنوان شهردار است، گفت: خوشحالم که با اصحاب و ارباب رسانه جلسه دارم، چرا که یکی از لوازم ارزش گذاشتن برای مردم ارزش برای رسانه‌ها است و من تا به حال در پاسخ به رسانه‌ها کوتاهی نکرده‌ام.
شرایط امروز پایتخت نامناسب است
شهردار تهران شرایط امروز پایتخت را نامناسب دانست و ادامه داد: شهر ما در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌ها در معرض تهدید قراردارد و کیفیت محیط زیست تهران در شرایط مطلوبی قرار ندارد. سیاست‌های شهر در چند دهه گذشته به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است.
ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست
وی افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست، از دارایی‌ها و منابع تا حداکثر ممکن استفاده شده است.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: سیاست‌های شهری در سال‌های اخیر از یک سو به افزایش داشته‌های شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست پذیری و پایداری شهر را کاهش داده است.
وی ادامه داد: با آنکه دستاوردهایی در زمینه حمل و نقل عمومی و معابری و راه‌های شهری داشته‌ایم اما کیفیت حیطه اجتماعی و یا تامین منابع مالی پایدار در وضعیت مطلوبی نیست.
به آینده تهران کمتر اعتنا شده‌است
نجفی با اشاره به اینکه سیاست‌های شهری در دهه‌های متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده است، گفت: به آینده شهر کمتر اعتنا شده است و در نتیجه در ارتقای زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشتیم.
منابع آبی شهر کفایت نمی‌کند
شهردار تهران با اشاره به دارایی‌های شهر تهران گفت: همانطور که گفتم دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، فضاهای شهری فروخته شدند. منابع آبی شهر برای رشد آتی کفایت نمی‌کنند و آسیب‌های طبیعی رو به گسترش است.
نحوه شکل‌گیری شهر منشاء تنش‌ میان همشهریان
نجفی ادامه داد: روابط شهری روی روابط انسان‌ها تاثیر دارد، از همین رو بخشی از تنش هایی که در روابط همشهریان وجود دارد، ناشی از مسایل و مشکلاتی است که در شکل‌گیری شهر وجود دارد.
شهردار تهران تاکید کرد: سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل مشکلات نیست، زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرارسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست‌ها ممکن نیست. ما به ایده هایی برای آینده نیاز داریم.
ارزیابی و نقد عملکرد مدیران باید انجام شود
وی افزود: نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد. مهم نقد و ارزیابی سیاست‌ها است، البته ارزیابی و نقد عملکرد مدیران هم در جای خودش باید انجام شود مشکل ما در ارزیابی سیاست‌های شهری این است که به آن جنبه‌ای شخصی داده می‌شود.
شهردار تهران ادامه داد: متاسفانه فضای سیاسی کشور این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد. نقد مدیریت شهری هویتی شده است. تصور اینکه اگر این فرد و یا آن فرد بیاید شهر دچار مشکل شده و یا مشکلات به تمامی حل می‌شود، تصور واقع بینانه‌ای نیست.
نتوانستیم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم
وی گفت: ما نتوانسته‌ایم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم. این مفهوم هم قابل نقد و هم قابل توجه است. من مصلحت شهر را در کنار منافع ملی مطرح می‌کنم، یعنی یک بحث منافع ملی است.
شهردار تهران ادامه داد: شهر محل زندگی همه ما است و جدا از گرایش های سیاسی و اجتماعی به شهر زیست‌پذیر و پایدار نیاز داریم.
نجفی گفت: راه‌های کوتاه مدت به مشکلات اساسی پیش رو پاسخ نمی‌دهد. موضوع محیط زیست پایدار و منابع مالی پایدار مسایلی نیست که بتوان در کوتاه مدت برای آن راه حل پیدا کرد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری یکی از مشکلات است.
مشارکت گسترده مردم تنها راه‌‌حل مشکلات
وی تاکید کرد: موضوع حمل و نقل عمومی شاید خیلی ساده باشد و یک مطالبه عمومی در شهر است اما قطعا یک راه حل کوتاه مدت نمی توان برای آن ارایه داد. برای حل مشکلات تنها راه مشارکت گسترده مردم است.
وی ادامه داد: در کنار مطالبی که گفته شد تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست.
اعتراض به انتشار مجلات همشهری
نجفی در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت موسسه همشهری گفت: انتشار مجله همشهرى منطقى و عاقلانه نیست. بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب به ما نسبت به انتشار مجلات همشهری که فضای غیر رقابتی را ایجاد کرده بود، اعتراض داشتند.
شهردار تهران ادامه داد: در بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد، برخی از مجلات زیر بیست درصد مورد استفاده بودند و هشتاد درصد برگشت داده می‌شدند. این در حالی است که یارانه زیادی از سوی شهرداری به این موسسه پرداخت می‌شد و بی‌شک مردم تهران هم راضی نیستند، عوارضی که می‌دهند اینگونه صرف شود.
تعطیلی 4 مجله زیان‌ده همشهری
نجفی با تاکید بر ضرر ده بودن بخشی از مجلات همشهری افزود: در حال حاضر فقط چهار عنوان مجله که فقط زیر بیست درصد فروش داشته و هشتاد درصد آنها برگشت داده می‌شد، تعطیل می‌شود. واقعا انتشار مجله ضررده که همسو با سیاست‌های شهرداری نیست چه دلیلی دارد؟
چرا برخی رسانه‌ها اشاره‌ای به بخشنا‌مه‌های ضدفساد نکردند؟
او با گلایه از برخی رسانه‌ها که هیچ اشاره‌ای به دو بخشنامه ضد فساد شهردار نکرده‌اند، گفت: برخی رسانه‌ها هیچ اشاره‌ای به این دو بخشنامه ضد فساد نکردند، در حالی که این دو بخشنامه ریشه‌های فساد را نشانه گرفته است.
او در پاسخ به انتقاداتی که در مورد انتصابات در شهرداری به او می‌شود، گفت: این که انتصابات جدید نزدیک به آقای احمدی‌نژاد و آقای قالیباف بوده، درست نیست. از ۷ معاونی که تاکنون تغییر کرده است، چهار نفر جزو اصلاح طلب‌های معروف هستند و سه نفر بعدی نیز معتدل محسوب می‌شوند.
طرفداری نیروهای شهرداری از احمدی‌نژاد و قالیباف صحت ندارد
او ادامه داد: انتخاب های من بر اساس رویکردهای سیاسی نبوده است و ملاک من برنامه افراد بوده است.در حال حاضر شهرداری ۶۸۰۰ نفر نیرو دارد که حقوق می‌گیرند، اما اینکه همه طرفدار سیاسی قالیباف یا احمدی نژاد باشند، صحت ندارد.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها